Μέσα στο 2023, το YouTube ανακοίνωσε πως η πολιτική του για τους ad blockers αλλάζει και πως, από εδώ και στο εξής, απαγορεύεται η χρήση τους στη συγκεκριμένη εφαρμογή. Οι ad blockers αποτελούν προγράμματα που μπλοκάρουν τις διαφημίσεις που έχουν κατακλύσει εδώ και κάποια χρόνια το διαδίκτυο. Ενώ στις αρχές το YouTube δεν έδειχνε να προβληματίζεται με την όλο και αυξανόμενη χρήση τέτοιων προγραμμάτων στο περιβάλλον της, το 2023 αποφάσισε να αλλάξει στάση και να τα μπλοκάρει, με το χαρακτηριστικό πλέον μήνυμα που εμφανίζεται και παραπέμπει το χρήστη να απενεργοποιήσει το εν λόγω πρόγραμμα. Οι λόγοι για την αλλαγή στην πολιτική του ίσως να οφείλεται στα πολύ χαμηλά νούμερα συνδρομητών του YouTube Premium, δηλαδή της συνδρομητικής πλευράς της ιστοσελίδας που ο χρήστης θα μπορεί να παρακολουθεί το περιεχόμενο που επιθυμεί χωρίς εκνευριστικές διαφημίσεις (ο λόγος που πολύς κόσμος έχει απομακρυνθεί από την τηλεόραση). Αλλά, ίσως να έχει να κάνει και με τους δημιουργούς περιεχομένου, μέρος του εισοδήματος των οποίων προέρχεται από θέαση διαφημίσεων.
Όμως, έπειτα από την ανακοίνωση του YouTube, ήρθαν στο φως πολύ σημαντικές πληροφορίες σχετικά με την ιδιωτικότητα των χρηστών. Ας δούμε όμως πρώτα με ποιον τρόπο η Google ανιχνεύει τους ad blockers. Ένας κώδικας γραμμένος σε JavaScript (γλώσσα προγραμματισμού) χρησιμοποιείται, για να ελέγξει αν υπάρχει εγκαταστημένο στο σύστημα του χρήστη κάποιο πρόγραμμα φραγής διαφημίσεων, χωρίς να ζητά την έγκριση του ατόμου. Αυτό ίσως να αποτελεί παραβίαση της ιδιωτικότητας, σύμφωνα με ειδικούς, καθώς τέτοιοι κώδικες εύρεσης ad blockers θεωρούνται spywares (κακόβουλο πρόγραμμα που ΄΄κατασκοπεύει΄΄ ένα ή πολλά συστήματα).
Η παραπάνω υπόθεση εξετάζεται ακόμα και, αν αποδειχτεί παραβίαση της ιδιωτικότητας των χρηστών, το YouTube βρίσκεται αντιμέτωπο με σοβαρές κυρώσεις. Όμως, δεν είναι μόνο αυτό. Η πλευρά της εφαρμογής που αφορά τα παιδιά, το YouTube Kids, θα προβάλλει κανονικά διαφημίσεις, ακόμα και ορισμένες που δεν είναι κατάλληλες για ανήλικους. Δηλαδή, από τη μία πλευρά υπάρχει η ενδεχόμενη παραβίαση της ιδιωτικότητας συστημάτων από το YouTube, ακόμα και αυτών που χρησιμοποιούν παιδιά, και από την άλλη την έκθεση των ανήλικων χρηστών σε ακατάλληλες διαφημίσεις. Εδώ, υπάρχει ένα πολύ σημαντικό κενό ασφαλείας και χρειάζονται περαιτέρω εξηγήσεις από τη Google για το πώς διατίθεται να καλύψει αυτήν την παράλειψη.
Το YouTube αναφέρει πως θα συνεργαστεί πλήρως με τις Αρχές και πως το πρόγραμμά της δεν παραβιάζει την ιδιωτικότητα. Επιπλέον, παραπέμπει τους χρήστες του να κάνουν συνδρομή στο Premium, ώστε να παρακολουθούν περιεχόμενο χωρίς διαφημίσεις. Βέβαια, δεν αναφέρει σε κανένα σημείο για τα επιβεβλημένα μέτρα που θα πρέπει να λάβει για την προστασία των παιδιών από ακατάλληλες διαφημίσεις. Οι εξελίξεις αναμένονται με τεράστιο ενδιαφέρον.
Πηγές:
https://www.wired.com/story/youtube-ad-blocker-detection-eu-privacy-law/
https://searchengineland.com/youtube-crackdown-ad-blocker-breaking-eu-laws-434400
Ονομάζομαι Ραφαήλ Αδαμίδης και είμαι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, καθώς και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος της Εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Είμαι εθελοντής αρθρογράφος στο Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute).