Γράφει η Μαρίσια Στουραΐτη
Το νέο εργαλείο της Amazon έκανε πολύ πρόσφατα την εμφάνισή του και αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι έχει διχάσει τη γνώμη των καταναλωτών. Υπάρχουν διάφοροι ‘’ τύποι’’ καταναλωτή που ακολουθούν ένα συγκεκριμένο μοτίβο αγορών και από την προσθήκη αυτού του νέου εργαλείου της Amazon προκύπτει το εύλογο ερώτημα – κατά πόσο μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά των και τις αγορές τους.
Ως πρώτη εντύπωση ο οδηγός αυτός φαίνεται να δίνει λύση και να ‘’ λύνει’’ τα χέρια σε πολλούς καταναλωτές που προβληματίζονται από τη χαοτική γκάμα προϊόντων που εμφανίζεται στη διάθεσή τους από τον ιστότοπο της Amazon. Ο βοηθός αγορών είναι κατάλληλος στην περίπτωση που θέλουν να κάνουν μία αγορά αόριστα χωρίς να έχουν εκ των προτέρων στο μυαλό τους τι είναι αυτό που επιθυμούν και αισθάνονται κατά κάποιο τρόπο αναποφάσιστοι ή αναζητούν αντικείμενα για μία συγκεκριμένοι περίσταση και έχουν στερέψει από ιδέες. Το ‘’ Rufus’’ , όπως ονομάζεται αυτός ο νέος βοηθός αγορών , εμφανίζεται σαν “από μηχανής θεός’’, για να απαντήσει σε πληθώρα ερωτημάτων σχετικά με τα προϊόντα που βρίσκονται στον κατάλογο της Amazon , να συγκρίνει τιμές και ποιότητα μεταξύ αυτών και να δώσει προτάσεις σε “υποψήφιους” αγοραστές. Το μόνο που χρειάζεται να κάνει κανείς είναι να κατεβάσει στο κινητό του την αντίστοιχη εφαρμογή της Amazon και το “Rufus” είναι έτοιμο να ανοίξει μαζί του μία συνομιλία πληκτρολογώντας ή ηχογραφώντας τις ερωτήσεις και τις απορίες που θα ήθελε να του απαντήσει. Συλλέγοντας πληροφορίες τόσο από τις κριτικές των καταναλωτών όσο και από τη λίστα με τα αντίστοιχα προϊόντα , αυτός ο βοηθός είναι εκεί για να απαντήσει σε κάθε είδους ερώτηση ακόμα και μόνο αναζητώντας μία λέξη κλειδί.
Είναι γεγονός ότι οι διαδικτυακές αγορές δεν πραγματοποιούνται με την ίδια άνεση που μπορεί κάποιος να κάνει ερχόμενος σε απευθείας οπτική επαφή με το αντικείμενο που επιθυμεί να αγοράσει , πράγμα που δυσκολεύει τον καταναλωτή να διαπιστώσει κατά πόσο αυτό το οποίο αναζητά να αγοράσει online ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του ή τις πλησιάζει έστω κατά προσέγγιση. Η δύναμη της εικόνας και των φίλτρων μέσα από τα οποία παρουσιάζεται ένα προϊόν ξεγελά πολλές φορές τον δέκτη δίνοντάς του την εντύπωση της τελειότητας αυτού που μόλις του εμφάνισε ο ιστότοπος στον οποίο έκανε αναζήτηση, χωρίς εν τέλει παραλαμβάνοντάς το να ικανοποιεί τις απαιτήσεις του. Αυτό που χρειάζεται αδιαμφισβήτητα σε τέτοιου είδους ‘’ απρόσωπες’’ αγορές είναι ένας καθοδηγητής έτοιμος να δώσει περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με τη χρησιμότητα ενός αντικειμένου, τη λειτουργία του, την καταλληλόλητά του για την περίσταση που προορίζεται και να λύσει απορίες σχετικά με μεγέθη , που στις περιπτώσεις των ρούχων λόγου χάρη προκαλείται μία σύγχυση λόγω της απόκλισης που εμφανίζει στη φόρμα κάθε κομμάτι. Και πράγματι , το ‘’ Rufus ‘’ αυτό ακριβώς ήρθε να κάνει , εισάγοντας τις online αγορές σε μία νέα εποχή παίρνοντας θα μπορούσε κανείς να πει ακόμα και το ρόλο του ‘’personal shopper’’. Εμφανίζεται για να δώσει λύση , να προτείνει και να συγκρίνει, κατηγοριοποιώντας και ταξινομώντας την αβυσσαλέα λίστα προϊόντων με τρόπο τέτοιο ώστε να γίνουν οι online αγορές πιο οικείες και πιο προσιτές στον καταναλωτή καταφέρνοντας να οδηγηθεί στην πιο κατάλληλη για εκείνον επιλογή με αυτή την παρερχομένη υπηρεσία.
Ωστόσο , με μία δεύτερη βαθύτερη ματιά , γίνεται αντιληπτός ο απώτερος σκοπός που πιθανότατα εξυπηρετεί η δημιουργία αυτού του εργαλείου, που θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι ίσως τελικά και να μην είναι μόνο η καθοδήγηση και η παροχή πληροφοριών στο δέκτη ώστε να καταλήξει σε κάποια αγορά. Με την απλή και μόνο αναζήτηση ενός προϊόντος το ‘’ Rufus’’ κάνει την εμφάνισή του , με τρόπο που φανερώνει ότι θα μπορούσε και να ‘’ ψαρεύει’’ υποψήφιους πελάτες . Δείχνοντας τους με τρόπο εμμέσως φανερό ότι δεν αρκεί μόνο η αγορά του προϊόντος που αναζητούν αλλά ενδεχομένως να χρειάζονται και άλλα προϊόντα τα οποία βρίσκονται στη διάθεσή τους από την Amazon. Και εμμέσως πλην σαφώς δε θα έχαναν και κάτι αν έριχναν μία ματιά, η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει και σε αγορά ,αναδιαμορφώνοντας και αυξάνοντας συνεπώς το τελικό ποσό πληρωμής στην Amazon και κατ’ επέκταση το μηνιαίο budget που διαθέτει κανείς σε μηνιαίες ηλεκτρονικές αγορές.
Η έκθεση σε μία ατελείωτη ποικιλία προϊόντων δημιουργεί μία συνεχή ανάγκη για αγορές και ακολούθως ένα αίσθημα του ανικανοποίητου καθώς προκαλείται μία σχέση εξάρτησης με αυτές και μία ακόρεστη επιθυμία για το επόμενο κλικ ‘’ προσθήκη στο καλάθι’’. Όταν κάποιος αντιμετωπίζει δυσκολία να ‘’φιλτράρει’’ τις πραγματικές από τις πλασματικές του υλικές ανάγκες μπορεί εύκολα να παρασυρθεί και να οδηγηθεί σε έναν υπέρμετρο καταναλωτισμό με μεγάλη πιθανότητα να μην αντιληφθεί εγκαίρως την παγίδα στην οποία έχει πέσει. Και φυσικά το ‘’ Rufus’’ είναι εκεί για να κάνει την επιθυμία πράξη άρα αγορά , καθώς πολλές φορές είναι δελεαστικός ο τρόπος που προωθείται ένα προϊόν και το πόσα υπόσχεται να προσφέρει. Μία ακραία περίπτωση αλόγιστων αγορών είναι η διαμόρφωση μίας πολύ έντονης ψευδαίσθησης ότι μία έξτρα αγορά θα μπορούσε κάλλιστα να μεγιστοποιήσει την ευτυχία κάποιου. Επομένως , κατά συνέπεια παρερμηνεύεται και η νοηματοδότηση της ευτυχίας και η υποκειμενική της σημασία για το άτομο.
Ένας ρομποτικός βοηθός, θα μπορούσε κανείς να πει ότι εισάγει τις online αγορές σε μία νέα εποχή , καθιστώντας τες ικανές ακόμα και να ανταγωνιστούν τις αγορές σε πραγματικό χρόνο και ταυτόχρονα κάνοντας τες πιο διασκεδαστικές και προσιτές στο κοινό τους. Αρχίζουν δηλαδή να αποκτούν ένα διαδραστικό χαρακτήρα , με το ‘’ Rufus’’ να αντικαθιστά το ρόλο του πωλητή. Το ερώτημα που γεννάται και συνάμα μετατρέπεται σε προβληματισμό είναι κατά πόσο αυτός ο βοηθός μπορεί να οδηγήσει στον προσανατολισμό ή τον αποπροσανατολισμό των αγορών του κοινού;
Πηγή:
https://www.theverge.com/2024/2/1/24058381/amazon-ai-shopping-assistant-rufus
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.