Κοινωνία, Τεχνολογία

Το μέλλον της βιωσιμότητας στα χέρια της εικονικής πραγματικότητας (;)

Αν και η εικονική πραγματικότητα έχει συνδεθεί, κυρίως, με την ψυχαγωγία και το παιχνίδι, φαίνεται να μπορεί, τελικά, να προσφέρει και σε άλλους τομείς, όπως η εκπαίδευση και η ευαισθητοποίηση γύρω από περιβαλλοντικά θέματα. Φανταστείτε, λοιπόν, οι τόνοι από πλαστικά που καταναλώνονται καθημερινά να μπορούσαν να γίνουν αντιληπτοί από εμάς, καθώς και το πώς οι αγορές μας “ευθύνονται” για αυτό το αποτέλεσμα. Άραγε, θα μπορούσε αυτή η “εικονική συνειδητοποίηση” να μετατρέψει τη συμπεριφορά μας σε πιο βιώσιμη;

Τη φαντασίωση αυτή έκαναν πράξη οι Marijn Meijers και Hande Sungur, επιστήμονες στον τομέα της επικοινωνίας στο πανεπιστήμιο του Amsterdam, δημιουργώντας εικονικούς κόσμους, όπου ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να αποκτήσει μία προσωπική εμπειρία στο πώς οι βιώσιμες και μη κινήσεις του οδηγούν σε δραματικές αλλαγές για το περιβάλλον.

Ειδικότερα, πρόκειται για μία εικονική βόλτα σε ένα σουπερμάρκετ, όπου για κάθε προϊόν που επιλέγει ο καταναλωτής ξεπροβάλλουν πληροφορίες σχετικά με το περιβαλλοντικό “βάρος” της επιλογής του. Με τον τρόπο αυτό, ο χρήστης έχει την ευκαιρία να ταξιδέψει μέσα στο χρόνο και να δει πόσα πλαστικά λύματα δημιουργεί στο μέλλον, μέσα από τις καθημερινές του αγορές, καθώς και το πώς αυτά θα μπορούσαν να συρρικνωθούν, αν έκανε πιο βιώσιμες επιλογές.

Μπορεί κάτι εικονικό να επηρεάσει το πραγματικό;

Τα αποτελέσματα τις έρευνας έδειξαν ότι, πράγματι, οι καταναλωτές λάμβαναν πιο αποτελεσματικά το μήνυμα της βιωσιμότητας, καθώς η εικονική πραγματικότητα τους έδινε την αίσθηση ότι έχουν τον έλεγχο του προβλήματος. Ακόμα και μετά από δύο εβδομάδες οι συμμετέχοντες φάνηκε να δρουν επηρεασμένοι από την εικονική εμπειρία τους και το μήνυμα της βιωσιμότητας.

Η λύση είναι στην απόσταση από το πρόβλημα…

Φαίνεται τέτοιου είδους εικονικές εμπειρίες να φέρνουν τους ανθρώπους αντιμέτωπους με προβλήματα που πίστευαν ότι είναι αρκετά “μακριά” από αυτούς για να ασχοληθούν, κάνοντάς τους να συνειδητοποιήσουν ότι υπάρχει προσωπική ευθύνη και δυναμική στην αλλαγή του προβλήματος. Διαφορετικά, μέσω της εικονικής πραγματικότητας, επηρεάζονται, από τη μία, η ψυχολογική απόσταση, η οποία μειώνεται και, από την άλλη, η αυτό-αποτελεσματικότητα, η οποία ενισχύεται. Σύμφωνα, λοιπόν, και με την κοινωνική ψυχολογία, οι δύο αυτές έννοιες είναι βασικές για να επιτευχθεί η αλλαγή της συμπεριφοράς.

Το μέλλον της βιωσιμότητας μέσα από την εικονική πραγματικότητα;

Καθώς το μέλλον είναι τα παιδιά, φαίνεται η χρήση του εικονικού σουπερμάρκετ να έχει εφαρμογή στην εκπαίδευση της νέας γενιάς και την αφύπνιση της οικολογικής συνείδησης. Χρησιμοποιώντας την τεχνολογία για την ευαισθητοποίηση των παιδιών θα μπορούσε να επιτευχθεί ένα μέλλον με λιγότερα πλαστικά και περισσότερη βιωσιμότητα. Έτσι, την επόμενη φορά που θα πάμε στο σούπερ μάρκετ, η εικονική εμπειρία θα γίνεται πραγματικότητα.

Άλλωστε, όλα παίρνουν το ρόλο που τους δίνουμε, έτσι και η τεχνολογία. Όταν τη χρησιμοποιούμε για να πάμε μπροστά, μόνο οφέλη μπορεί να μας προσφέρει!

Πηγή:  uva.nl