Cyber, Ασφάλεια διαδικτύου

Το Instagram γίνεται πυλώνας πώλησης ναρκωτικών σε εφήβους

Γράφει ο Αντώνης Μήτρου, φοιτητής Εγκληματολογικής Ψυχολογίας

Το Instagram επιτρέπει σε έφηβους χρήστες ηλικίας 15+ ετών να βρίσκουν δυνητικά θανατηφόρα ναρκωτικά προς πώληση με δύο μόνο κλικ.

Από την πλευρά του το Instagram επιλεκτικά αναπτύσσει τριβή για να κρατά τους χρήστες αφοσιωμένους στην πλατφόρμα με διάφορες δημοσιεύσεις, αλλά όχι για να εμποδίζει τους έφηβους χρήστες να βρίσκουν επικίνδυνο περιεχόμενο όπως τα ναρκωτικά.

Το Instagram επιτρέπει σε λογαριασμούς, όπως για παράδειγμα με διάφορες επώνυμες μάρκες αλκοόλ να περιορίζουν το περιεχόμενο τους σε άτομα κάτω της νόμιμης ηλικίας, αλλά είναι εμφανές ότι είναι εντελώς εθελοντικό, με αποτέλεσμα να υπάρχει παράβλεψη από τον χρήστη.

Με αφορμή αυτή τη παράβλεψη της συγκεκριμένης πλατφόρμας δεν υπάρχει ταυτοποίηση τόσο σε περιεχόμενο όσο και στους χρήστες, καθώς και δεν υπάρχει περιορισμός ηλικίας. Οι έμποροι ναρκωτικών κυκλοφορούν ανενόχλητοι μέσα στο Instagram και κατά καιρούς προσεγγίζουν ενεργούς έφηβους χρήστες.

Με έρευνα του Tech Transparency Project (TTP) αναφέρει ότι, οι ανήλικοι χρήστες που ακολουθούν έναν λογαριασμό πώλησης (π.χ. Xanax ή Oxycodone) που προτεινόμενο από το Instagram μπορεί να λάβει μια σειρά banner με τηλεφωνικές κλήσεις από τον έμπορο που ήθελε να πραγματοποιήσει μια πώληση. Σε άλλες περιπτώσεις, οι ενήλικοι χρήστες ακολουθούν έναν λογαριασμό στο συγκεκριμένο ιστιότοπο που πουλά ναρκωτικά, και τότε ο έμπορος στέλνει άμεσο μήνυμα (χωρίς να περιμένει τον υποψήφιο αγοραστή να κάνει έναρξη της συνομιλίας) με το μενού προϊόντων – τιμών και επιλογών αποστολής.

Από την άλλη πλευρά, μπορεί κατά καιρούς το Instagram να έχει απαγορεύσει hashtags που σχετίζονται με ναρκωτικά για παράδειγμα #mdma, αλλά ενισχύει άλλα hashtag για τα ίδια φάρμακα, διευκολύνοντας τους εφήβους να τα βρουν. Όπως για παράδειγμα πληκτρολογώντας στην γραμμή αναζήτησης του Instagram το #mdma, θα εμφανιστούν εναλλακτικά hashtags για το ίδιο φάρμακο, συμπεριλαμβανομένου του #mollymdma, το οποίο ενσωματώνει το “molly”, έναν όρο αργκό των χρηστών ναρκωτικών για το MDMA . Ως αποτέλεσμα οι αλγόριθμοι του Instagram μπορούν εύκολα να παραπέμπουν σε διάφορα είδη φαρμάκων και οι έμποροι να προσεγγίζουν τους ενήλικες.

Επιπροσθέτως, ολόκληρες συλλογές λογαριασμών Instagram που εμπεριέχουν διάφορους τύπους χαπιών κατευθύνει τους χρήστες σε έναν ιστότοπο που ονομάζεται unitedhealthphamacy.com, ο οποίος πουλάει φάρμακα όπως το οπιοειδές Oxycodone, διεγερτικά και έκσταση. Σχετικά με πρόσφατα στοιχεία (Μάιος 2021) από το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων στις ΗΠΑ διαπιστώνεται ένα υψηλό ποσοστό θανάτων 34% το οποίο οφείλεται στο Oxycodone και το Fentanyl.

Πληροφοριακά το unitedhealthpharmacy.com δημιουργήθηκε τον Μάιο του 2021. Τα μόνα στοιχεία επικοινωνίας στον ιστότοπο είναι ένας αριθμός WhatsApp. Να σημειωθεί ότι το WhatsApp απαρτίζεται από την Meta, η οποία Meta είναι η μητρική εταιρεία όχι μόνο του Instagram αλλά και του Facebook.

Επίσης, ένα μεγάλο δίκτυο λογαριασμών στο Instagram που σχετίζονται με την χρήση  hashtags όπως #oxycotton (παραπλήσιο του Oxycontin) και #perc (οξυκοδώνη για θεραπεία του πόνου) οδήγησε τους χρήστες σε έναν επονομαζόμενο ιστότοπο “unitedonlinepharma.com” που δημιουργήθηκε τον Οκτωβρίου του 2021. Ο συγκεκριμένος ιστότοπος περιλαμβάνει ενότητες « trending-deals » που προσφέρει τα πάντα, από χάπια έκστασης μέχρι φιαλίδια κεταμίνης.

Όλα τα παραπάνω ευρήματα υπογραμμίζουν τις αποτυχίες που μπορεί να έχει το Instagram όσον αφορά την προστασία των εφήβων. Το Instagram παρουσιάζεται τοξικό, αντιμετωπίζοντας αυξανόμενη κριτική και περιορισμό ως προς την ασφαλή χρήση αλλά και τον αντίκτυπο της ψυχικής υγείας των νέων.