Γράφει η Μόνικα Μαριάνη
Μια νέα μορφή απάτης, γνωστή ως “brushing”, έχει κάνει πρόσφατα την εμφάνισή της. Στο πλαίσιο αυτής της απάτης, άτομα λαμβάνουν ανεπιθύμητα πακέτα που περιέχουν άχρηστα αντικείμενα, όπως σκισμένα υφάσματα ή λούτρινα παιχνίδια. Τα πακέτα αυτά συχνά περιλαμβάνουν QR κωδικούς που οδηγούν σε απατηλές ιστοσελίδες. Ο σκοπός είναι να παραπλανηθούν οι παραλήπτες ώστε να επισκεφθούν επιβλαβείς συνδέσμους, ενώ ταυτόχρονα οι απατεώνες δημοσιεύουν ψεύτικες κριτικές χρησιμοποιώντας το όνομα των παραληπτών.
Πώς λειτουργεί η απάτη;
Οι απατεώνες αποστέλλουν ανεπιθύμητα πακέτα σε τυχαία άτομα. Τα αντικείμενα που περιέχονται είναι συνήθως χαμηλής αξίας ή ακόμα και σκουπίδια. Τα πακέτα ενδέχεται να περιέχουν QR κωδικούς ή διαδικτυακούς συνδέσμους που, όταν σαρωθούν ή πατηθούν, κατευθύνουν τους παραλήπτες σε κακόβουλες ιστοσελίδες με σκοπό την υποκλοπή προσωπικών δεδομένων.
Παράλληλα, με την αποστολή των πακέτων, οι απατεώνες μπορούν να συνδέσουν ψευδώς τους παραλήπτες με θετικές κριτικές, αυξάνοντας έτσι την αξιοπιστία ψεύτικων διαδικτυακών καταστημάτων.
Ένα σχετικό περιστατικό σημειώθηκε σε οικογένεια στη Μασαχουσέτη, η οποία έλαβε περισσότερα από 25 πακέτα που περιείχαν διάφορα gadget και οικιακές συσκευές τις οποίες δεν είχε παραγγείλει. Αρχικά θεώρησαν ότι επρόκειτο για κάποιο γενναιόδωρο λάθος, αλλά ύστερα από έρευνα διαπίστωσαν ότι τα ονόματά τους είχαν συσχετιστεί με ύποπτες κριτικές που επαινούσαν τα προϊόντα. Οι αρχές, καθώς και η Amazon, συνέστησαν στους παραλήπτες να μην κρατήσουν τα αντικείμενα, να τα αναφέρουν άμεσα και να παρακολουθούν στενά τους διαδικτυακούς τους λογαριασμούς για τυχόν ύποπτη δραστηριότητα.
Το περιστατικό αυτό αναδεικνύει πώς οι απάτες τύπου “brushing” μπορούν να εξελιχθούν από απλή ανεπιθύμητη αλληλογραφία σε σοβαρά ζητήματα ιδιωτικότητας, καθιστώντας απαραίτητη την επαγρύπνηση των καταναλωτών.
Πώς να προστατευθείτε:
- Μην ασχολείστε με το περιεχόμενο. Αν λάβετε ένα απρόσμενο πακέτο, αποφύγετε να σαρώσετε οποιονδήποτε QR κωδικό ή να επισκεφθείτε τις αναφερόμενες ιστοσελίδες.
- Αναφέρετε το περιστατικό. Ενημερώστε την τοπική ταχυδρομική υπηρεσία και τις αρμόδιες αρχές καταναλωτικής προστασίας.
- Παρακολουθείτε τους λογαριασμούς σας. Ελέγχετε τακτικά τους λογαριασμούς σας σε ηλεκτρονικά καταστήματα για τυχόν μη εξουσιοδοτημένη δραστηριότητα, όπως ψεύτικες κριτικές που έχουν αναρτηθεί στο όνομά σας.
Μείνετε σε εγρήγορση
Καθώς οι διαδικτυακές απάτες γίνονται ολοένα και πιο εξελιγμένες, είναι ζωτικής σημασίας να παραμένετε σε επαγρύπνηση όταν λαμβάνετε απρόσμενα πακέτα ή ύποπτες επικοινωνίες. Με την κατάλληλη ενημέρωση και προσοχή, μπορείτε να προστατευθείτε από τέτοιου είδους απάτες.