Σίγουρα, στην πλειονότητα της κοινής γνώμης υπάρχει η υποψία ότι οι μεγάλες εταιρίες, όπως η Meta, μας παρακολουθούν μέσω του μικροφώνου και της κάμερας των κινητών τηλεφώνων μας, ώστε να έχουν καλύτερα αποτελέσματα στις διαφημίσεις που μας παρουσιάζουν. Πόσες φορές έχει τύχει να συζητάμε με κάποιον γνωστό ή φίλο μας για ένα προϊόν που θέλουμε να αγοράσουμε και ξαφνικά, λίγη ώρα μετά, μας εμφανίζονται συνέχεια διαφημίσεις με το ίδιο ή κάποιο σχετικό προϊόν.
Φαίνεται, όμως, πως αυτή η υποψία είναι εν τέλει πραγματικότητα. Μια διαφημιστική εταιρία εν ονόματι Cox Media Group (CMG), που συνεργάζεται μεταξύ άλλων με εταιρίες σαν τη Google, παραδέχτηκε επίσημα πως χρησιμοποιεί τα μικρόφωνα των smartphones, για να ηχογραφεί συνομιλίες. Ακολούθως, τα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την κοινοποίηση εξατομικευμένων διαφημίσεων.
Η εταιρία αποκάλυψε σε μια παρουσίαση ενώπιον επενδυτών πως χρησιμοποιεί μια τεχνολογία που ονομάζεται ‘’Active Listening’’. Χρησιμοποιώντας τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης, ηχογραφεί live συνομιλίες και, κατόπιν, με τη βοήθεια αυτών των δεδομένων, η εταιρία υπόσχεται πως οι διαφημιστές θα δημιουργούν αποτελεσματικότερες στοχευμένες διαφημίσεις. Η παραπάνω τεχνολογία αναλύει δεδομένα από παραπάνω από 470 πηγές, παρακολουθώντας τις online αλληλεπιδράσεις και συμπεριφορές των χρηστών.
Στον απόηχο των παραπάνω δηλώσεων, πολλές μεγάλες εταιρίες έλαβαν τα μέτρα τους. Η Google αφαίρεσε από τη λίστα των ‘’Partner Program’’ την CMG, ενώ η Meta διερεύνησε αν οι πρακτικές της CMG παραβίασε οποιοδήποτε κανόνα της εταιρίας. Ακόμα, εκπρόσωπος της Meta τόνισε εκ νέου πως σε καμία περίπτωση δε χρησιμοποιεί τα μικρόφωνα χρηστών για λόγους διαφημιστικών καμπανιών, ενώ ζήτησε και δημόσια εξηγήσεις από τη CMG. Η Amazon επίσης αποστασιοποιήθηκε από την παραπάνω διαφημιστική εταιρία, υποστηρίζοντας πως ποτέ δε συνεργάστηκε μαζί της σε αυτήν την πρωτοβουλία.
Η επίσημη πλέον παραδοχή ότι οι μεγάλες tech επιχειρήσεις χρησιμοποιούν τα κινητά μας, για να δημιουργήσουν καλύτερες εξατομικευμένες επιχειρήσεις, επιβεβαιώνουν τις υποψίες μιας μεγάλης μερίδας του κόσμου. Αν και οι περισσότερες εταιρίες social media αποστασιοποιήθηκαν από τη CMG μετά την παραδοχή της, δε γνωρίζουμε με βεβαιότητα τον όγκο δεδομένων ηχητικών κλήσεων που συλλέχθηκαν για διαφημιστικούς λόγους. Αν και υπάρχει επιλογή να μη χρησιμοποιείται το μικρόφωνο της συσκευής μας στις παραπάνω εφαρμογές (Instagram, Facebook), δε θα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εξ ολοκλήρου τις δυνατότητές τους, για παράδειγμα, δε θα μπορούμε να στέλνουμε αρχεία βίντεο ή ηχητικά μηνύματα. Σε μια προσπάθειά της να κατευνάσει τα πνεύματα, η CMG έκανε μια δημοσίευση, την οποία διέγραψε αργότερα, υπερασπιζόμενη τις κινήσεις της και υποστηρίζοντας πως μια τέτοια συλλογή δεδομένων είναι νόμιμη, αν ο χρήστης αποδεχτεί τους όρους παροχής υπηρεσιών, οι οποίοι συχνά βρίσκονται κρυμμένοι σε πολυσέλιδες λεπτομέρειες χρήσης της εφαρμογής.
Πηγές:
Ονομάζομαι Ραφαήλ Αδαμίδης και είμαι απόφοιτος του τμήματος Ιστορίας και Εθνολογίας του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης, καθώς και του Μεταπτυχιακού Προγράμματος της Εγκληματολογίας του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Είμαι εθελοντής αρθρογράφος στο Διεθνές Ινστιτούτο Κυβερνοασφάλειας (CSI Institute).