Γράφει η Δανάη Γιαννοπούλου
Τα smartphones κατέχουν κυρίαρχη θέση στην κοινωνική, επαγγελματική και προσωπική μας ζωή, και η τεχνολογία έχει γίνει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Ωστόσο, το ζήτημα της χρήσης τους από παιδιά κάτω των 16 ετών παραμένει αμφιλεγόμενο. Πολλοί γονείς ανησυχούν για τον αντίκτυπο της αλόγιστης χρήσης των smartphones στην ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών τους. Ορισμένοι ειδικοί, ωστόσο, υποστηρίζουν ότι τα smartphones μπορούν να προσφέρουν ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση. Ας δούμε διαφορετικές απόψεις μέσα από ενδιαφέρουσες συζητήσεις.
Η Daisy Greenwell, συνιδρύτρια της ομάδας Smartphone Free Children, η οποία υποστηρίζει αυστηρούς περιορισμούς στη χρήση των smartphones από παιδιά, και η Sonia Livingstone, καθηγήτρια Κοινωνικής Ψυχολογίας στο London School of Economics, η οποία ειδικεύεται στον αντίκτυπο της ψηφιακής τεχνολογίας στη ζωή των παιδιών, παρουσιάζουν δύο αντίθετες προσεγγίσεις.
Η Greenwell δεν ζητά την πλήρη απαγόρευση των smartphones, αλλά τονίζει ότι πρέπει να υπάρχουν σαφείς και αυστηροί περιορισμοί. Σύμφωνα με την ίδια, οι γονείς βρίσκονται σε δύσκολη θέση, καθώς πρέπει να βεβαιωθούν ότι τα παιδιά τους μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτές τις συσκευές με ασφάλεια, χωρίς να εκτεθούν σε επιβλαβείς επιπτώσεις ή να απομονωθούν κοινωνικά. Η κυβέρνηση ζήτησε από τις εταιρείες τεχνολογίας να αποδείξουν ότι τα προϊόντα τους είναι ασφαλή για τα παιδιά και έχει εφαρμόσει τεχνολογίες επαλήθευσης ηλικίας για την προστασία τους. Παρά το γεγονός ότι η ελάχιστη ηλικία για τη χρήση των κοινωνικών μέσων είναι τα 13 έτη, το 51% των παιδιών στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιεί αυτές τις πλατφόρμες πριν από αυτή την ηλικία. Επιπλέον, τονίζεται η ανάγκη για καλύτερη επιβολή αυστηρότερων κανόνων.
Η Greenwell πιστεύει ότι η κυβέρνηση πρέπει να επιβάλει υποχρεωτική απαγόρευση των smartphones στα σχολεία, καθώς μόνο το 11% των σχολείων εφαρμόζει αποτελεσματικές απαγορεύσεις. Η χρήση τους στα σχολεία διαταράσσει τη μάθηση, τη συμπεριφορά και την ασφάλεια των μαθητών.
Από την άλλη πλευρά, η καθηγήτρια Sonia Livingstone υποστηρίζει ότι τα smartphones μπορούν να έχουν θετική επίδραση στην ανάπτυξη των παιδιών, καθώς προσφέρουν ευκαιρίες για κοινωνική αλληλεπίδραση και μάθηση. Παρά τους κινδύνους, όπως η υπερβολική χρήση και η πρόσβαση σε ακατάλληλο περιεχόμενο, με την κατάλληλη καθοδήγηση από τους γονείς και το εκπαιδευτικό σύστημα, τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν. Επιπλέον, η Livingstone επισημαίνει ότι τα στοιχεία που αποδεικνύουν σοβαρή βλάβη από τη χρήση smartphones δεν είναι απολύτως πειστικά.
Εν κατακλείδι, είναι αναγκαία η προεπιλεγμένη ρύθμιση της ηλικιακής καταλληλότητας στις συσκευές smartphones, ώστε να εγγυάται την ασφάλεια των παιδιών κατά την πλοήγηση σε ιστότοπους. Παρά το γεγονός ότι η ελάχιστη ηλικία για τη χρήση κοινωνικών μέσων είναι τα 13 έτη, το 51% των παιδιών κάτω των 13 στο Ηνωμένο Βασίλειο χρησιμοποιεί αυτές τις πλατφόρμες, γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη για αυστηρότερο έλεγχο. Η σωστή διαχείριση της χρήσης των smartphones από τα παιδιά απαιτεί τον καθορισμό σαφών ορίων και χρονικών περιορισμών. Είναι σημαντικό τα παιδιά να εκπαιδεύονται υπεύθυνα, ώστε να κατανοούν τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο.
Πηγή:
https://www.bbc.com/news/articles/cjd5z24d89vo
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.