Έρευνες, Έφηβος, Παιδιά

Η χρήση Smartphone στο σχολείο “θα μειώσει τον δείκτη νοημοσύνης των παιδιών”

Μεταφράζει η Ειρήνη Λαουρδέκη, φοιτήτρια Ψυχολογίας 

 

Πληθαίνουν τα αιτήματα για την απαγόρευση των “εξαιρετικά επικίνδυνων” συσκευών από την τάξη εν μέσω προειδοποιήσεων ότι βλάπτουν τη γνωστική ικανότητα.

Τα παιδιά που επιτρέπεται να παίρνουν smartphone στο σχολείο θα έχουν χαμηλότερο δείκτη νοημοσύνης, σύμφωνα με τους ειδικούς της νευροεπιστήμης και της ψυχολογίας.

Οι ακαδημαϊκοί έχουν προειδοποιήσει ότι γίνεται όλο και πιο επιτακτική η ανάγκη απαγόρευσης των συσκευών στα σχολεία, καθώς οι μελέτες δείχνουν όλο και περισσότερο ότι είναι “εξαιρετικά επικίνδυνες” για τη μάθηση, τις κοινωνικές δεξιότητες και την ψυχική υγεία των παιδιών. Ο Δρ. Μαρκ Γουίλιαμς, επίτιμος καθηγητής γνωστικής νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο  Macquarie του Σίδνεϋ, δήλωσε:  “Γνωρίζουμε ότι το να έχεις ένα τηλέφωνο στην τσέπη ή στην τσάντα μειώνει τα επίπεδα νοημοσύνης, την ικανότητα της μνήμης εργασίας και δεν μαθαίνεις το ίδιο καλά”. Είπε ότι υπάρχουν “μηδενικά οφέλη” από την κατοχή των “εξαιρετικά επικίνδυνων” smartphones στα σχολεία. “Δεν μαθαίνεις τόσο καλά, δεν σκέφτεσαι τόσο καλά και δεν είσαι σε θέση να δώσεις προσοχή στους δασκάλους”, δήλωσε.

“Δεν έχω δει ποτέ κανένα θετικό εκπαιδευτικό αποτελέσματα”. “Τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, υπήρξε μεγάλος αριθμός μελετών που καταδεικνύουν την ύπαρξη σύνδεσης με την κατάθλιψη, το άγχος, τις διατροφικές διαταραχές και τη δυσμορφία του σώματος, τη ΔΕΠΥ και τον αυτισμό. “Υπάρχουν εκατοντάδες έγγραφα που βγαίνουν κάθε χρόνο και δείχνουν τις αρνητικά επιδράσεις”.

“Ο γενικός δείκτης νοημοσύνης μειώνεται”

Στην Ισπανία, όπου τα τηλέφωνα απαγορεύτηκαν από τα σχολεία σε ορισμένες περιοχές το 2015, ακαδημαϊκοί του Πανεπιστημίου της Βαλένθια διαπίστωσαν ότι οι βαθμολογίες των μαθητών στα μαθηματικά και στις θετικές επιστήμες γενικότερα, βελτιώθηκαν δραματικά. Οι ακαδημαϊκοί του Ιατρικού Κέντρου του Νοσοκομείου Παίδων του Σινσινάτι στο Οχάιο διαπίστωσαν, επίσης, ότι ο χρόνος που τα παιδιά αφιέρωναν μπροστά από μια οθόνη κινητού οδήγησε σε χαμηλότερη εγκεφαλική λειτουργία σε παιδιά σχολικής ηλικίας.

Σε μια μελέτη 120 προπτυχιακών φοιτητών από το Πανεπιστήμιο Sunway στη Μαλαισία, που δημοσιεύθηκε το 2020, διαπιστώθηκε ότι η παρουσία ενός smartphone σημαντικά μείωσε την ικανότητά τους να ανακαλούν με ακρίβεια πληροφορίες. Ο Δρ. Γουίλιαμς είπε: “Σε όλες τις χώρες όπου οι συσκευές έχουν χρησιμοποιηθεί πολύ – Καναδάς, Αυστραλία, ΗΠΑ – γνωστικά είναι περίπου ενάμιση χρόνο πίσω από το σημείο στο οποίο βρίσκονταν πριν από 10 χρόνια”.

“Για πρώτη φορά στην ιστορία, βλέπουμε να μειώνεται ο γενικός δείκτης νοημοσύνης”. Στις αρχές του περασμένου έτους, η κυβέρνηση εγκατέλειψε το σχέδιο για την απαγόρευση των κινητών τηλεφώνων σε όλα τα σχολεία της Αγγλίας. Το σχέδιο, που είχε εισαχθεί από τον Sir Gavin Williamson, αποδυναμώθηκε από τον Nadhim Zahawi, τον διάδοχό του στη θέση του υπουργού Παιδείας. Το Υπουργείο Παιδείας δήλωσε, τότε, ότι οι διευθυντές σχολείων “είναι οι πλέον κατάλληλοι για να λάβουν αποφάσεις σχετικά με το αν τα κινητά τηλέφωνα πρέπει να βρίσκονται στις τάξεις, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των μαθητών τους”. Ο Geoff Barton, γενικός γραμματέας της Ένωσης Σχολείων και Κολεγίων Leaders, δήλωσε: “Τα περισσότερα σχολεία έχουν ήδη ισχυρές πολιτικές σχετικά με τα κινητά  τηλέφωνα. Είτε απαγορεύεται η χρήση τους κατά τη διάρκεια της σχολικής ημέρας είτε επιτρέπεται αυστηρά μόνο σε ορισμένες περιστάσεις”. “Μπορεί να είναι δύσκολο να απαγορευτεί να το φέρει ένα παιδί στο σχολείο γενικότερα, καθώς οι γονείς επιθυμούν να έχουν κάποιο μέσο επικοινωνίας με τα παιδιά τους, όταν πηγαίνουν και επιστρέφουν από το σχολείο, και οι μαθητές που χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς μπορεί να πρέπει να χρησιμοποιούν τα τηλέφωνά τους γιατί είναι αποθηκευμένα σ’ αυτά τα μέσα πληρωμής. “Τα προβλήματα με τα κινητά τηλέφωνα, συμπεριλαμβανομένου του εκφοβισμού και της πρόσβασης σε ακατάλληλο υλικό, είναι πολύ πιο πιθανό να συμβούν εκτός σχολείου, παρά κατά τη διάρκεια των σχολικών ωρών”.

Η εστίαση των παιδιών “καταστρέφεται”

Η Δρ. Jean Twenge, ψυχολόγος στο Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο, δήλωσε ότι ήταν πολύ δύσκολο για τους διευθυντές των σχολείων να επιβάλουν ορισμένους περιορισμούς για τη χρήση των τηλεφώνων στα σχολεία. Η Δρ. Twenge, η οποία δημοσίευσε ένα βιβλίο σχετικά με τις αλλαγές των γενεών και τις πιέσεις, που δέχεται η γενιά Z (άτομα που έχουν γεννηθεί μεταξύ των ετών 1997 και 2012), πρόσθεσε: “Νομίζω ότι θα κοιτάξουμε πίσω και θα αναρωτηθούμε γιατί επιτρέψαμε στα παιδιά να έχουν πρόσβαση στα τηλέφωνά τους, ιδίως στις σχολικές αίθουσες”. “Πολλοί διευθυντές σχολείων μου λένε ότι όταν τα τηλέφωνα επιτρέπονται κατά τη διάρκεια του γεύματος, οι αίθουσες φαγητού είναι τρομακτικά ήσυχες”.

“Τα παιδιά απλά κάθονται το ένα δίπλα στο άλλο, αφοσιωμένα στα τηλέφωνά τους. Χρειάζονται τη δια ζώσης κοινωνική αλληλεπίδραση, τόσο για την ψυχική τους υγεία όσο και για την εξάσκηση των κοινωνικών δεξιοτήτων”. “Ειδικά μετά την πανδημία, αυτά τα παιδιά παρουσιάζουν ήδη ένα έλλειμμα στις κοινωνικές δεξιότητες, κι αυτό είναι που πολλοί διευθυντές απαιτούν από το μελλοντικό εργατικό δυναμικό τους”.

Η Γαλλία και το Ισραήλ περιλαμβάνονται στις χώρες, που έχουν επιβάλει απαγορεύσεις χρήσης τηλεφώνων στα σχολεία. Οι περισσότερες πολιτείες της Αυστραλίας τα έχουν επίσης απαγορεύσει από τα σχολεία. Η Molly Kingsley, μέλος της ομάδας εκστρατείας γονέων UsForThem, δήλωσε: “Η συγκέντρωση, το κίνητρο και η προσοχή των παιδιών μας καταστρέφονται”. Η ίδια δήλωσε ότι η κυβέρνηση πρέπει να απαγορεύσει εντελώς τα smartphones από τα σχολεία και να περιορίσει την προμήθειά τους σε παιδιά κάτω των 16 ετών, αν δεν μπορούν να “αφαιρεθούν όλες οι εθιστικές εφαρμογές και τα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά  τους”.

 

Πηγή:

https://www.telegraph.co.uk/news/2023/06/10/smartphones-in-school-lower-children-iq/