Διαδίκτυο, Τεχνολογία

H μηχανή αναζήτησης με τεχνητή νοημοσύνη της Google μπορεί  να σημαίνει ριζικές αλλαγές για τη διαδικτυακή εμπειρία

Μεταφράζει η Σωτηρία Καρυοφύλλη, φοιτήτρια Ψυχολογίας

 

Στο Ι/Ο της Google, η εταιρία παρουσίασε μια πειραματική έκδοση αναζήτησης, που ενσωματώνει απαντήσεις που δημιουργούνται από τεχνητή νοημοσύνη (AI, Artificial Intelligence). Θα μπορούσε να επηρεάσει την ισορροπία του Διαδικτύου;

Το μέλλον της αναζήτησης Google είναι ένα μεγάλο πράσινο κουτί.

Ακριβώς αυτό έδειξε η Google αυτό το μήνα στο Google I/O, το ετήσιο συνέδριο προγραμματιστών της εταιρίας. Το θέμα για το 2023 ήταν το AI, ένας όρος που αναφέρθηκε περισσότερες από 140 φορές κατά τη διάρκειας της δίωρης κύριας παρουσίασης. Η Google παρουσίασε προϊόντα AI που πράγματι θα κυκλοφορήσουν στο κοινό, μια μεταστροφή για τον γίγαντα του διαδικτύου ως απάντηση στον αυξανόμενο ανταγωνισμό.

Στα τέλη του περασμένου έτους, το OpenAI λάνσαρε το ChatGPT με σχεδόν καθολική αποδοχή. Ξαφνικά, όλοι απέκτησαν πρόσβαση σε μια παραγωγική μηχανή AI που φαινομενικά μπορεί να απαντήσει οποιαδήποτε ερώτηση με μια πρωτότυπη απάντηση. Τροφοδοτείται από ένα μεγάλο γλωσσικό μοντέλο, ή αλλιώς LLM, που ουσιαστικά του επιτρέπει να λειτουργεί ως “αυτόματη συμπλήρωση”, χρησιμοποιώντας τεράστιες ποσότητες δεδομένων κειμένου για να δει ποια μπορεί να είναι η επόμενη καλύτερη δυνατή λέξη.

Η δύναμη και η ευκολία του ChatGPT βοήθησαν στο να γίνει η ταχύτερα αναπτυσσόμενη καταναλωτική πλατφόρμα στο Διαδίκτυο. Αυτό ώθησε τη Microsoft να αυξήσει την επένδυσή της στο OpenAI και να ενσωματώσει την τεχνολογία του ChatGPT απευθείας στην αναζήτηση του Bing νωρίτερα αυτή τη χρονιά, μια κίνηση που βοήθησε την εταιρία να δει μια αύξηση 16% στην επισκεψιμότητα. Μια μέρα πριν η Microsoft παρουσιάσει το Bing AI, η Google ανακοίνωσε τη δική της μηχανή παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης, το Bard, αν και απέτυχε στο “λανσάρισμα” και έχασε 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματιστηριακή αξία κατά τη διαδικασία. Η μετοχή έχει έκτοτε ανακάμψει στο υψηλότερο επίπεδό της μέχρι στιγμής φέτος.

Με πολλούς τρόπους, το Google I/O αποτέλεσε ένα δημοψήφισμα για την αλλόκοτη είσοδο της εταιρίας στη δημιουργία καταναλωτικής τεχνητής νοημοσύνης και ένα ξεκάθαρο μήνυμα προς τους σκεπτικιστές (και τους επενδυτές) πως είναι πρόθυμο να κάνει ριζικά βήματα για να παραμείνει στο προσκήνιο της διαδικτυακής αναζήτησης, ακόμα κι αν αυτό σημαίνει ανατροπή στο βασικό της προϊόν. Η αναζήτηση της Google είναι εδώ και πολύ καιρό η πρώτη μηχανή αναζήτησης για να ψάχνουμε όλοι πληροφορίες για προϊόντα, να βρίσκουμε τα τελευταία νέα και να αλληλεπιδρούμε αλλιώς στο διαδίκτυο, αλλά και ένας τρόπος για να κερδίζουν χρήματα πολλές επιχειρήσεις.

Το νέο Search Generative Experience, ή αλλιώς SGE, είναι μια πειραματική έκδοση της Αναζήτησης, που υποβαθμίζει τη χρησιμότητα των 10 μπλε συνδέσμων, που εμφανίζονται με την πληκτρολόγηση μιας αναζήτησης και οι οποίοι καθόρισαν την Google το τελευταίο τέταρτο του αιώνα. Αντί για αυτό, κάθε ερώτημα, ανεξάρτητα από το πόσο συγκεκριμένο είναι, απαντάται σε ένα πράσινο κουτί που διαστέλλεται όσο γεμίζει η οθόνη με την απάντηση του ατόμου. “Πλέον η αναζήτηση “σηκώνει τα βάρη” για σένα”, είπε η Cathy Edwards, αντιπρόεδρος μηχανικής στη Google, κατά τη διάρκεια του Ι/Ο. Ανέφερε ότι στην αναζήτηση που ξέρουμε σήμερα, περίπλοκα ερωτήματα πρέπει να αναλύονται σε μικρότερες ερωτήσεις όπου ο χρήστης πρέπει να περιηγηθεί μέσα στις πληροφορίες και να διαμορφώσει την απάντηση στο μυαλό του. To SGE μπορεί να τα κάνει όλα αυτά αυτόματα, ακόμα και να επιτρέψει να κάνει κανείς επακόλουθες ερωτήσεις. Ταυτόχρονα, αυτό σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να επισκεφθεί κανείς πολλαπλούς ιστοτόπους, εν δυνάμει ανατρέποντας το επιχειρηματικό διαδικτυακό μοντέλο που βασίζεται στις διαφημίσεις.

Η Google είμαι μακράν ο μεγαλύτερος “παίκτης” στην διαδικτυακή αναζήτηση, με μερίδιο αγοράς 93%, σύμφωνα με το Statcounter. Οι μηχανές διαδικτυακής αναζήτησης είναι επίσης οι μεγαλύτεροι οδηγοί επισκεψιμότητας για τους διαδικτυακούς ιστοτόπους, με 68% των διαδικτυακών εμπειριών να ξεκινούν σε μηχανή αναζήτησης, σύμφωνα με μια αναφορά του 2019 από το Brightedge Research. Η κυριαρχία της Google στην αναζήτηση σε ένα βαθμό βοήθησε να φανεί μια αποτίμηση 2 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Με το SGE,η  Google δυνητικά ωθεί τους χρήστες του διαδικτύου και των επιχειρήσεων σε ένα μέλλον, που θα απαιτεί μια επανεξέταση του πώς η ποιοτική πληροφορία μπορεί να συνεχίσει να διαχέεται, δίνοντας παράλληλα κίνητρα στους ανθρώπους να δημιουργήσουν πολύτιμο περιεχόμενο για να τροφοδοτήσουν τη μηχανή ΑΙ.

Καθώς οι εγγραφές μόλις ξεκίνησαν για το SGE, δεν υπάρχει ακόμα καμία πληροφορία, για να κοινοποιηθεί σχετικά την εμπειρία του χρήστη. Η Microsoft, ωστόσο, συγκεντρώνει ανατροφοδοτήσεις  για το Bing AI τους τελευταίους τρεις μήνες και θα μπορούσε να προσφέρει μια εικόνα για το πώς οι καταναλωτές μπορεί να αντιδράσουν με αναζητήσεις Google που καθοδηγούνται από το ΑΙ. “Η ανατροφοδότηση για τις απαντήσεις που δημιουργούνται από το νέο Bing ήταν κυρίως θετική, με το 71% των ατόμων που συμμετείχαν στην προεπισκόπηση της λειτουργίας να εγκρίνουν τις απαντήσεις της ΑΙ”, είπε ο εκπρόσωπος τύπου της Microsoft. “Παρατηρούμε μια υγιή δέσμευση στη λειτουργία συνομιλίας, με πολλαπλές ερωτήσεις να γίνονται κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας περιήγησης, για να ανακαλυφθούν νέες πληροφορίες”.

Είναι ασαφές πώς οι ειδήσεις που δημιουργούνται με ΑΙ θα φιλτράρονται στα αποτελέσματα ΑΙ της Google ή του Bing. Ήδη δημοσιεύσεις, μεταξύ των οποίων και το CNET, πειραματίζονται με άρθρα γραμμένα από ΑΙ. Δυστυχώς, από μόνη της η ΑΙ δεν είναι πάντα έγκυρη και μπορεί να παραπληροφορεί, υποστηρίζοντας με αυτοπεποίθηση ότι κάτι είναι σωστό, όταν δεν είναι. Αν το πρόβλημα της παραπληροφόρησης τελικά επιλυθεί, το παραγωγικό ΑΙ στην αναζήτηση θα μπορούσε να είναι γρηγορότερο και γενικά καλύτερο για τους καταναλωτές. Όμως είναι ακόμα άγνωστο το πώς μπορεί να επηρεάσει τον κλάδο των ψηφιακών εκδόσεων, ειδικά αν ο κόσμος παραιτηθεί από το να κάνει κλικ στους συνδέσμους. “Όσο πειραματιζόμαστε με τις καινούριες LLM δυνατότητες στην αναζήτηση, θα συνεχίζουμε να θέτουμε σε προτεραιότητα προσεγγίσεις που στέλνουν πολύτιμη επισκεψιμότητα σε ένα μεγάλο εύρος δημιουργών και υποστηρίζουν ένα υγιές, ανοιχτό δίκτυο”, είπε ο εκπρόσωπος τύπου της Google. Παρόλο που είναι αλήθεια ότι η Google παραπέμπει σε πηγές εμφανώς στο SGE, δεν είναι σίγουρο αν το SGE θα μεταφραστεί σε αυξημένη ή υψηλότερη επισκεψιμότητα για τις ιστοσελίδες.

Η Microsoft δεν απάντησε σε καμία ερώτηση σχετικά με την επισκεψιμότητα σε πηγές όταν χρησιμοποιείται η αναζήτηση ΑΙ. Η Google ανέφερε πως δεν έχει να μοιραστεί σχέδια αναφορικά με την αποζημίωση εκδοτών, αλλά “θα συνεχίσει να εργάζεται με το ευρύτερο οικοσύστημα”. “Πιστεύω ότι [το παραγωγικό ΑΙ] θα μειώσει τον όγκο της κυκλοφορίας που βγαίνει προς τα έξω, διότι αυτός είναι ο σκοπός του”, ανέφερε η Monica Ho, επικεφαλής μάρκετινγκ της SOCi, μιας εταιρίας ψηφιακού μάρκετινγκ. Ωστόσο, η ίδια θέτει πως η επισκεψιμότητα των ιστοτόπων θα μπορούσε να είναι υψηλότερης ποιότητας, καθώς οι άνθρωποι θα αναζητούν συγκεκριμένες πληροφορίες αντί να μεταπηδούν σε διαφορετικές σελίδες. Αν η Google γίνει αναξιόπιστη για την επισκεψιμότητα, μπορεί να μην υπάρξουν βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις. Οι πλατφόρμες των κοινωνικών δικτύων, όπως το Facebook, απέδειξαν ότι είναι αναξιόπιστοι συνεργάτες των δημοσιεύσεων, υποβαθμίζοντας τις ειδήσεις κατά το δοκούν, σύμφωνα με τον Rasmus Kleis Nielsen, διευθυντή του Reuters Institute για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας και καθηγητής πολιτικής επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης. Πρόσθεσε ότι πλατφόρμες σαν το Instagram ή το TikTok “οδηγούν σε συγκριτικά λιγότερες παραπομπές, και δεν διαθέτουν πραγματικά συνδέσμους, όπως  έχει η αναζήτηση και όπως είχαν τα κοινωνικά δίκτυα”.

Αυτή τη στιγμή, οι μηχανές αναζήτησης σαρώνουν καθημερινά ιστοσελίδες για να συγκεντρώσουν νέες πληροφορίες και να τις καταχωρίζουν στα αποτελέσματα. Οι ιστοσελίδες επιτρέπουν στις μηχανές να σαρώσουν δωρεάν το περιεχόμενο τους λόγω της μετατροπής της επισκεψιμότητας. Αλλά αν η ΑΙ-αναζήτηση οδηγεί σε λιγότερα κλικς, η οικονομία της αναζήτησης μπορεί να χρειαστεί μια εντελώς νέα επανεξέταση. “Περιμένω ότι πρωτότυπο περιεχόμενο θα τοποθετηθεί πίσω από τα τείχη πληρωμών και θα απαιτεί μοντέλα LLM για πληρωμή, ώστε να το διαβάσει κάποιος”, είπε ο Don White, CEO του Satisfi Labs, μια εταιρία συνομιλιακής ΑΙ. Σε ένα “μοντέλο πληρωμής τύπου Spotify”, o White βλέπει ένα μέλλον όπου ιστοσελίδες πληρώνονται ανά επίσκεψη.

Τελικά, η Google, κατά πάσα πιθανότητα, θα χρειαστεί να βρει ένα τρόπο ώστε τα έσοδα να φτάνουν στους δημιουργούς και τις δημοσιεύσεις τους, για να εξακολουθεί να υπάρχει ένα κίνητρο για δημιουργία ποιοτικού περιεχομένου. “Τα ποιοτικά δεδομένα πρέπει να τροφοδοτήσουν την μηχανή, και η Google δεν δημιουργεί μόνη της ένα δικό της, μοναδικό, αυθεντικό και πρωτότυπο περιεχόμενο”, ανέφερε η Ho. “Πρέπει να προέλθει από τους δημιουργούς. Γνωρίζουν ότι θα πρέπει να τροφοδοτήσουν αυτή τη μηχανή με κάποιο τρόπο και να το κάνουν να αξίζει, για να προσελκύουν τους δημιουργούς να παράγουν καινούριο περιεχόμενο.”

 

Πηγή:

https://www.cnet.com/tech/services-and-software/googles-ai-search-could-mean-radical-changes-for-your-internet-experience/