Γράφει η Ελένη Μαυροπούλου
Όταν οι άνθρωποι απομονώνονται λόγω της ύπαρξης κάποιας ασθένειας νιώθουν τον εσωτερικό αλλά και τον εξωτερικό τους κόσμο να καταρρέει. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μετατραυματικό στρες, σύγχυση, εκρήξεις θυμού, κατάθλιψη, κατάχρηση ουσιών. αβεβαιότητα, μοναξιά και ανία. Η κοινωνική ζωή των ανθρώπων που νοσούν κλονίζεται, μειώνονται οι κοινωνικές αλληλεπιδράσεις με τους συνανθρώπους τους και απομονώνονται από τον κοινωνικό τους κύκλο. Οι παραπάνω ψυχολογικές συνέπειες είναι εντονότερες ειδικότερα σε άτομα νεαρής ηλικίας. Η τεχνολογία μπορεί να προσφέρει λύση στην απομόνωση των ανθρώπων που νοσούν. Για παράδειγμα, με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιτυγχάνεται η επικοινωνία και η αλληλεπίδραση με τον κοινωνικό τους κύκλο και περιβάλλον, ενώ με την ύπαρξη της τηλεκπαίδευσης και της τηλεργασίας τα άτομα δεν αποκόπτονται από το σχολείο ή την δουλειά τους.
Ειδικότερα τα παιδιά που απομονώνονται λόγω ασθένειας αποχωρίζονται από την τάξη και τους φίλους τους, επομένως κρίνεται απαραίτητη η διατήρηση των κοινωνικών δεσμών και η αλληλεπίδραση με το σχολικό περιβάλλον. Μια νέα καινοτομία είναι το avatar ρομπότ AV1 (Leigh-Hewitson 2024) της νορβηγικής εταιρείας No isolation, το οποίο κυκλοφόρησε πριν την πανδημία αλλά χρησιμοποιήθηκε για τα παιδιά που είχαν δυσκολίες ενσωμάτωσης στο σχολείο μετά από αυτή. Αντίστοιχα avatar ρομπότ είναι το Ori Hime στην Ιαπωνία, το VGo και το Buddy. Το συγκεκριμένο ρομπότ μπορεί να πάρει την θέση του παιδιού μέσα στην τάξη. Έχει την μορφή ενός ανθρώπινου κεφαλιού, περιστρέφεται 360 μοίρες, είναι εξοπλισμένο με κάμερα, μικρόφωνο και ηχείο. Οι δάσκαλοι το τοποθετούν στην τάξη και ο μαθητής το ελέγχει από απόσταση χρησιμοποιώντας μια εφαρμογή για την οποία έχει έναν μοναδικό κωδικό πρόσβασης. Ο μαθητής μπορεί να μιλήσει με τον δάσκαλό ή τους συμμαθητές τους μέσω ηχείου, την επιλογή «σήκωσε το χέρι» και τα emojis. Έτσι τα παιδιά παραμένουν κοινωνικά και εκπαιδευτικά συνδεδεμένα. Για παράδειγμα, οι μαθητές μπορούν να παίρνουν μαζί τους το ρομπότ σε όποια δραστηριότητα κάνουν, κρατώντας τον συμμαθητή τους μέσα στον κοινωνικό τους κύκλο.
Κάποια από αυτά τα ρομπότ έχουν την δυνατότητα να κινούνται και σε κάποια άλλα υπάρχουν οθόνες που δείχνουν το πρόσωπο του χρήστη. Βέβαια το ρομπότ μετακινείται εύκολα ακόμα και μέσα σε κάποιο σακίδιο, ενώ το να μην έχει οθόνη αυξάνει την χρήση για τους μαθητές που θέλουν να αποφύγουν το σχολείο. Το AV1 έχει χαρακτηριστικά απορρήτου και δεν συλλέγει προσωπικά δεδομένα. Η παραπάνω καινοτομία έρχεται αντιμέτωπη με διοικητικές προκλήσεις , καθώς προκύπτουν γραφειοκρατικά και τεχνικά ζητήματα στην προσπάθεια ενσωμάτωσης του ρομπότ στα σχολεία και στα νοσοκομεία. Έτσι είναι ανάγκη να υπάρξουν ίση πρόσβαση στην τεχνολογία και εκπαιδευτικές συνεδρίες για εκπαιδευτικούς σχετικά με τις τεχνικές και τις κοινωνικές πτυχές των ρομπότ. Κάτι τέτοιο επιτυγχάνεται με την παροχή εκπαιδευτικού υλικού μέσω του AV1 Academy . Σε γενικές γραμμές αυτή η καινοτομία συμβάλλει στην εξωστρέφεια των μαθητών που έρχονται αντιμέτωποι με κάποια ασθένεια . Οι μαθητές δεν «κλείνονται στον εαυτό τους» και έχουν επαφή τόσο με την εκπαιδευτική διαδικασία και τις δραστηριότητες που συμπεριλαμβάνονται μέσα σε αυτή όσο και με το φιλικό τους περιβάλλον.
Πηγή:
Leigh-Hewitson, Nadia. CNN Business . Thursday October 2024.
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.