Η βιομηχανία του τουρισμού αποτελεί σημαντική πηγή εσόδων τόσο για τη χώρα μας, όσο και για τις υπόλοιπες χώρες του κόσμου. Η συμβολή της τεχνολογίας και των εφαρμογών ταξιδιών είναι τεράστια στον τομέα του τουρισμού, αφού το μεγαλύτερο ποσοστό τουριστών επιλέγει ταξιδιωτικές εφαρμογές για να διαμορφώσουν τις διακοπές τους. Με ένα απλό κλικ η επιλογή ξενοδοχείου και ταξιδιωτικού πακέτου δεν ήταν ποτέ πιο εύκολη από όσο σήμερα. Η εύκολη πρόσβαση στις εφαρμογές αυτές, η αναλυτική παρουσίαση των δεδομένων του κάθε καταλύματος, όπως και της εμπειρίας άλλων επισκεπτών στο εκάστοτε κατάλυμα, τις ανύψωσαν στην κορυφή κλικαρίσματος, όπως εκείνη της Booking.com, του Airbnb, της Trivago, κ.α.
Η εμφάνιση και απότομη άνοδος του Airbnb
To 2007 σημειώθηκε μια σημαντική πρωτοπορία για τα δεδομένα του τουρισμού, όταν δύο οικοδεσπότες αποφάσισαν να φιλοξενήσουν τρεις ξένους επισκέπτες στο σπίτι τους στο Σαν Φρανσίσκο. Η ιδέα αυτή έκτοτε έχει εξαπλωθεί σε όλο τον κόσμο με 4 εκατομμύρια οικοδεσπότες να φιλοξενούν πάνω από 1 δισεκατομμύριο επισκέπτες σε περισσότερες από 220 χώρες. Η πρωτοπορία αυτή ονομάζεται Airbnb και δίνει χρόνια τώρα στους χρήστες της την δυνατότητα να μένουν σε σπίτια/διαμερίσματα άλλων ανθρώπων επί πληρωμή, χωρίς τις οικονομικές επιβαρύνσεις και τους κανόνες ενός ξενοδοχείου. Το στοιχείο που έκανε την εφαρμογή να εκτοξευθεί ήταν οι χαμηλές τιμές σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία και η οικειότητα που αποπνέει η επαφή με τον οικοδεσπότη του καταλύματος.
Μειονεκτήματα
Βέβαια, όπως όλες οι εφαρμογές, έτσι και η συγκεκριμένη έχει τα ασθενή σημεία της. Το τελευταίο διάστημα αρκετοί επισκέπτες έχουν παραπονεθεί για διαστρεβλωμένη εικόνα της πραγματικότητας, άλλη εικόνα τους παρουσιάζεται σε φωτογραφίες και τελικά άλλη αντικρίζουν. Έπειτα, έχουν παρατηρηθεί επιπρόσθετα ”κρυμμένα” κόστη κατά την επιλογή ενός καταλύματος, όπως κόστος καθαρισμού και φορολογία, τα οποία δεν είναι εμφανή κατά την διαδικασία της κράτησης. Αφορμή για έντονη συζήτηση γύρω από αυτό αποτέλεσε και ένα βιντεάκι στο ΤikTok, το οποίο παρουσίαζε μια γυναίκα που ανακάλεσε την απόφασή της να κάνει κράτηση σε ένα κατάλυμα του Airbnb λόγω του οικοδεσπότη. Ο συγκεκριμένος ιδιοκτήτης ζητούσε από τους επισκέπτες να πραγματοποιήσουν μια σειρά από δουλειές του σπιτιού πριν φύγουν όπως να σκουπίσουν, να βάλουν πλυντήριο ρούχων και πιάτων, να βγάλουν τα σκουπίδια έξω και να αφαιρέσουν τα σεντόνια. Όλα αυτά ενώ είχαν ήδη πληρώσει επιπλέον κόστος καθαρισμού. Το περιστατικό αυτό προκάλεσε τις αντιδράσεις πολλών χρηστών που είχαν βιώσει παρόμοια αρνητική εμπειρία κατά τη διαμονή τους σε κατάλυμα της Airbnb. Η ανάρτηση συγκέντρωσε 66.000 προβολές και πάνω από 5.000 σχόλια, στα οποία άνθρωποι από όλο τον κόσμο μοιράζονταν την δική τους αρνητική εμπειρία αναφορικά με το ζήτημα. Μάλιστα, ένας από αυτούς ανέφερε πως ο ιδιοκτήτης του ζήτησε να κουρέψει το γκαζόν. Η Airbnb από την πλευρά της υπερασπίστηκε τη θέση της διευκρινίζοντας πως μόνο το 10% των καταλυμάτων ζητά επιπρόσθετα ποσά για τον καθαρισμό, ενώ το 45% των υπόλοιπων καταλυμάτων δεν υποχρεώνει τους επισκέπτες σε κάτι τέτοιο. Τέλος, η δέσμευση χρημάτων έως να πραγματοποιηθεί η κράτηση αποτελεί γεγονός που αγχώνει τους χρήστες καθώς δεν γνωρίζουν προσωπικά τους οικοδεσπότες.
Η πορεία της πλατφόρμας θα κριθεί μελλοντικά, χωρίς βέβαια το γεγονός αυτό να αναιρεί την αξία της, αλλά και τη συνεισφορά της στον κόσμο των ταξιδιών.
Πηγή: https://www.moneyreview.gr
Ονομάζομαι Βασιλική-Ελένη Βλάχου και είμαι φοιτήτρια Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Την περίοδο αυτή ασχολούμαι ενεργά με την αρθρογραφία, την παροχή τηλεφωνικής υποστήριξης και βοήθειας σε ζητήματα που αφορούν την κυβερνοασφάλεια.