Games, Έφηβος, Παιδιά

Roblox: Το αγαπημένο βιντεοπαιχνίδι των παιδιών, τα εκμεταλλεύεται;

Παραπάνω από 200 εκατομμύρια άτομα παίζουν Roblox κάθε μήνα, καθιστώντας το, το δημοφιλέστερο βιντεοπαιχνίδι σε Ευρώπη και Αμερική. Αν είστε πάνω των 25 ετών, κατά πάσα πιθανότητα, δεν θα γνωρίζετε καν την ύπαρξή του, καθώς η ηλικία του μέσου χρήστη στην πλατφόρμα κυμαίνεται από 6 έως 12 ετών.

Τι είναι όμως το Roblox;

Το Roblox είναι ένα δωρεάν βιντεοπαιχνίδι το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους χρήστες είτε να εισέλθουν για να παίξουν είτε για να δημιουργήσουν οι ίδιοι καινούργια παιχνίδια (εμπειρίες), με την προοπτική πως μπορούν να βγάλουν «πραγματικά» χρήματα.

Πόσο εύκολο όμως είναι να βγάλει κάποιος «πραγματικά» χρήματα;

Η διαδικασία αυτή, μέσα από τα μάτια ενός μέσου χρήστη, – δηλαδή, ενός παιδιού –  μοιάζει αρκετά εύκολη, αν και δεν είναι. Η σειρά πράξεων που χρειάζεται να ακολουθηθεί για να καταφέρει κάποιος να λάβει τα χρήματα για τα οποία «εργάζεται» μέσα στο παιχνίδι, περιλαμβάνει αρκετές δικλείδες, κάνοντας την, αρκετά αμφισβητήσιμη.

Ξεκινώντας από την αρχή, το Roblox ενώ παρέχεται δωρεάν για λήψη και χρήση, χρησιμοποιεί ένα εσωτερικό νόμισμα ονόματι Robux, έχοντας διττό σκοπό. Πρώτον, για να πραγματοποιούνται αγορές εντός του παιχνιδιού και δεύτερον, για την πληρωμή των σχεδιαστών καινούργιων παιχνιδιών. Το νόμισμα αυτό, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην συγκεκριμένη πλατφόρμα, παρουσιάζει μία αναλογία του 1 δολαρίου με 100 Robux.

Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει πως ακολουθεί αυτή την αναλογία παντού.

Όταν ένας χρήστης σχεδιάσει και δημοσιεύσει ένα παιχνίδι, το κέρδος το οποίο μπορεί να λάβει για αυτό, μειώνεται δραματικά, καθώς η ίδια η πλατφόρμα παίρνει έως και το 70% των κερδών.

Παράλληλα, υπάρχει μία διαφορά αξίας του νομίσματος όταν κάποιος το αγοράζει και όταν πουλιέται. Η αναλογία που αναφέρθηκε παραπάνω, ισχύει μόνο όταν το νόμισμα αυτό αγοράζεται. Όταν πραγματοποιείται πληρωμή μέσω αυτού του νομίσματος, ύστερα από το μερίδιο το οποίο λαμβάνει η ίδια η εταιρεία, πέφτει περίπου στο 1/3 της αξίας του. Δηλαδή, τα ίδια 100 Robux δεν αξίζουν πια 1 δολάριο, αλλά 35 σεντς.  

Ακόμη πιο δύσκολα γίνονται τα πράγματα, όταν ο μέσος σχεδιαστής, θελήσει να μετατρέψει τα χρήματα που έχει βγάλει μέσω της εργασίας του στο παιχνίδι, σε «πραγματικά» χρήματα. Για να καταφέρει να το κάνει αυτό, χρειάζεται να έχει αποκτήσει στο παιχνίδι πάνω από 30.000 Robux, που μεταφράζονται σε 300 δολάρια.

Ωστόσο, ακόμη και αν συμβεί αυτό, ύστερα από το μερίδιο που κρατείται από την ίδια την εταιρία, το ίδιο ποσό μεταφράζεται στο πραγματικό ποσό των 105 δολαρίων.

Και αν αυτό ακούγεται ανέφικτο, ακόμη πιο δύσκολο από τον σχεδιασμό και την δημοσίευση ενός καινούργιου παιχνιδιού, είναι αυτό να λάβει πραγματικές προβολές, ώστε να του αποφέρει το πολυπόθητο κέρδος.

Βέβαια, το Roblox έχει φροντίσει και για αυτό. Προσφέρει έναν τρόπο κατά τον οποίο οι χρήστες πληρώνουν με Robux μέσα στο παιχνίδι με σκοπό να διαφημίσουν το παιχνίδι τους, ώστε να λάβει μεγαλύτερη απήχηση και γιατί όχι, να τους αποφέρει πολλά περισσότερα χρήματα, για τα οποία έχουν περάσει ατελείωτες ώρες μέσα στο παιχνίδι, σχεδιάζοντας.

Οι περισσότεροι χρήστες, ωστόσο, δεν χρειάζεται να ανησυχούν ούτε για τις προβολές τους, ούτε για τις πληρωμές, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των χρηστών δεν καταφέρνουν να πετύχουν όλους τους παραπάνω στόχους, μη εξαργυρώνοντας ποτέ τα ψηφιακά χρήματά τους, τα οποία μένουν και ανακυκλώνονται στην ίδια την εταιρεία.  

Η συγκεκριμένη κατάσταση θυμίζει κάτι γνώριμο;

Δεν υπήρξαν λίγες οι εταιρείες, ειδικότερα στην Αμερική, που «πλήρωναν» τους εργαζομένους τους, σε εταιρικά γραμμάτια, τα οποία δεν είχαν καμία αξία εκτός της εταιρίας.

Με τα γραμμάτια αυτά, θα μπορούσε να πληρώσεις κάποιος μόνο στην πόλη που βρισκόταν η ίδια η εταιρία ή στο κατάστημα της και αν ήθελε να τα ανταλλάξει λαμβάνοντας πραγματικά δολάρια, η εταιρία τους χρέωνε μια συγκεκριμένη αμοιβή για να πραγματοποιήσει την διαδικασία. Το φαινόμενο αυτό, αν και υπήρξε έντονο παλαιότερα, πλέον είναι απαγορευμένο.

Τι κάνει στην ουσία η Roblox;

Η Roblox, καταφέρνει να δημιουργήσει έσοδα δισεκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία προέρχονται κατά το μεγαλύτερο μέρος από την πώληση του εσωτερικού της νομίσματος Robux. Με την δημιουργία αυτής της δυνατότητας για τους χρήστες να δημιουργούν δικές τους εμπειρίες και με πιθανότητες σχεδόν μηδενικές να λάβουν αυτά για τα οποία θα «εργαστούν», αφήνουν τα παιδιά να σπαταλούν αενάως τον χρόνο και τα χρήματα των γονιών τους, αγοράζοντας καινούργια πράγματα μέσα στο παιχνίδι, με την ελπίδα πως θα λάβουν τα πολλά υποσχόμενα «πραγματικά» χρήματα.

Ωστόσο, πέρα από τις εξαιρετικά αμφιλεγόμενες τεχνικές που ακολουθεί η εταιρία για την ανάπτυξη των παιχνιδιών της, τα παιδιά καθημερινά εκτίθενται σε κίνδυνους, ανεξέλεγκτου τζόγου και αρπακτικών.

Τα παιδιά μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα τους για να εισέλθουν σε τεράστια εμπορικά κέντρα και να αγοράζουν ασυστόλως πράγματα, ενώ παράλληλα οι στημένες απάτες και οι επιτήδειοι που κρύβονται πίσω από αυτά, πολλαπλασιάζονται στους ψηφιακούς χώρους, εκμεταλλευόμενοι τα πορτοφόλια των μικρών παιδιών.

Εν ολίγοις, το Roblοx δημιουργεί «κάτι» στον ψηφιακό κόσμο, που στον πραγματικό, θεωρείται απαγορευμένο.

Πηγές:

https://nationalpost.com/news/roblox-kids-online-gaming-platform

https://perfectunion.us/we-investigated-roblox-your-kids-favorite-game-is-exploiting-them/

https://www.youtube.com/watch?v=n6PYj93SGxc