Social Media, Ψυχική υγεία

Όταν το οξυγόνο μας είναι τα social media…

Κοινοποιήστε το άρθρο:

Γράφει η Ιφιγένεια Κολιού, φοιτήτρια Ψυχολογίας

Η καθημερινή μας ζωή περιτριγυρίζεται από τα social media, καθώς έχουν εισβάλλει σε τέτοιο βαθμό στη ζωή μας, που ό,τι και να συμβαίνει στην προσωπική μας ζωή, βρίσκουμε ένα ,θα λέγαμε, καταφύγιο σε αυτά. Μας κάνουν να ξεχνιόμαστε λίγο από την πίεση της ρουτίνας, αλλά ταυτόχρονα λόγω της υπερβολικής ενασχόλησης, μέσω της καθημερινής ανάρτησης φωτογραφιών, μπαίνουμε στη διαδικασία να συγκρίνουμε τον εαυτό μας με τους άλλους. Παρ’ όλο που και οι ακόλουθοι μας με τα σχόλια τους ενδεχομένως να μας φέρνουν σε δύσκολη θέση ή και αυτοαμφισβήτηση, εμείς οι ίδιοι παρακολουθώντας τη ζωή άλλων στα social, καταλήγουμε να αναρωτιόμαστε αν εμείς άτομα νιώθουμε επαρκείς. Επομένως μαζί με τις ραγδαίες αλλαγές που συμβαίνουν στον κόσμο, αλλάζουμε αναγκαστικά και εμείς. Θέλουμε μονίμως να αγγίξουμε την τελειότητα, να μοιάσουμε σε κάποιο πρότυπο και εν τέλει χάνουμε την ουσία, την κριτική ικανότητα του τι είναι αληθινό και τι ψεύτικο, με αποτέλεσμα να μειώνεται η αυτοεκτίμησή μας και η αντίληψη που έχουμε για την αυτοεικόνα μας. 

Πώς μπορούμε λοιπόν να καταπολεμήσουμε αυτό το συναίσθημα και να πάμε ένα βήμα παραπέρα ;

  1. Υπενθύμιση στον εαυτό ότι αυτό που βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.

Όλοι δημοσιεύουμε στιγμιότυπα της καθημερινής μας ζωής, αλλά στιγμές τις οποίες απολαμβάνουμε και περνάμε καλά, επομένως αποκαλύπτουμε ένα κομμάτι του εαυτού μας. Τα posts στα social media δεν είναι η ακριβής αναπαράσταση της ζωής. Όπως ακριβώς συμβαίνει με τις ειδήσεις, οι δημοσιογράφοι για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον του θεατή/αναγνώστη, παρουσιάζουν το εκάστοτε θέμα με τέτοιον τρόπο που το αποτέλεσμα είναι αυτό που θέλουν να δουν. Έτσι και με τους ανθρώπους, παρουσιάζουν τις καλές τους στιγμές, ενώ αντιμετωπίζουν, όπως όλοι μας, καθημερινές προκλήσεις.

  1. Ξεκινήστε και τελειώστε τη μέρα σας, αποκομμένοι από την οθόνη.

 Χτυπάει το ξυπνητήρι το πρωί, σηκωνόμαστε από το κρεβάτι μας, αφήνουμε το κινητό στην άκρη, μαζί με όλα τα μηνύματα φίλων, συναδέλφων κλπ., φτιάχνουμε ένα πλούσιο πρωινό, μιλάμε με τα παιδιά μας, το σύντροφό μας. Ακόμα και η μία ώρα μακριά από την οθόνη του υπολογιστή/κινητού, μπορεί να οδηγήσει σε ευεξία κατά τη διάρκεια της ημέρας. Νιώθουμε δημιουργικοί, έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε προκλήσεις της καθημερινότητας, χωρίς να επηρεαζόμαστε από τα social media και απολαμβάνοντας στιγμές με άτομα του κοινωνικού μας περίγυρου. Το ίδιο μπορούμε να επαναλάβουμε και το βράδυ πριν κοιμηθούμε. Αυτό το μοντέλο συμπεριφοράς, αρχίζουμε σιγά σιγά να το υιοθετούμε και να αντιλαμβανόμαστε τη σημασία των λεπτών που περνάμε μακριά από τον διαδικτυακό κόσμο, ενισχύοντας παράλληλα την ποιότητα του ύπνου.

  1. Αποφύγετε τους αρνητικούς ανθρώπους των

Καλώς ή κακώς οι εποχές έχουν αλλάξει. Πλέον πολλά άτομα πίσω από τις οθόνες τους κριτικάρουν σε τεράστιο βαθμό τους άλλους, ξεχνώντας ότι έχουν συναισθήματα και πληγώνονται με τον αντίκτυπο της επιθετικότητας που βιώνουν μέσα από τα αρνητικά σχόλια που λαμβάνουν. Για αυτό αν είστε αποδέκτες τέτοιων συμπεριφορών, μπλοκάρετε τον εκάστοτε χρήστη και εστιάστε την προσοχή σας σε σχόλια και ανθρώπους που μπορούν να αλλάξουν την οπτική σας για τη ζωή, ανθρώπους θετικούς που είναι γεμάτοι ενέργεια και αισιοδοξία.

  1. Ψηφιακή αποτοξίνωση 
  2. Αποφύγετε το διαδίκτυο όταν δεν νιώθετε ευεξία.

Όταν νιώθετε καταβεβλημένοι από ένα αρνητικό συμβάν, μην κάνετε schroll down στα social media, καθώς μία είδηση που θα δείτε μπορείτε να την αντιληφθείτε με πιο δυσμενή τρόπο απ’ ότι είναι στην πραγματικότητα. Επιπλέον με αυτόν τον τρόπο, αποφεύγετε να συγκρίνετε τον εαυτό σας με άλλους, κάτι το οποίο σας δημιουργεί ανασφάλεια.

  1. Μην αισθάνεστε την υποχρέωση να κάνετε αναρτήσεις στα social media.

Οι λογαριασμοί ανήκουν σε εσάς, οπότε δεν είναι ανάγκη να δημοσιεύετε κάθε φορά τι κάνετε και πού είστε. Αν αποφασίσετε εσείς να το κάνετε, δημοσιεύστε, αν όχι μην το κάνετε. Εσείς φτιάχνετε τους κανόνες, όχι οι άλλοι.

  1. Τα likes ή ο αριθμός των ακολούθων σας δεν σημαίνει τίποτα.

Ο καθένας έχει τη δική του αξία, δεν αλλάζει κάτι ούτε με τα 100 likes, ούτε με τα 500. Ο καθένας είναι ξεχωριστό ον και είναι επιλογή του το περιεχόμενο που θα αποφασίσει να δημοσιεύσει. Σκοπός είναι να αναρτούμε κάτι το οποίο μας εκφράζει και νιώθουμε άνετα με αυτό, χωρίς να έχουμε ως στόχο να πετύχουμε  συγκεκριμένο αριθμό likes. Αν ξεφύγουμε από αυτόν τον τρόπο σκέψης, τότε θα καταφέρουμε να αντιληφθούμε την προσωπική μας αξία και να ξεχωρίσουμε τον κόσμο του διαδικτύου από την πραγματικότητα. 

Πηγή : https://www.psychologynow.gr/arthra-psyxologias/texnologia/social-media/9434-10-tropoi-gia-na-parameinete-psyxika-ygieis-se-enan-akros-diadiktyako-kosmo.html

Κοινοποιήστε το άρθρο:
The following two tabs change content below.

Volunteer Team

Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.