Όλοι μιλούν για την αναγκαιότητα της ένταξης μαθημάτων σεξουαλικής και κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία τα τελευταία χρόνια (φυσικά χωρίς αντίκρισμα), γιατί όμως δεν αναγνωρίζουμε και την άμεση αναγκαιότητα για ένταξη ενός «μαθήματος» επικοινωνιακής αγωγής και ορθής χρήσης των νέων τεχνολογιών;
Δυστυχώς στις μέρες μας, είναι πολύ διαδεδομένα τα φαινόμενα που ασκούν τεράστια ψυχολογική, ακόμη και σωματική βία στα παιδιά μέσα από το διαδίκτυο ή με αφορμή το διαδίκτυο, από το μπούλινγκ και τη σεξουαλική παρενόχληση, μέχρι την παραπληροφόρηση και την ραγδαία επέκταση «παιχνιδιών» που θέτουν σε κίνδυνο όλα τα παιδιά.
Πόσο λιγότερα όμως θα ήταν τα φαινόμενα τέτοιου είδους, αν είχαμε φροντίσει να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά να αναγνωρίζουν και να προφυλάσσονται από τον κίνδυνο; Η πρόληψη είναι πάντα καλύτερη ακόμη και από την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση ενός προβλήματος, και άρα κάθε πράξη που στοχεύει σε αυτήν, είναι πολύ σημαντική και άκρως καλοδεχούμενη. Μια τέτοια πράξη πιστεύω ότι είναι και το μάθημα ορθης χρήσης των νέων τεχνολογιών, που θα αποδεικνυόταν το ισχυρότερο όπλο καταπολέμησης όλων των προαναφερθέντων προβλημάτων.
Ευτυχώς υπάρχει πληθώρα άριστα κατηρτισμένων επαγγελματιών του τεχνολογικού χώρου, που κατέχουν και γνώσεις και δεξιότητες, οπότε δεν «πάσχουμε» από έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Πάσχουμε όμως από ανάληψη πρωτοβουλιών και θεσμικούς παράγοντες που θα προωθήσουν, θα τονίσουν και εν τέλει θα καταφέρουν να θεσπίσουν αυτήν την σύγχρονη εκπαιδευτική αναγκαιότητα.
Το σχολείο είναι το πρώτο και σημαντικότερο μέσο κοινωνικοποίησης των παιδιών και πλέον είτε θέλουμε να το παραδεχτούμε, είτε όχι η χρήση κινητών τηλεφώνων, τάμπλετς και υπολογιστών, συχνά ξεκινάει από πάρα πολύ μικρή ηλικία. Άρα δεν είναι καθόλου παράλογο να προβούμε σε μία μεταρρύθμιση – πρόταση, που θα επιτρέπει σε εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς συμβούλους, να μαθαίνουν στα παιδιά πως πρέπει να χρησιμοποιούν τις νέες τεχνολογίες, ποια είναι τα οφέλη τους και ποιοι οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν.
Ένα πρόγραμμα φτιαγμένο αποκλειστικά για παιδιά, όλων των ηλικιών, που θα αποτυπώνει τους προβληματισμούς, τις λύσεις αλλά και τις ευκαιρίες των νέων τεχνολογιών και το οποίο θα διαθέτει ενότητες ενημέρωσης, διαδραστικές δραστηριότητες με στόχο τη μάθηση και βιωματικά παραδείγματα αντιμετώπισης και διαχείρισης των κινδύνων.
Εφόσον λοιπόν είναι αναπόφευκτο θα λέγαμε πλέον να απομακρύνουμε τα παιδιά από την τεχνολογία, ας τα μάθουμε από την αρχή πώς να τη χρησιμοποιούν. Δεν μπορούμε να αρνηθούμε, ότι η χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών είναι αδιαμφησβήτητη και ότι οι νέες γενιές, δεν γνωρίζουν την ζωή έξω ή χωρίς την τεχνολογία. Με τη σωστή καθοδήγηση τα παιδιά μπορούν να εξοικειωθούν με όλα τα οφέλη της τεχνολογίας, όπως η έρευνα, η διαδραστική μάθηση, η ορθή επικοινωνία και η δημιουργία μιας πανευρωπαϊκής ή και παγκόσμιας εκπαιδευτικής κοινότητας, που θα τα βοηθήσει να ανοίξουν ορίζοντες και να προσεγγίσουν κουλτούρες.
Ταυτόχρονα όμως πρέπει και μπορούν, να μάθουν πως να αυτοπροστατεύονται αλλά και να προστατεύουν τους συνομηλίκους και φίλους, πως να διαχειρίζονται την οποιαδήποτε προσπάθεια παραβίασης της ιδιωτικότητας και της ασφαλείας τους και φυσικά πως να χρησιμοποιούν αυτά το διαδίκτυο και όχι το διαδύκτιο τα παιδιά!
Σίγουρα στην χώρα μας και στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, υπάρχουν πολύ σημαντικότερα προβλήματα, τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης και επίλυσης, προβλήματα που δεν επιτρέπουν καν την ορθή λειτουργία και την προαγωγή της παιδείας, και ίσως όλα τα παραπάνω να ακούγονται λίγο ουτοπικά, όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζούμε σε μία ψηφιακή εποχή, με ταχύτατους ρυθμούς και πάμπολλες εναλλαγές, και άρα κάποια πράγματα θα πρέπει να επανεξεταστούν άμεσα.
Ένας από τους σκοπούς του CSI Institute είναι η άμεση, έγκυρη και έγκαιρη ενημέρωση όλων των πολιτών. Πάντα κοντά σας για ενημέρωση και επαγρύπνηση.