Διαδικτυακές Αγορές, Διαδίκτυο, Ιδιωτικότητα

Η Google προσπάθησε να καταργήσει τα cookies αναφέροντας πως παραβιάζουν το απόρρητο των χρηστών

Γράφει η Δήμητρα Καριεντίδου

Η Google ανακοίνωσε πως έχει σκοπό να προχωρήσει στην κατάργηση των cookies τρίτων , με την αιτιολογία πως παραβιάζουν το απόρρητο των χρηστών. Τι είναι όμως τα cookies;

Τα cookies αποτελούν μικρά κομμάτια κώδικα, τα οποία παρακολουθούν και φιλτράρουν την δραστηριότητά μας κατά την περιήγησή μας στο διαδίκτυο. Κατά τις αναζητήσεις μας τα κομμάτια αυτά, συλλέγουν πληροφορίες αποσκοπώντας στην εμφάνιση προτάσεων για εμάς με βάση τις προτιμήσεις μας. Πιο συγκεκριμένα, τα cookies εξυπηρετούν τις εταιρείες ψηφιακής διαφήμισης, μέσα από την εμφάνιση προτεινόμενων προϊόντων και υπηρεσιών, που ταιριάζουν στις δικές μας προτιμήσεις . Φυσικά αυτό τροφοδοτείται μέσα από τις αναζητήσεις  και την έρευνα αγορών  μέσα στα ψηφιακά καταστήματα. Έτσι, οι χρήστες του διαδικτύου έχουν πάντα ένα μεγάλο εύρος επιλογών , οι οποίες εμφανίζονται ως αναδυόμενα παράθυρα και καλυτερεύουν την εμπειρία των διαδικτυακών αγορών.

Από την άλλη πλευρά, τα cookies εξυπηρετούν στην διατήρηση της συνδεσιμότητας των χρηστών κατά την περιήγησή τους στο διαδίκτυο ακόμα και όταν βρίσκονται σε διαφορετικές ιστοσελίδες κατά τον ίδιο χρόνο. Ένα ακόμα όφελος που προσφέρουν είναι η ελεύθερη χρήση του διαδικτύου, με την προϋπόθεση της ύπαρξης διαφημίσεων. Εναλλακτικά, οι χρήστες θα μπορούσαν να περιηγούνται επί πληρωμή στην εκάστοτε σελίδα, από την μία πλευρά, απαλλαγμένοι από τα cookies και χωρίς διαφημίσεις, πληρώνοντας όμως από την άλλη μια μηνιαία συνδρομή.

Η Google, είχε δείξει την επιφυλακτικότητά της απέναντι στα cookies , καθώς υποστήριξε πως παραβιάζουν την ιδιωτικότητα των χρηστών, καθώς οι σελίδες έχουν την δυνατότητα συλλογής των προσωπικών δεδομένων αλλά και των εκάστοτε προτιμήσεων των χρηστών. Για την αλλαγή αυτής της συνθήκης, η Google , πρότεινε την εισαγωγή μιας σειράς εναλλακτικών λύσεων, που θα είναι σε θέση να αντικαταστήσουν τα cookies. Η πρώτη προσπάθεια σημειώθηκε το 2019  μέσα από την υπηρεσία Privacy Sandbox . Η υπηρεσία αυτή προσέφερε την προστασία του απορρήτου των χρηστών, επιτρέποντας παράλληλα την ελεύθερη περιήγησή τους , χωρίς την καταβολή ποσού ως συνδρομή . Έπειτα, εισήγαγε μια πρόταση , κατά την οποία οι χρήστες του διαδικτύου θα ομαδοποιούνταν με βάση παρόμοιες συμπεριφορές περιήγησης , και όχι ατομικά , συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του απορρήτου και των προσωπικών τους δεδομένων .

Οι παραπάνω προτάσεις δεν μπόρεσαν να εφαρμοστούν, καθώς τέτοιες αλλαγές θα επηρέαζαν σημαντικά τα έσοδα και θα άλλαζαν ριζικά την εμπειρία της περιήγησης , κάτι που δύσκολα θα μπορούσε να αφομοιωθεί και να προσαρμοστεί στα ήδη υπάρχοντα δεδομένα του διαδικτύου .

Η ψηφιακή διαφήμιση, ανεξάρτητα από τους ενδοιασμούς που μπορεί να δημιουργεί σχετικά με το απόρρητο των χρηστών, είναι αναπόσπαστο κομμάτι του διαδικτύου, καθώς εξυπηρετεί από αρχικά τους ίδιους τους χρήστες μέσα από την δωρεάν περιήγησή τους, αλλά και μέσα από την πρόσβασή τους σε εξατομικευμένο περιεχόμενο, από την άλλη όμως εξυπηρετεί τα συμφέροντα της ίδιας βιομηχανίας της διαφήμισης.

Πηγή:

https://www.economistas.gr/tehnologia/63747_ti-simainei-gia-diadiktyo-i-apofasi-tis-google-na-diatirisei-ta-cookies