Γράφει η Ιωάννα Μπάμπουρα, φοιτήτρια Κοινωνιολογίας

Στη σημερινή εποχή που όλα σχετίζονται με τα social media κυρίως οι έφηβοι είναι εκείνοι που νοιάζονται πρωτίστως για την εικόνα τους και έπειτα για την προβολή σ’ αυτά. Αναμφίβολα επωφελούμαστε σε μεγάλο βαθμό και ποικιλοτρόπως από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (επικοινωνία μεταξύ ανθρώπων, ενημέρωση κλπ), αλλά η κατάχρησή τους μπορεί να δημιουργήσει μια πολύ τοξική καθημερινότητα. Τα άτομα νεαρής ηλικίας είναι αυτά που κινδυνεύουν περισσότερο τόσο να επηρεαστούν από τα όσα προβάλλονται στα πιο δημοφιλή social media (Facebook, Instagram, Tik Tok) όσο και το να εθιστούν σε αυτά.

Πλέον οι influencers, δηλαδή τα άτομα που προσπαθούν να επηρεάσουν τον περίγυρο τους, αποτελούν την κύρια πηγή τοξικότητας για τους εφήβους. Έχει γίνει τάση για πολλούς νέους να συγκεντρώνουν όσο το δυνατόν περισσότερα “likes” κι αυτό μπορούν κατά κύριο λόγο να το επιτύχουν ακολουθώντας συγκεκριμένα πρότυπα. Τέτοια πρότυπα είναι οι instagrammers (δημοφιλή άτομα στην εφαρμογή του Instagram που έχουν μεγάλο αριθμό ακολούθων), bloggers, youtubers και γενικά άτομα με μεγάλη απήχηση στα social media. Οι influencers φροντίζουν να προβάλουν κάθε στιγμή της καθημερινότητάς τους και φυσικά προβάλλεται μόνο η θετική πλευρά της ζωής τους μέσω των ωραιοποιημένων φωτογραφιών τους.

Τα άτομα αυτά προσπαθούν να προωθήσουν είτε προϊόντα είτε υπηρεσίες διαφημίζοντάς τα με μοναδικό τρόπο, για να εξασφαλίσουν τη σίγουρη επιρροή στο κοινό τους. Φτιάχνουν συμβόλαια με τις εταιρείες και προσπαθούν να προσελκύσουν όσα το δυνατόν περισσότερα άτομα. Φροντίζουν να προβάλουν κάθε στιγμή της καθημερινότητάς τους και σαφώς προβάλλεται μόνο η θετική πλευρά της ζωής τους, δημιουργώντας την αίσθηση ότι δε βιώνουν ποτέ αρνητικές καταστάσεις. Κατ’ αυτόν τον τρόπο επηρεάζεται η ψυχική ευημερία των νέων, καθώς είναι επιρρεπείς και δέχονται εντονότερα την συναισθηματική πίεση στην οποία υπόκεινται.

Αρχικά, κυρίως τα κορίτσια αποκτάνε  εμμονή με τη χρήση φίλτρων στις φωτογραφίες θεωρώντας πως έτσι θα γίνουν αποδεκτές και θα αρέσουν περισσότερο. Πολλές φορές δε διστάζουν να αλλάξουν την εμφάνισή τους μέσω επεμβάσεων. Έχει παρατηρηθεί μεγάλη αύξηση στις πλαστικές επεμβάσεις στα άτομα ηλικίας 13-19 ετών. Οδηγούνται ασυνείδητα σε μία αλλαγή της ταυτότητάς τους και υιοθετούν συμπεριφορές και συνήθειες που προβάλλονται στα social media (π.χ. κάπνισμα, αλκοόλ). Επηρεάζονται ακόμα και οι διατροφικές τους συνήθειες, επειδή προβάλλονται συγκεκριμένα προϊόντα κατανάλωσης. Οι influencers προσφέρουν κωδικούς εκπτώσεων, οι οποίοι τους παρέχονται από διάφορες εταιρείες, και προωθούν με τον συγκεκριμένο τρόπο την εκάστοτε εταιρεία. Συνέπεια αυτού του γεγονότος είναι να επηρεάζεται και η αγοραστική συμπεριφορά των νέων, καθώς θέλουν να αποκτήσουν όσα τους διαφημίζονται ως «τελευταία τάση της μόδας». Τα νεαρά άτομα χωρίς να το καταλάβουν έχουν οδηγήσει τους influencers στην επίτευξη του στόχου τους. Ο στόχος αυτός δεν είναι τίποτα άλλο, πέραν της αύξησης του κέρδους των εταιρειών που εκπροσωπούν.

Τόσο οι γονείς όσο και οι δάσκαλοι οφείλουν να ενημερώνουν τα παιδιά για τα κοινωνικώς αποδεκτά πρότυπα. Τα πρότυπα αυτά, είτε είναι influencers είτε όχι, οφείλουν να είναι ηθικά και κοινωνικά υπεύθυνα. Οι γονείς πρέπει να συζητάνε με τους εφήβους για όσα τους προβληματίζουν και να παίρνουν από κοινού συνειδητές αποφάσεις. Από την πλευρά τους οι έφηβοι πρέπει να αρχίσουν να συνειδητοποιούν πως μόνο μέσω του ίδιου τους του εαυτού μπορούν να βελτιώσουν τόσο την εσωτερική όσο και την εξωτερική εικόνα τους και όχι μέσω ενός influencer.

ΠΗΓΕΣ

https://www.groupdiscussionideas.com/social-media-influencers-impact-on-youth/?fbclid=IwAR19xg88Gw_vOf96UWh0mQE_P1W9vb991fhegymj6ADhx6R4I_zFd8q6zTs

https://www.mountvernontherapy.com/social-media-influencers-help-for-teens/?fbclid=IwAR3kWfFFiVcUAjaqVCZXYO4GIsnG3x0R4_cuZ_B-BYTb1F3ZasS2ux12Nos