Ασφάλεια διαδικτύου, Διαδικτυακές απειλές, Διαδίκτυο

Cyber Security Month | Grooming, πώς μπορούμε να προστατέψουμε τα παιδιά μας;

Κοινοποιήστε το άρθρο:

Το διαδίκτυο έχει πλέον “εισβάλλει” στις ζωές όλων μας, καθώς μας παρέχει τη δυνατότητα να εκτελούμε καθημερινές δραστηριότητες με γρήγορο κι εύκολο τρόπο. Μια από τις δραστηριότητες αυτές είναι κι η επικοινωνία: Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μας παρέχουν τη δυνατότητα να επικοινωνούμε με τα οικεία μας πρόσωπα μέσω μηνυμάτων, κλήσεων και βιντεοκλήσεων άμεσα και δωρεάν. Τι συμβαίνει όμως όταν τα παιδιά διατηρούν προφίλ σε κάποιο μέσο κοινωνικής δικτύωσης και συνομιλούν με άτομα που δε γνωρίζουν;

Τότε, χωρίς να το καταλαβαίνουν, θέτουν τους εαυτούς τους σε κίνδυνο, καθώς ενδέχεται να πέσουν θύματα online grooming. Το grooming είναι η προσπάθεια ενός ενήλικα να πλησιάσει ένα παιδί ή έφηβο, έχοντας μια φιλική συμπεριφορά απέναντί του και χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης, με σκοπό την αποπλάνηση ή την απαγωγή, ενώ το κίνητρό του είναι συνήθως σεξουαλικό. Το διαδίκτυο έχει ευνοήσει την αύξηση των φαινομένων grooming, καθώς παρέχει τη δυνατότητα σε κακόβουλα άτομα να συνομιλούν με παιδιά πίσω από ψεύτικους λογαριασμούς, χωρίς να γίνονται αντιληπτά από τους γονείς ή άλλους ενήλικες. Τα άτομα αυτά τις περισσότερες φορές παρουσιάζονται στα παιδιά ως συνομήλικοί τους, ενώ στην πραγματικότητα είναι πολλά χρόνια μεγαλύτερα.

Τι μπορούμε να κάνουμε όμως για να προστατέψουμε τα παιδιά μας από το φαινόμενο; Αρχικά, οφείλουμε να παρατηρούμε την συμπεριφορά των παιδιών μας για τυχόν αλλαγές. Ένα παιδί το οποίο συνομιλεί με κάποιο ύποπτο πρόσωπο, σίγουρα θα περνάει παραπάνω χρόνο από τον συνηθισμένο στο διαδίκτυο και δεν θα επιθυμεί να μιλάει πολύ για τη δραστηριότητά του σε αυτό. Αν λοιπόν το παιδί σας μιλούσε πάντα ανοιχτά για την δραστηριότητά του στο διαδίκτυο, αλλά ξαφνικά περνάει πολλές ώρες κλεισμένο στο δωμάτιό του, χωρίς να σας λέει τι κάνει στην συσκευή του, τότε είναι πιθανόν να συνομιλεί με κάποιο “online αρπακτικό”.

Ακόμη, οφείλουμε να είμαστε ενήμεροι για τον τρόπο λειτουργίας και χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που χρησιμοποιούν τα παιδιά μας και να μιλάμε σε αυτά για τις ρυθμίσεις απορρήτου. Μια απλή μετατροπή του προφίλ τους από δημόσιο σε ιδιωτικό θα μπορούσε να τα “σώσει” από πολλές κακόβουλες ενέργειες. Είναι αναγκαίο, ακόμη, τα παιδιά να κατανοούν από μικρή ηλικία ότι δεδομένα όπως η διεύθυνση κατοικίας, το τηλέφωνο ή το email δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να κοινοποιούνται δημόσια στο διαδίκτυο, ούτε να διαμοιράζονται σε άτομα που δε γνωρίζουν πάρα πολύ καλά, καθώς αποτελούν ιδιαιτέρως προσωπικά δεδομένα.

Ένας ακόμη έξυπνος τρόπος πρόληψης του grooming είναι το “φιλτράρισμα” του διαδικτύου. Σήμερα, υπάρχουν πολλές εφαρμογές και λογισμικά που λειτουργούν ως “φράγματα”, εμποδίζοντας την εκδήλωση κακόβουλων ενεργειών στο διαδίκτυο. Η πλειοψηφία των εφαρμογών αυτών είναι εύκολες στην εγκατάσταση και χρήση και δύναται να κάνει  την πλοήγηση του παιδιού στο διαδίκτυο ασφαλέστερη, μπλοκάροντας τις ύποπτες ενέργειες. Σημαντικό είναι επίσης, να μην ξεχνάμε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αποτελούν το μόνο μέσο το οποίο χρησιμοποιούν τα “online αρπακτικά” για την εύρεση των θυμάτων τους. Τα διαδικτυακά παιχνίδια αποτελούν, επίσης, ένα μέρος μέσα στο οποίο μπορεί ένας κακόβουλος ενήλικας να πλησιάσει ένα παιδί. Για αυτόν τον λόγο πρέπει να ξέρουμε τι παιχνίδια παίζει το παιδί μας, αλλά και αν συνομιλεί με άτομα που δε γνωρίζει μέσα από αυτά.

Οι παραπάνω συμβουλές μπορεί να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμες, αλλά το κλειδί για την πρόληψη του φαινομένου είναι η επικοινωνία. Πρέπει να έχουμε συχνή κι ειλικρινή επικοινωνία με τα παιδιά μας, να τα υποστηρίζουμε και να μην τα κατακρίνουμε ή τα τιμωρούμε αυστηρά για τα λάθη τους. Πρέπει να θυμόμαστε ότι τα παιδιά μας θα μας μιλήσουν για τα όποια προβλήματα αντιμετωπίζουν, μόνο αν αισθάνονται ασφάλεια κι εμπιστοσύνη μαζί μας.

#CyberSecurityMonth #CyberSecMonth

Κοινοποιήστε το άρθρο:
The following two tabs change content below.

Μαρίνα Μπεκιάρη

Ονομάζομαι Μπεκιάρη Μαρίνα, είμαι επί πτυχίω φοιτήτρια του τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κι έχω το ρόλο του ασκούμενου ψυχολόγου στο CSIi. Ασχολούμαι με την συγγραφή και τη μετάφραση άρθρων, τη δημιουργία και προσαρμογή του υλικού για τις ακαδημίες των γονέων και μαθητών, καθώς και με την ενημέρωση κι υποστήριξη μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας.