Video games, Τεχνητή Νοημοσύνη

Βιντεοπαιχνίδια και Τεχνητή Νοημοσύνη: H εποχή του ελέγχου των συνειδήσεων από την τεχνητή νοημοσύνη σε επίπεδο βιντεοπαιχνιδιών

Γράφει η Βαρβάρα Παναρίτη

Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται διεύρυνση της αξιοποίησης και χρήσης των ψηφιακών μέσων σε όλους τους τομείς της ζωής και πλέον, μπορεί να ειπωθεί, ότι έχουν έναν επιτελεστικό ρόλο.

Η επιτελεστικότητα συνεπάγεται με το γεγονός ότι οι ψηφιακές τεχνολογίες λειτουργούν με κάποιο επίπεδο αυτονομίας. Πιο συγκεκριμένα, οι πιο προηγμένες μορφές ψηφιακών τεχνολογιών διαθέτουν κάποια μορφή τεχνητής νοημοσύνης. Οι τεχνολογίες αυτές δημιουργούν και αξιοποιούν  υπολογιστικά συστήματα με τέτοιο τρόπο που μιμούνται στοιχεία της ανθρώπινης συμπεριφοράς, τα οποία υπονοούν την ύπαρξη στοιχειώδους ευφυΐας, όπως είναι η μάθηση, η προσαρμοστικότητα, η εξαγωγή προβλημάτων, και άλλα. Ως αποτέλεσμα, οι ψηφιακές τεχνολογίες που διαθέτουν τεχνητή νοημοσύνη εμφανίζουν την ικανότητα να λειτουργούν μόνες τους, χωρίς να είναι απαραίτητη η ανθρώπινη παρέμβαση. Αυτή η αυτονομία είναι εμφανής σε ένα φάσμα τεχνολογιών, όπως είναι τα αυτόνομα εργαλεία σχεδιασμού, τα αυτοκίνητα που κινούνται χωρίς οδηγό, οι συνομιλιακές εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης ή chatbots, αλλά και σε βιντεοπαιχνίδια, όπως πρόκειται να αναφερθεί παρακάτω.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, παρατηρείται ότι η τεχνητή νοημοσύνη «οδεύει» να χρησιμοποιηθεί στον τομέα των βιντεοπαιχνιδιών προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητά τους. Ειδικότερα αυτό διαφαίνεται από την συνεργασία των εταιρειών-κολοσσών Microsoft, Xbox και Inworld AI για την παραγωγή τέτοιων βελτιωμένων βιντεοπαιχνιδιών. Η βελτίωση αυτή στοχεύει σε βιντεοπαιχνίδια που γίνεται χρήση των NPC’s  (Non-playable characters= Χαρακτήρες που δεν μπορούν να αναπαραχθούν), δηλαδή φιγούρων που βρίσκονται στα συγκεκριμένα βιντεοπαιχνίδια και λειτουργούν σε περιορισμένα σενάρια . Μάλιστα, ο επικεφαλής των προϊόντων και συνιδρυτής της Inworld AI δήλωσε ότι μέσω της αξιοποίησης της τεχνητής νοημοσύνης σε βιντεοπαιχνίδια με NPC ο κόσμος των παιχνιδιών θα γίνει πιο «ζωντανός», καθώς οι φιγούρες NPC θα εξελιχθούν με τέτοιον τρόπο, ώστε να γίνεται η προσαρμογή τους στη συμπεριφορά των παικτών . Με αυτό τον τρόπο, υποστηρίζεται ότι ο διάλογος μεταξύ των φιγούρων με τους παίκτες δεν θα έχει σενάριο και δεν θα είναι προκαθορισμένο, αλλά θα γίνει μετάβαση σε δυναμικού τύπου αφηγήσεις.

Ήδη, η τεχνητή νοημοσύνη βρίσκεται στο στάδιο προπαραγωγής και σχεδιασμού του περιεχομένου των βιντεοπαιχνιδιών, και όπως αναφέρθηκε και πριν στοχεύει στην ανάπτυξη περιβαλλόντων, διαλόγων και χαρακτήρων. Ο τελικός σκοπός στα βιντεοπαιχνίδια που σχεδιάζονται με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης είναι η συμβολή του παίκτη στη δημιουργία δικών του αφηγήσεων με βάση τις φιγούρες. Τα προαναφερθέντα σημεία είναι οι στόχοι των εταιρειών Inworld AI και Microsoft μέσα από την συνεργασία τους για την ανάδειξη της τεχνητής νοημοσύνης στα βιντεοπαιχνίδια.

Το αντιφατικό γεγονός που προκύπτει είναι ότι τα NPCs έχουν έναν προβλέψιμο και προκαθορισμένο ρόλο από τη μια πλευρά, ενώ από την άλλη πλευρά οι στόχοι των εταιρειών ενδέχεται να προκαλέσουν πρόβλημα παραισθήσεων στους παίκτες. Συγκεκριμένα, τόσο παλαιότερες έρευνες που χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1990 και σύγχρονες έρευνες, δείχνουν ότι η πολύωρη ενασχόληση παικτών με τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να οδηγήσει στο να αναπτύξουν είτε ακουστικές, είτε οπτικές παραισθήσεις. Αυτές οι παραισθήσεις μπορεί να προκληθούν γιατί τα NPCs θα έχουν αποκτήσει βελτιωμένη απόδοση και ικανότητα απόκρισης στους παίκτες, σαν να είναι πραγματικά πρόσωπα.

Βάσει όσων παρατέθηκαν, κρίνεται απαραίτητο να αναφερθεί ότι μέσα από την εισχώρηση της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα των βιντεοπαιχνιδιών αναδύονται πολλά ερωτήματα για τον αντίκτυπο που θα έχει στους παίκτες. Είναι γεγονός ότι η εξέλιξη αυτή βρίσκεται σε ένα αρχικό στάδιο και εξετάζεται ακόμα, ωστόσο με την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, δεν μένει παρά να περάσουν και στη διαθεσιμότητα των παικτών τα βιντεοπαιχνίδια που έχουν δημιουργηθεί με την βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης. Τα επόμενα χρόνια, λοιπόν, θα είναι πιο ξεκάθαρες οι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα που θα προκύψουν σε αυτό τον τομέα.

Πηγές:

https://www.cnbc.com/2023/12/23/the-first-minds-controlled-by-gen-ai-will-live-inside-video-games.html#:~:text=AI%20Impact-,The%20first%20minds%20to%20be%20controlled%20by,will%20live%20inside%20video%20games&text=Microsoft%20has%20big%20plans%20for,AI%20is%20a%20key%20example