Social Media, Trends, Τεχνητή Νοημοσύνη

Πως οι Κινέζοι influencers χρησιμοποιούν ψηφιακούς κλώνους τεχνητής νοημοσύνης για να δημιουργούν περιεχόμενο

Μεταφράζει η Εριέττα Δρακοπούλου, φοιτήτρια Εγκληματολογικής Ψυχολογίας

Ερωτήσεις έχουν δημιουργηθεί σχετικά με την ειλικρίνεια και τη νομιμότητα, κυρίως στον τομέα των διαδικτυακών αγορών, καθώς livestreamers (δημιουργοί περιεχομένου το οποίο μεταδίδεται σε ζωντανό χρόνο) χρησιμοποιούν είδωλα (avatars) για να αυξήσουν τα κέρδη τους.

Τον Σεπτέμβριο, ο Chen Yiru, ένας Ταϊλανδός influencer με σχεδόν 9 εκατομμύρια ακόλουθους στο Weibo, έκανε ζωντανή αναμετάδοση τον εαυτό του να τρώει κοτόπουλο για 15 ώρες. Οι ακόλουθοι του ήταν ενθουσιασμένοι, μέχρι που κάποιοι άρχισαν να αναρωτιούνται αν είναι ανθρωπίνως δυνατό ένα τέτοιο κατόρθωμα. Οι υποψίες τους επιβεβαιώθηκαν από ένα μικρό κείμενο στο βίντεο όπου έλεγε: «για ψηφιακή μου χρήση, δεν είναι αληθινός άνθρωπος».

Πολλοί από τους ακόλουθους του εξοργίστηκαν και σαν αποτέλεσμα έχασε πάνω από 7.000 ακόλουθους στο διάστημα 24-26 Σεπτεμβρίου. Η νομική κοινότητα έλαβε θέση στο ζήτημα. Ο Dong Yuanyuan, συνήγορος της δικηγορικής εταιρείας Tiantai, παραθέτει στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης ότι τα avatars τεχνητής νοημοσύνης δεν γίνεται να είναι «τελείως αποκομμένα από τον ίδιο τον διάσημο» και πως «οι ψηφιακές ζωντανές αναμεταδόσεις… δεν εξαιρούν τον διάσημο από νομικές ευθύνες».

Οι διαδικτυακές προσωπικότητες της Κίνας (influencers), κυρίως όσοι ασχολούνται με τις διαδικτυακές πωλήσεις, χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο avatars για να παράγουν περιεχόμενο κάθε μέρα και κάθε ώρα. Για κάποιους γνωστούς influencers, όπως ο Chen, τους επιτρέπει να αυξήσουν και το περιεχόμενο αλλά και τα κέρδη τους. Αντίθετα για κάποιους που είναι λιγότερο γνωστοί, η τεχνητή νοημοσύνη, μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα, καθώς οι εταιρείες προτιμούν πιο φθηνούς influencers.

Στην Κίνα, η ζωντανή αναμετάδοση, είναι μια μεγάλη βιομηχανία. Σύμφωνα με το iResearch, το 2020 εργάζονταν από 1.23 εκατομμύρια άνθρωποι σε αυτόν τον τομέα, ενώ σύμφωνα με το Daxue Consulting υπάρχουν πάνω από 700 εκατομμύρια χρήστες που τους ακολουθούν. Αρχικά, οι ζωντανές αναμεταδόσεις είχαν να κάνουν με ανθρώπους που μιλούσαν για τη μέρα τους, πλέον, όμως, ο τομέας αυτός είναι στενά συνδεδεμένος με το διαδικτυακό εμπόριο. Οι πωλήσεις από ζωντανές αναμεταδόσεις αναμένονται να φτάσουν τα 4.9tn yuan το 2023, πάνω από το 11% του συνολικού εισοδήματος του τομέα των διαδικτυακών πωλήσεων.

Στα κανάλια όπου γίνεται ζωντανή αναμετάδοση για αγορές, οι influencers μιλάνε ή δοκιμάζουν τα προϊόντα επί ώρες. Απαντάνε στις ερωτήσεις των θεατών για τα προϊόντα και προωθούν εκπτώσεις. Πλέον εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης πωλούν ψηφιακά avatars στους influencers. Σύμφωνα με το MIT Technology Review, η Silicon intelligence μπορεί να δημιουργήσει ένα βασικό avatar τεχνητής νοημοσύνης από 8.000 yuan, ενώ η τιμή αυξάνεται με βάση την πολυπλοκότητα του προγραμματισμού. Η εταιρεία χρειάζεται υλικό, μόνο ενός λεπτού από έναν άνθρωπο για να μπορέσει να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη.

Μια πρόσφατη έρευνα που έγινε σε 10.000 άτομα στο Weibo έδειξε πως πάνω από το 60% θα ήθελαν να γίνουν influencers. Όμως η τεχνητή νοημοσύνη είναι πολύ πιθανό να αντικαταστήσει αυτούς τους απερχόμενους influencers. «Αυτή η τάση μπορεί να ασκήσει μεγαλύτερη πίεση σε μικρότερους livestreamers καθώς είναι πιο αναλώσιμοι στις εταιρείες», λέει ο Yaling Jiang, ένας ανεξάρτητος αναλυτής και ιδρυτής του Following the Yuan.

Υπάρχει και το θέμα της αυθεντικότητας. Στις 11 Οκτωβρίου η κινεζική κυβέρνηση εξέδωσε οδηγίες για εταιρείες που χρησιμοποιούν τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης. Οι προτεινόμενοι κανονισμοί ορίζουν πως το άτομα που “κλωνοποιούνται”, μέσω της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει να παρέχουν γραπτή συγκατάθεση για τη χρήση των βιομετρικών τους στοιχείων, αλλά δεν εξηγούν περαιτέρω πως πρέπει να ορίζεται τέτοιο περιεχόμενο στο κοινό. Κάποιες πλατφόρμες έχουν τους δικούς τους κανόνες, αλλά δεν χρησιμοποιούνται ευρέως και, σύμφωνα με τον Jiang, «υπάρχουν πολλές γκρίζες ζώνες».

Πηγή:

https://www.theguardian.com/world/2023/nov/06/chinese-influencers-using-ai-digital-clones-of-themselves-to-pump-out-content