Μη κατηγοριοποιημένο

Τον παλιό καιρό…

Από την Ελένη Ατσάρου,

Αχ παιδάκι μου, τον παλιό καιρό κάναμε αμάν και πως να περάσουν τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο, να σπουδάσουν και να βγουν αύριο στην κοινωνία χρήσιμοι άνθρωποι κι εσείς… όλη την ώρα μ’ αυτό το τηλέφωνο στο χέρι. Πώς θα κάνετε προκοπή; Πώς θα γίνετε αύριο χρήσιμοι στην κοινωνία; Πώς θα μπορέσετε να βρείτε μια δουλειά έτσι που κάθεστε όλη την ώρα; Ξεχάσατε να μιλάτε μεταξύ σας και τα λέτε όλα μέσα από αυτό το μαραφέτι.

Καλά ρε γιαγιά θα διαβάσω αργότερα άσε με στην ησυχία μου τώρα με ζάλισες μ’ αυτό τον παλιό καιρό και δε βγαίνει και το επίπεδο που να πάρει.

Ένας απλός συνηθισμένος διάλογος που μπορεί να γίνει ανά πάσα στιγμή ανάμεσα σε μια γιαγιά και το εγγόνι της, όλο και πιο συχνά τα τελευταία χρόνια. Η αλήθεια είναι πως τον παλιό καιρό οι νέοι εστίαζαν περισσότερο στις σπουδές τους κι αυτό κυρίως επειδή οι συνθήκες ήταν διαφορετικές από κοινωνικής, οικονομικής, πληροφοριακής και τεχνολογικής απόψεως. Φυσικό είναι και ως ένα βαθμό θεωρούνταν και αναμενόμενο. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας όμως οι καταστάσεις έχουν αλλάξει. Οι περισσότεροι φοιτητές έχουν τα κινητά τους τηλέφωνα μέσω των οποίων μπορούν να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να πουν τα βασικά θέματα της παράδοσης ώστε κι ο φίλος να μη χάνει τη σειρά μένοντας συντονισμένος στο κανάλι του Πανεπιστημίου.

Όμως η φυσική του απουσία δε μπορεί να αναπληρωθεί στο μάθημα, ούτε μπορούν έτσι να λυθούν όλες του οι απορίες. Από την άλλη πλευρά όμως του λύνεται άμεσα η απορία τι θα είχε συμβεί αν είχε απαντήσει άμεσα στην καινούρια διαδικτυακή συντροφιά που απέκτησε και προσπαθεί να κλείσει ραντεβού. Έτσι ο χρόνος του Πανεπιστημίου αξιοποιείται διαφορετικά, γίνεται χρόνος για διαδικτυακό φλερτ και απόκτηση συντρόφου. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών ένας μεγάλος αριθμός φοιτητών που έχουν smartphone έχουν κατορθώσει να αποκτήσουν μεγαλύτερο αριθμό συντρόφων από εκείνους που δεν έχουν ή επιλέγουν έναν διαφορετικό τρόπο για να φλερτάρουν.

Η υπερβολική χρήση ενός smartphone έχει επεκτάσεις τόσο στην εκπαίδευση του ατόμου και στον κοινωνικό του περίγυρο, όσο και στη μετέπειτα εξέλιξή του όσων αφορά την ετοιμότητά του να αναλάβει μια θέση εργασίας και τις συνεπακόλουθες ευθύνες. Αν το άτομο δεν έχει μπορέσει να αποκτήσει τις κατάλληλες ή έστω τις βασικές γνώσεις πάνω στο αντικείμενό του, τότε αρχίζουν να αυξάνονται οι δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει στο μέλλον. Παράλληλα μειώνονται οι πιθανότητες να μπορέσει να αποκτήσει μια θέση πάνω στον κλάδο που σπουδάζει και τον ενδιαφέρει ως άνθρωπο.

Το μοίρασμα του διαθέσιμου χρόνου μπορεί να βοηθήσει στην απόκτηση σημαντικών γνώσεων για τον ίδιο το χρήστη και παράλληλα να του προσφέρει τη δυνατότητα να παραμείνει συντονισμένος με την τεχνολογία μαθαίνοντας τις εξελίξεις. Χωρίζοντας το χρόνο του αναλόγως των ενδιαφερόντων και των υποχρεώσεών του ο κάτοχος ενός κινητού τηλεφώνου μπορεί να διασφαλίσει πως θα έχει ελεύθερο χρόνο για να φλερτάρει, να βγαίνει με τους φίλους του, για να συναντιούνται από κοντά και να συζητούν, να ανταλλάσσουν απόψεις και να προετοιμάζονται για το μέλλον με πιο στέρεες βάσεις όπως εκείνο τον παλιό καιρό.