Social Media

Το Tik Tok αναβαθμίζει την ασφάλειά του μετά από έρευνα για τα επιβλαβή challenges

Το Tik Tok ανέπτυξε μια αρκετά κακή φήμη μετά τα επικίνδυνα challenges που προωθήθηκαν μέσω αυτού, τα οποία στην χειρότερη έκβασή τους προκάλεσαν σοβαρό τραυματισμό, ακόμα και θάνατο. Παράδειγμα τέτοιου challenge αποτελεί το “blackout challenge”, το οποίο καλούσε τους χρήστες να κρατήσουν την αναπνοή τους μέχρι να χάσουν τις αισθήσεις τους. Άλλα, λιγότερο επικίνδυνα, ωστόσο καθόλου αποδεκτά challenges, ήταν ορισμένα που αφορούσαν στο σχολικό χώρο και ωθούσαν τους μαθητές να χτυπήσουν κάποιον καθηγητή ή να καταστρέψουν τη σχολική περιουσία. Σε συνέχεια των παραπάνω γεγονότων, το Tik Tok διεξήγαγε μια ενδελεχή έρευνα πάνω στα challenges και τις απάτες και μοιράστηκε τα αποτελέσματά της με το ευρύ κοινό, προκειμένου να αναλάβει δράση. 

Μέχρι στιγμής, το Tik Tok προσπάθησε να υποβαθμίσει την εμπλοκή του στα επικίνδυνα αυτά challenges, τα οποία έγιναν viral. Αρχικά, αρνήθηκε ότι το challenge που προωθούσε τη βία έναντι των καθηγητών (“slap a teacher”), ήταν μια τάση του Tik Tok. Έπειτα, όταν ένα παιδί πέθανε πάνω στην προσπάθεια του να βγάλει εις πέρας το “blackout challenge”, το Tik Tok ανήρτησε μια δήλωση, όπου υποστήριζε ότι δεν εντόπισε στη συγκεκριμένη πλατφόρμα κάποιο challenge που να περιλαμβάνει ασφυξία. Το παραπάνω αναιρέθηκε ωστόσο, όταν εντοπίστηκαν ορισμένα βίντεο από το συγκεκριμένο challenge, μαζί με άλλο επιπλέον σκληρό περιεχόμενο. 

Παρακάτω ακολουθούν τα αποτελέσματα της έρευνας του Tik Tok, σχετικά με τα επικίνδυνα challenges και τις απάτες.

Η εταιρία της εφαρμογής “Tik Tok” ανέφερε ότι η έρευνα που διεξήγαγε περιέλαβε περισσότερους από 10.000 εφήβους, γονείς και καθηγητές από την Αργεντινή, την Αυστραλία, την Βραζιλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ινδονησία, το Μεξικό, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Βιετνάμ. Προσέλαβε μια ανεξάρτητη υπηρεσία προστασίας, την “Praesidio Safeguarding”, προκειμένου να συντάξει μια αναφορά, η οποία θα αναγράφει με λεπτομέρεια τα ευρήματα της έρευνας καθώς και τις προτάσεις του Tik Tok σχετικά με την περαιτέρω ασφάλεια. Επιπλέον, ζήτησε από μια ομάδα δώδεκα εξεχόντων ειδικών προστασίας των εφήβων να αξιολογήσουν την αναφορά και να προσφέρουν και τις δικές τους συμβουλές. Τέλος, το Tik Tok συνεργάστηκε με τον Δρ. Richard Graham, κλινικό παιδοψυχίατρο, ο οποίος ειδικευόταν στην υγιή ανάπτυξη των εφήβων και με την Δρ. Gretchen Brion-Meisels, επιστήμονα της συμπεριφοράς με ειδίκευση στην πρόληψη του κινδύνου κατά την εφηβεία, προκειμένου αυτοί να προσφέρουν περαιτέρω καθοδήγηση. 

Τα δεδομένα της παραπάνω έρευνας αποκαλύπτουν τον τρόπο που τα social media δημιουργούν το έδαφος για επιβλαβές περιεχόμενο, όπως αυτά τα viral challenges, δεδομένου ότι αυτές οι πλατφόρμες χρησιμοποιούνται ιδιαίτερα από τους νέους, οι οποίοι έχουν περισσότερη όρεξη για ρίσκο, στα πλαίσια της ψυχολογικής τους ανάπτυξης.

Όπως άλλωστε επισημαίνει ο Δρ. Graham, η εφηβεία είναι η περίοδος κατά την οποία το παιδί προετοιμάζεται για τη μετάβαση στην ενήλικη ζωή· είναι ένα χρονικό διάστημα “τεράστιας ανάπτυξης του εγκεφάλου”.

Επίσης εξηγεί το εξής: “Χρειάζεται πολλή συγκέντρωση για να καταλάβει κανείς γιατί οι έφηβοι κάνουν ό,τι κάνουν, διότι η κριτική τους σκέψη αναθεωρείται συνεχώς πάνω στην προετοιμασία τους για περισσότερο περίπλοκες αποφάσεις και σκέψεις στο μέλλον”.

Ο Δρ. Graham ανέφερε επιπλέον ότι ο εγκέφαλος των νεαρών ατόμων αναπτύσσεται όσον αφορά στην αφηρημένη σκέψη, δηλαδή την αναγνώριση περισσότερο σύνθετων ψυχολογικών και συναισθηματικών καταστάσεων και την πιο εκλεπτυσμένη θεώρηση των σχέσεων. Όσο όλα αυτά βρίσκονται σε εξέλιξη, η επιθυμία τους να μάθουν περισσότερα για τον κόσμο γύρω τους, αυξάνεται- και αυτό μπορεί να συμπεριλάβει μια επιθυμία, κάποιες φορές, να εμπλακούν σε πιο επικίνδυνες δραστηριότητες και να τεστάρουν τους εαυτούς τους ή να κερδίσουν την αποδοχή των συνομηλίκων τους. Μερικές φορές αυτές οι “επικίνδυνες” δραστηριότητες είναι σχετικά μη επιβλαβείς, αν λάβουμε ως παράδειγμα το να δουν μια τρομακτική ταινία ή να ανέβουν στο τρενάκι του τρόμου. Ωστόσο, άλλες φορές οι έφηβοι και άλλα νεαρά άτομα μπορεί να επιλέξουν να εμπλακούν σε κάτι το οποίο πιστεύουν ότι θα τους ιντριγκάρει κατά κάποιο τρόπο και αυτό ακριβώς τους προσελκύει να επιτελούν challenges, που τους θέτουν σε κίνδυνο.

“Μερικές φορές προσπαθούν να…απλώσουν τα πόδια τους πέρα από το πάπλωμά τους και με αυτό τον τρόπο αποκομίζουν μια εμπειρία, η οποία τους τραυματίζει κατά έναν τρόπο, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα, ωστόσο ο σκοπός των εφήβων είναι να μεγαλώνουν”, επεσήμανε ο Δρ. Graham.

Επιπρόσθετα, τα viral challenges γενικά, μπορούν να ικανοποιήσουν την επιθυμία των εφήβων για αποδοχή από τους φίλους και τους συνομηλίκους τους, διότι μέσω αυτών λαμβάνουν likes και views. Ο τρόπος όμως, που οι έφηβοι αξιολογούν πότε οι προκλήσεις είναι ασφαλείς έχει μειονεκτήματα- τείνουν απλά να παρακολουθούν περισσότερα βίντεο ή να ρωτούν τους φίλους τους για συμβουλές. Οι γονείς και οι καθηγητές στο μεταξύ, συχνά παρουσιάζονται διστακτικοί ως προς το να μιλήσουν στους εφήβους σχετικά με τις προκλήσεις και τις απάτες από φόβο, μήπως και τους δημιουργήσουν ακόμα περισσότερο ενδιαφέρον γι’ αυτές. 

Η έρευνα που διεξήχθη έδειξε ότι οι περισσότεροι έφηβοι δεν συμμετέχουν στα πιο επικίνδυνα challenges. Μόνο το 21% των εφήβων παγκοσμίως συμμετείχαν σε challenges και μόνο το 2% είχαν λάβει μέρος σε αυτά που θεωρούνταν επικίνδυνα. Ένα ποσοστό 0,3% είχε συμμετάσχει σε ένα challenge που κρινόταν “εξαιρετικά επικίνδυνο”. Η σκέψη σχετικά με τη συμμετοχή στα challenges ήταν είτε ουδέτερη (54%), είτε θετική (34%), αλλά όχι αρνητική (11%). Ένα ποσοστό 64% ανέφερε ότι η συμμετοχή τους σε αυτά είχε έναν θετικό αντίκτυπο στις φιλίες και τις σχέσεις τους.  

Η έρευνα επίσης εξέτασε τα challenges, πίσω από τα οποία κρύβεται μια απάτη -όπως το “Blue Whale” και το “Momo”- και τα οποία διαδίδουν την πεποίθηση ότι υπάρχει ένας κακός παράγοντας που καθοδηγεί τα παιδιά στην εμπλοκή τους σε επιβλαβείς δραστηριότητες που κλιμακώνονται και οδηγούν σε αυτοτραυματισμό ή ακόμα και σε αυτοκτονία. Ένα ποσοστό 61% των εφήβων ανέφεραν ότι όταν έρχονται αντιμέτωποι με ένα challenge ψάχνουν για περαιτέρω πληροφορίες προκειμένου να εξακριβώσουν αν η πρόκληση αυτή είναι πραγματική, ωστόσο επειδή η πληροφόρηση που λαμβάνουν είναι μπερδεμένη, ωθούνται στο να εμμένουν γύρω από τις απάτες. Οι έφηβοι υποψιάζονται ότι άτομα που αναδημοσιεύουν (repost) τις απάτες, το κάνουν προκειμένου να πάρουν likes και views (62% πιστεύουν κάτι τέτοιο), ή επειδή πιστεύουν ότι η απάτη είναι αληθινή (60% πιστεύουν κάτι τέτοιο). Ακόμα, η έρευνα υποδεικνύει ότι μερικοί έφηβοι (46%) που εκτέθηκαν σε απάτες έψαχναν στήριξη ή συμβουλές, πράγμα το οποίο δείχνει ότι τα νεαρά άτομα μπορούν να επωφεληθούν από τις πηγές που τους βοηθούν να καταλάβουν το υλικό των απατών.

Η έρευνα δείχνει ότι υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορούν να κάνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να επιλύσουν τα προβλήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των χρηστών.

Πάνω σε αυτό, η εταιρεία της πλατφόρμας “Tik Tok” ανακοίνωσε ότι προσθέτει έναν καινούργιο τομέα στο Κέντρο Ασφάλειάς (Safety Center) της, αφιερωμένο στα challenges και τις απάτες, καθώς και ότι αναθεωρεί την γλώσσα που χρησιμοποιείται στις ετικέτες προειδοποίησης, οι οποίες εμφανίζονται όταν τα άτομα αναζητούν απάτες συνδεδεμένες με αυτοκτονία ή αυτοτραυματισμό, σύμφωνα με τις προτάσεις των ερευνητών. 

Σκεπτόμενοι αυτές τις σχετικά μικρές αλλαγές -ουσιαστικά ένα βοηθητικό αρχείο και ένα αναθεωρημένο κείμενο- αξίζει να σημειωθεί ότι το Tik Tok έκανε ζωντανή μετάδοση μιας παρουσίασης σχετικά με την έρευνά του και έστειλε σε όσους είχαν κάνει αναφορά ένα, σχετικό με την έρευνα, κείμενο 38 σελίδων. Με αυτόν τον τρόπο, φαίνεται ότι θέλησε να διαφοροποιηθεί από το Facebook, το οποίο προσπάθησε να αποκρύψει μια ενοχοποιητική εις βάρος του έρευνα, μέχρι που ήρθαν στο φως χιλιάδες αρχεία που έδειχναν ότι το Facebook γνώριζε για τα προβλήματά του, ωστόσο απέτυχε να να κάνει κάτι γι’ αυτά. 

Παρά τις αλλαγές που έχει κάνει το Tik Tok, το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί, καθώς αυτό απορρέει από τον τρόπο που έχουν δημιουργηθεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Πιο συγκεκριμένα, προκειμένου να εξαλειφθεί το επιβλαβές περιεχόμενο των social media, απαιτείται ένα σύστημα, το οποίο θα έχει σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο που να μην προσβλέπει στο να σοκάρει ή να εκπλήσσει τους θεατές, με απώτερο σκοπό τις προβολές και τα likes. 

Το Tik Tok επίσης ανέφερε ότι θα ελέγξει για ξαφνικές αυξήσεις στο βίαιο περιεχόμενο, συμπεριλαμβανομένων των πιθανώς επικίνδυνων συμπεριφορών που συνδέονται με τα hashtags. Για παράδειγμα, αν ένα hashtag όπως το #FoodChallenge, το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως για συνταγές μαγειρικής και για έμπνευση σχετική με τη μαγειρική, ξεκινούσε να δημοσιεύει περιεχόμενο αντίθετο με την πολιτική του Tik Tok, τότε η αρμόδια ομάδα θα ερευνούσε την αιτία του παραπάνω, προκειμένου να αναλάβει δράση. 

Εν ολίγοις, το Tik Tok επισημαίνει ότι θα διαχειριστεί καλύτερα το περιεχόμενό του, πράγμα που οι χρήστες πίστευαν ότι ήδη κάνει.  

Πηγή: techcrunch.com