Γράφει η Ιωάννα Μπάμπουρα, φοιτήτρια Κοινωνιολογίας
Πολλές φορές μας καλούν στον προσωπικό μας αριθμό είτε στο κινητό είτε στο σταθερό προκειμένου να μας ενημερώσουν για διαφημίσεις, προωθητικές ενέργειες και διάφορες εκπτώσεις και αναρωτιόμαστε πως απέκτησαν τον αριθμό μας. Απορούμε πως γνωρίζουν το ονοματεπώνυμό μας και πως μπορεί να έχουν αποκτήσει τα προσωπικά μας στοιχεία.
Κάθε εταιρεία με την οποία συνεργαζόμαστε έχει πρόσβαση στις προσωπικές μας πληροφορίες, εφόσον εμείς οι ίδιοι τους τις παρέχουμε με σκοπό να προχωρήσει μια συνεργασία. Έτσι λοιπόν, ορισμένες επιχειρήσεις προσπαθούν να μας πείσουν για προώθηση των δεδομένων μας, προσφέροντάς μας ποσοστό έκπτωσης ή επιπλέον δώρα για να δεχτούμε. Οι εκπτώσεις αυτές και τα δώρα είναι πολύ δελεαστικά για να μπορέσουν να μας κεντρίσουν το ενδιαφέρον και να μην αρνηθούμε, ειδάλλως θα αναγκαστούμε να υποβάλλουμε ολόκληρο το ποσό για το οποίο έχουμε συμφωνήσει με την εκάστοτε εταιρεία που συνεργαζόμαστε. Η συγκατάθεση λοιπόν, για την πώληση των δεδομένων μας γίνεται συνήθως τηλεφωνικά και δεν παρέχεται ενημέρωση σχετικά με τις εταιρείες στις οποίες θα γίνει η πώληση.
Όπως σε κάθε περίπτωση, έτσι και εδώ υπάρχει σαφώς και η άλλη όψη του νομίσματος. Δεν είναι λίγες οι επιχειρήσεις που πωλούν τα προσωπικά μας δεδομένα ή τα αφήνουν να διαρρέουν εν αγνοία μας. Μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες, όπως είναι το Facebook, έχει οδηγηθεί αρκετές φορές σε δίκες και έχει υποβάλλει τεράστια πρόστιμα για τη δημοσιοποίηση προσωπικών στοιχείων μας παραβιάζοντας τους όρους χρήσης του. Για παράδειγμα το 2014, ο Αλεξάνταρ Κόγκαν, ο οποίος ήταν Ρώσος ακαδημαϊκός από το πανεπιστήμιο του Cambridge, δημιούργησε στην εφαρμογή του Facebook ένα ψυχολογικό τεστ που πλήρωνε τους χρήστες για να απαντήσουν στα ερωτήματά του. Οι χρήστες συμφώνησαν να συλλεχθούν τα δεδομένα για ακαδημαϊκή χρήση, αλλά δε γνώριζαν πως συλλέγονταν δεδομένα και όλων των φίλων κάθε χρήστη που απαντούσε στο τεστ. Εκείνος λοιπόν, πούλησε τα δεδομένα αυτά στην Cambridge Analytica, η οποία με τη σειρά της τα επεξεργάστηκε για να δημιουργήσει εξατομικευμένες πολιτικές διαφημίσεις.
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να είστε σίγουροι πως τα προσωπικά σας δεδομένα είναι ασφαλή. Δηλαδή:
- Αποφύγετε να παρέχετε μεγάλο όγκο πληροφοριών
- Υπενθυμίστε ανά τακτά χρονικά διαστήματα στις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεστε, πως δεν επιθυμείτε δημοσιοποίηση των προσωπικών σας δεδομένων
- Ζητήστε από τις εταιρείες, με τις οποίες έχετε σύμβαση, να σας δώσουν αντίγραφα με όλες τις αποθηκευμένες πληροφορίες που έχουν για εσάς
- Ρωτήστε το σκοπό για τον οποίο θα χρησιμοποιηθούν τα προσωπικά σας στοιχεία
Στην περίπτωση που διαρρεύσουν στοιχεία σας χωρίς τη συγκατάθεσή σας, τότε μπορείτε:
- Να ζητήσετε να αποκλείσουν τον αριθμό σας από καταλόγους διαφημιστικών ενεργειών
- Να προβείτε σε καταγγελία στο Συνήγορο του Καταναλωτή
- Να προβείτε σε καταγγελία στην ΑΠΔΠΧ (Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα)
Επομένως, αποτελεί υψίστης σημασίας η προστασία των προσωπικών δεδομένων μας και πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν τα παραχωρούμε. Καλό είναι να σιγουρευτούμε πως δεν κινδυνεύουμε με την δημοσιοποίησή τους πριν προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε συνεργασία με μεγάλες εταιρείες και πως πριν εκείνες προβούν σε οποιαδήποτε ενέργεια θα εξασφαλίσουν τη δική μας συναίνεση.
Πηγές:
https://thepressproject.gr/ti-sunebi-me-to-facebook-kai-tin-megaluteri-diarroi-prosopikon-dedomenon/
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.