Διαδίκτυο, Τεχνολογία

Θα είναι το Μetaverse ο μελλοντικός εργασιακός χώρος;

Εάν κοιτάξουμε 50 χρόνια μπροστά, είναι πολύ πιθανό το δισδιάστατο διαδίκτυο που χρησιμοποιούμε τώρα να μας φανεί αρχαίο. Κατά πάσα πιθανότητα, το διαδίκτυο όχι μόνο δεν θα υπάρχει πίσω από μια οθόνη, αλλά είναι πιθανό πως θα αλλάξει και ο τρόπος που αλληλοεπιδρούμε με αυτό. Θα χειριζόμαστε αντικείμενα με τη χρήση επαυξημένης πραγματικότητας (AR), θα εξερευνούμε κόσμους με την εικονική πραγματικότητα (VR), και θα συγχωνεύουμε τον αληθινό με τον ψηφιακό κόσμο, με τρόπους που τώρα δεν μπορούμε καν να φανταστούμε.

Και τι θα σημαίνει αυτό για τον εργασιακό χώρο; Ήδη απομακρυνόμαστε από το κλασικό ωράριο εργασίας και έχουμε γυρίσει τις πλάτες μας στο παραδοσιακό χώρο του γραφείου. Αυτό συνέβη χάρη στα δύο χρόνια καραντίνας λόγω πανδημίας, και χάρη στη συμπάθεια και ανοχή για τα διαδικτυακά meetings.

Οπότε, θα είναι το επόμενο λογικό βήμα να δουλεύουμε στο Μetaverse, όπου τρισδιάστατα καρτουνίστικα avatars των εαυτών μας θα περπατάνε, θα μιλούν και θα αλληλεπιδρούν μεταξύ τους;

To Metaverse έχει γίνει ένας πολυσυζητημένος όρος, οπότε είναι σημαντικό να υπογραμμίσουμε ότι δεν υπάρχει στην πραγματικότητα, τουλάχιστον όχι ακόμα. Και ακόμα και εκείνοι που έχουν επενδύσει στην ιδέα του διαφωνούν για το πως ακριβώς θα είναι.

Οι αντίπαλοι εικονικοί κόσμοι θα αλληλοσυνδέονται με έναν τρόπο που δεν υπάρχει στο παρόν μεταξύ τον ανταγωνιστικών τεχνολογιών; Θα περνάμε εκεί περισσότερο χρόνο από ότι στον πραγματικό κόσμο; Θα χρειαστούμε εντελώς διαφορετικούς κανόνες για να διευθύνουμε αυτούς τους νέους κόσμους;

Ακόμα και αν μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις, αυτό δεν έχει σταματήσει τον ενθουσιασμό και το ενδιαφέρον από τις εταιρίες, καθώς το βλέπουν σαν έναν καινούριο τρόπο για να κερδίσουν χρήματα. Έχουμε δει να ανοίγουν διάφορες επιχειρήσεις σε κόσμους του Metaverse – εταιρίες όπως η Horizon Worlds, παιχνίδια όπως το Roblox και το Fortnite, και νέες κατασκευασμένες πλατφόρμες, όπως η Sandbox και η Dentraland. Την ίδια στιγμή, η Nike πουλάει εικονικά αθλητικά παπούτσια, η HSBC έχει αγοράσει γη στη Sandbox, και η Coca Cola, η Louis Vuitton και η Sotheby’s παρουσιάζονται στη Dentraland.

Ο όρος Μetaverse επινοήθηκε πριν από περίπου τριάντα χρόνια από τον συγγραφέα Neal Stephenson. Στο βιβλίο του Snow Crash ο ήρωας βρίσκει μια καλύτερη ζωή σε ένα κόσμο εικονικής πραγματικότητας. Ίσως η πιο τολμηρή κίνηση για να γίνει η “φαντασία” πραγματική τεχνολογία, ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 2021. Τότε ήταν που το Facebook ανακοίνωσε πως αλλάζει το όνομα του σε Meta και άρχισε να επενδύει εκατομμύρια δολάρια για να γίνει η πρώτη Μetaverse εταιρία – όραμα το οποίο ηγείται ο ιδρυτής και επικεφαλής της εταιρίας, Mark Zuckerberg.

Ωστόσο, αυτή η τεράστια επένδυση έχει προβληματίσει τους μετόχους, με κάποιους από αυτούς να εκφράζουν την ανησυχία ότι η εταιρεία σπαταλά πάρα πολλά χρήματα στην εικονική πραγματικότητα. Επίσης, μια αναφορά από τον ιστότοπο The Verge άφησε υπόνοιες ότι η πλατφόρμα της Horizon Worlds είχε πολλά σφάλματα (bugs), και ότι δεν γινόταν σωστή χρήση αυτής από τους εργαζόμενους. Ο Herman Narula, ο γενικός διευθυντής της Improbable, μιας εταιρίας που φτιάχνει το πρόγραμμα για να χτιστούν εκτάσεις γης στο Metaverse, και συγγραφέας του βιβλίου Virtual Society, δεν έχει πειστεί από το όραμα του Zuckerberg.

“Γιατί να θέλουμε ένα γραφείο στο Metaverse που να είναι σαν το πραγματικό μας γραφείο;”, είπε ο Narula. “Το νόημα των δημιουργικών χώρων σε νέες πραγματικότητες είναι να διευρύνουμε τις εμπειρίες μας, και όχι να αντιγράψουμε ότι έχουμε ήδη στον πραγματικό κόσμο”. “Αλλά πιστεύω ότι θα υπάρχουν πολλές θέσεις εργασίας στο Metaverse – για παράδειγμα θα χρειαστούμε συντονιστές.

Το ζήτημα του συντονισμού – ή της αστυνόμευσης – του metaverse είναι αμφιλεγόμενο, όχι μόνο γιατί από τεχνικής άποψης είναι δύσκολο να ελέγχεις εν δυνάμει δισεκαταμμύρια avatars που θα συνομιλούν μέσα στον εικονικό κόσμο, αλλά και λόγω του όγκου δεδομένων που μπορεί να δημιουργήσουν αυτά τα avatars. Μια μελέτη από το πανεπιστήμιο του Standford έδειξε ότι μένοντας είκοσι λεπτά εντός εικονικής πραγματικότητας απέφερε περισσότερες από δύο εκατομμύρια σωματικές κινήσεις, που αποτελεί έναν τεράστιο όγκο δεδομένων για τις εταιρίες. Η New Tech Economy είναι μια σειρά που εξερευνά το πως οι τεχνολογικές καινοτομίες μπορούν να διαμορφώσουν το νέο αναδυόμενο οικονομικό τοπίο.

Ο Alex Rice, ο συνιδρυτής της εταιρίας Hacker One για την διαδικτυακή ασφάλεια, πιστεύει ότι πρέπει να σκεφτούμε πολύ καλά τον σχεδιασμό του metaverse πριν ακόμα οι εταιρίες σκεφτούν να αφήσουν τους υπαλλήλους τους ανεξέλεγκτους εκεί.

“Φανταστείτε κάτι αβλαβές που λαμβάνει χώρα σε ένα γραφείο, όπως μια συζήτηση δίπλα στον ψύκτη του νερού” λέει ο Rice. “Φανταστείτε ότι συμβαίνει σε ένα πλήρως ελεγχόμενο Metaverse περιβάλλον – αυτό θα έχει σίγουρα τεράστιες επιπτώσεις.

“Εργαζόμενοι μπορεί να απολυθούν επειδή είπαν κάτι, νομίζοντας ότι έκαναν μια προσωπική ανεπίσημη συζήτηση με έναν συνάδελφο, που πλέον θα είναι υπό την επιτήρηση της εταιρίας”.

Ο Tom Ffiske, o εκδότης του ενημερωτικού δελτίου Immersive Wire, πιστεύει ότι είναι πολύ νωρίς για να σκεφτόμαστε να δουλέψουμε στο Μetaverse.

“Μιλώντας για το Μetaverse, υπάρχουν ακόμα δυσκολίες, και ο ορισμός είναι ακόμα “αβέβαιος” και προς συζήτηση” λέει ο Ffiske. “Ενώ ο ίδιος ο όρος είναι υπό συζήτηση και προβληματικός, είναι δύσκολο να πούμε με βεβαιότητα εάν στο μέλλον θα εργαζόμαστε στο Μetaverse”.

Αν και κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα τι ακριβώς είναι το Μetaverse, υπάρχουν ορισμένες προβλέψεις της αγοράς για την αξία του. Η ΜcKinsey προτείνει αγοραστική αξία 5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2030. Ενώ ή εταιρία συμβούλων διαχείρισης Gartner προβλέπει ότι το ένα τέταρτο του παγκόσμιου πληθυσμού θα περνάει τουλάχιστον μια ώρα την ημέρα στο Μetaverse μέχρι το 2026.

Ο Matthew Ball, επικεφαλής αναλυτής στην ερευνητική εταιρία Canalys, διαφωνεί και προβλέπει ότι τα περισσότερα τρέχοντα επιχειρηματικά έργα στο Metaverse θα κλείσουν μέχρι το 2025. Πιστεύει ότι οι εταιρίες πρέπει να σκεφτούν εάν η παρουσία στο Metaverse είναι όντως απαραίτητη ή εάν απλώς χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να την χρησιμοποιήσουν.

“Δεν χρειάζεται κάθε επιχείρηση σετ μικροφώνου-ακουστικού εικονικής πραγματικότητας για να χαιρετήσει εξ’ αποστάσεως τα άβαταρς των συναδέλφων ή για να οπτικοποιήσει εικονικά μοντέλα” λέει ο κ. Ball. “Ούτε κάθε επιχείρηση θα χρειαζόταν ακουστικά VR για συσκέψεις. Όσο ισχυρή και συναρπαστική είναι η εικονική πραγματικότητα, οι κλήσεις μέσω Zoom και Teams προσφέρουν εναλλακτικές επιλογές χωρίς τριβές που μπορεί να είναι λιγότερο επαχθείς”.

Η Tiffany Rolfe είναι η επικεφαλής δημιουργική υπεύθυνη στην RGA, μια εταιρία ψηφιακής επωνυμίας. Εκείνη και η ομάδα της έχουν ήδη δουλέψει στο Metaverse. H εταιρία δημιούργησε ένα εικονικό γήπεδο αμερικάνικου ποδοσφαίρου στο Fortnite για την εταιρία τηλεφωνίας Verizon κατά τη διάρκεια της πανδημίας και επίσης συνεργάστηκε με τη Meta για να χτίσουν ένα μουσικό κόσμο μέσα στο Horizon Worlds.

«Οι άνθρωποι που συνήθως ήταν σε υπολογιστή και σχεδίαζαν πράγματα έπρεπε να φορέσουν ακουστικά και να συνεργαστούν με κατασκευαστές σε όλο τον κόσμο», λέει η κ. Rolfe.

Και με τους νέους τρόπους εργασίας έρχονται και νέες σκέψεις, όπως για παράδειγμα το πόσο διάστημα έπρεπε οι εργαζόμενοι να φορούν ακουστικά. “ Για παράδειγμα η ομάδα μου είχε και διαστήματα δύο ωρών που έπρεπε να τα φοράνε” λέει η Rolfe.

Το γεγονός ότι οι άνθρωποι εργάζονται ήδη σε κόσμους εικονικής πραγματικότητας υποδηλώνει ότι το Μetaverse θα μπορούσε κάλλιστα να έχει μέλλον ως χώρος εργασίας, αλλά οι δουλειές που θα υπάρχουν εκεί είναι πιθανό να είναι πολύ διαφορετικές από αυτές που κάνουμε στον πραγματικό κόσμο. Όποιος ελπίζει να ανταλλάξει τις καθημερινές του μετακινήσεις με ένα ζευγάρι ακουστικά πιθανώς θα πρέπει να περιμένει πολλά χρόνια μέχρι να γίνει λειτουργήσει αποτελεσματικά η εικονική πραγματικότητα.

 

Πηγή : https://www.bbc.co.uk/news/business-64173594