Διαδικτυακές Αγορές, Ηλεκτρονικό Εμπόριο, Κοινωνία

Τελικά, μας ωφελεί η ταχύτατη ανάπτυξη των εφαρμογών κινέζικου λιανεμπορίου;

Το Shein, το Temu και πολλές άλλες εφαρμογές έχουν κατακτήσει σε μεγάλο βαθμό την αγορά. Οι χαμηλές τιμές σε συνδυασμό με το μεγάλο ποσό που έχει δαπανηθεί στη διαφήμιση έχουν φέρει επανάσταση στον χώρο. Βέβαια, πολλές υποψίες εγείρονται για το πώς τέτοιες πλατφόρμες διατηρούνται και πώς καταφέρνουν να κρατούν τόσο χαμηλά τις τιμές. Επομένως, θέματα όπως η ποιότητα των προϊόντων και ο τρόπος λειτουργίας τους διχάζουν τις παγκόσμιες αγορές, αλλά, και τους ίδιους τους καταναλωτές.

Η κυρίαρχη “fast fashion” εταιρία (fast fashion ονομάζεται η βιομηχανία φθηνών ρούχων που εμπνέονται από τα κατά τόπους trends) είναι η Shein. Ξεκινώντας από το 2008, κατέκτησε πολύ γρήγορα την αγορά, ενώ μέχρι το 2022 η συγκεκριμένη βιομηχανία έφτασε να αξίζει πάνω από 106 δισεκατομμύρια. Όμως, η Shein αντιμετώπισε και αντιμετωπίζει κατηγορίες σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας της και για πολλά άλλα σημαντικά ζητήματα.

  • Μεταξύ άλλων, κατηγορείται για καταναγκαστική εργασία στην παραγωγή βαμβακιού. Η συγκεκριμένη κατηγορία αναφέρεται στην προέλευση της πρώτης ύλης από την επαρχία Xinjiang, κάτι που αντίκειται στη διεθνή νομοθεσία, αφού έχει αποδειχθεί πως οι συνθήκες εργασίας στην παραπάνω περιοχή είναι τραγικές.
  • Επιπλέον, η έρευνα για μη καταβολή αξιοπρεπούς μισθού στους εργαζομένους σε διάφορες θυγατρικές της Sheinέχει διενεργηθεί από το Channel Σύμφωνα με τα ευρήματα, οι εργαζόμενοι εργάζονται υπερβολικές ώρες τη μέρα για πολύ λίγα χρήματα.
  • Και οι έρευνες γύρω από τη Shein δε σταματούν εκεί. Σύμφωνα με μελέτες στην ποιότητα των ενδυμάτων, βρέθηκαν χημικές ουσίες που είναι επικίνδυνες για την υγεία των καταναλωτών, όπως ο μόλυβδος. Επιπλέον, η Greenpeace καταγγέλλει πως πολλές χημικές ουσίες στα ρούχα προς πώληση ξεπερνούν το όριο που έχει θεσπιστεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Επιπροσθέτως, η ζημιά που προκαλείται στο περιβάλλον λόγω της απελευθέρωσης μεγάλων ποσοτήτων αερίων του θερμοκηπίου έχει τονιστεί σε έρευνα του Bloomberg.
  • Συνεχίζοντας, η Shein κατηγορείται και για παραβιάσεις πνευματικών δικαιωμάτων από εταιρίες όπως η Ralph Lauren. Τα εξώδικα αναφέρουν πως το στυλ των εκάστοτε εταιριών έχουν αντιγραφεί από τη Shein. Επιπλέον, ανεξάρτητοι καλλιτέχνες έχουν κατηγορήσει την εταιρία για τη χρήση σχεδίων τους χωρίς την άδειά τους.
  • Τελειώνοντας τη μεγάλη λίστα καταγγελιών και ερευνών, η μη καταβολή δασμών και φόρων αποτελεί ακόμα ένα “παράσημο” της εταιρίας και σχεδόν όλων των “μεγάλων” της βιομηχανίας.

Η Temu αποτελεί τον καινούργιο “παίκτη”, έχοντας επενδύσει πολλά εκατομμύρια στο marketing. Η λογική της εταιρίας προσομοιάζει αυτή της Shein, ενώ στοχεύει στην εδραίωσή της στην αμερικανική αγορά. Κατά καιρούς, έχουν ακουστεί ισχυρισμοί για διάφορα ζητήματα, αλλά, για την ώρα δεν έχει υπάρξει κάποια επίσημη τοποθέτηση περί αυτών.

Όλα τα παραπάνω μόνο προβληματισμούς δημιουργούν. Μια τεράστια βιομηχανία, όπως η fast fashion, φαίνεται πως αγνοεί επιδεικτικά τους κανονισμούς εργασίας και την περιβαλλοντική νομοθεσία, αντιγράφει αναίσχυντα εταιρίες και ανεξάρτητους καλλιτέχνες, ενώ αποφεύγει αριστοτεχνικά την καταβολή οποιουδήποτε φόρου. Τα μεγάλα ζητήματα που ανακύπτουν είναι πώς οι παγκόσμιοι φορείς επιτρέπουν σε τέτοιες εταιρίες να εκμεταλλεύονται στυγνά τους εργαζομένους τους, να καταπατούν νομοθεσίες που σχετίζονται με την υγεία των καταναλωτών και το περιβάλλον και να μην καταβάλλουν τους προβλεπόμενους φόρους και δασμούς, δημιουργώντας μη υγιή ανταγωνισμό. Πλέον, οι έρευνες έχουν αναδείξει τη σοβαρότητα των καταγγελιών και αναμένουμε την επίσημη τοποθέτηση των αρμοδίων για τις επόμενες κινήσεις κατά των εν λόγω παραβιάσεων.

Πηγές:

https://www.uscc.gov/sites/default/files/2023-04/Issue_Brief-Shein_Temu_and_Chinese_E-Commerce.pdf