Media, Κοινωνία, Τεχνολογία

Τα ολογράμματα τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσαν σύντομα να επανδρώσουν ένα τραπεζικό υποκατάστημα κοντά σας

Μετάφραση

Εν μέσω ύφεσης στα πρότυπα εξυπηρέτησης πελατών, οι νέες τεχνολογίες θα μπορούσαν να συμβάλουν στη γεφύρωση ενός διευρυνόμενου χάσματος.

“Αυτή είναι η Luna”, λέει ο Kiryl Chykeyuk, δείχνοντάς προς μια γυναίκα ντυμένη με κόκκινο κοστούμι στο πίσω μέρος της αίθουσας. Η Luna μετακινείται αμήχανα, τοποθετώντας περιστασιακά το χέρι της στο γοφό της, στην συνέχεια το κρατάει χαλαρά στο πλάι της, προτού κάνει ξανά τις κινήσεις της, με έναν τρόπο που μοιάζει αλλά δεν είναι ακριβώς ανθρώπινος. Οι αμήχανες κινήσεις της Luna μπορούν να συγχωρεθούν, φυσικά, επειδή δεν είναι άνθρωπος, αλλά ολόγραμμα.

Αυτό που βλέπει κανείς είναι ένα άβαταρ που δημιουργείται εξ ολοκλήρου από τεχνητή νοημοσύνη, προβαλλόμενο σε τρισδιάστατη μορφή από εκατοντάδες ταχύτατα περιστρεφόμενες λυχνίες LED. Ο Chykeyuk εξηγεί ότι η συσκευή ολογραμμάτων περιστρέφει τα φώτα ταχύτερα από ό,τι μπορεί να ανιχνεύσει το ανθρώπινο μάτι, αν και ακόμη και μια γυάλινη θήκη δεν μπορεί να καλύψει τον ήχο του κυκλώματος που ζωντανεύει τη Luna. Πρόκειται για μια εικόνα που είναι δύσκολο να επεξεργαστεί κανείς, αλλά ίσως είναι κάτι που ίσως πρέπει όλοι να συνηθίσουν.  

Ο Chykeyuk ελπίζει ότι τα ολογράμματά του θα μπορούσαν σύντομα να έχουν περίοπτη θέση σε τράπεζες, καταστήματα και ακόμη και σχολεία. Η εξέλιξη αυτή έρχεται τη στιγμή που η Βρετανία βρίσκεται στη δίνη μιας κρίσης στην εξυπηρέτηση πελατών – με χιλιάδες υποκαταστήματα τραπεζών να εξαφανίζονται από τους κεντρικούς δρόμους και εταιρείες και κυβερνητικές υπηρεσίες να αναγκάζουν τους πελάτες να περιμένουν στο τηλέφωνο ή να συναλλάσσονται με chatbots που δημιουργούνται από υπολογιστή. Ωστόσο, οι επικριτές προειδοποιούν ότι οι τράπεζες και οι πάροχοι υπηρεσιών θα πρέπει να το σκεφτούν διπλά πριν αντικαταστήσουν τους ανθρώπους που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή εξυπηρέτησης πελατών με ολογράμματα.

Με καταγωγή από τη Λευκορωσία, ο 37χρονος Chykeyuk αναπτύσσει αυτή την τεχνολογία εδώ και 11 χρόνια. Αφού ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στην Οξφόρδη, ο επιχειρηματίας κέρδισε μια χρηματοδότηση από την εκπομπή Dragon’s Den του BBC, την οποία αργότερα απέρριψε λόγω των όρων της προσφοράς. Η επένδυση ήρθε αργότερα μετά από μια επιτυχημένη παρουσίαση στον Richard Branson, επιτρέποντας στον Chykeyuk να δημιουργήσει την HYPERVSN, την εταιρεία της οποίας είναι τώρα Διευθύνων Σύμβουλος.

Εξηγώντας τον τρόπο λειτουργίας των ολογραμμάτων αναφέρει ότι δεν διαφέρουν από ένα βιντεοπαιχνίδι, αλλά οι εφαρμογές αυτές είναι πιο υψηλών προδιαγραφών από αυτές που χρειάζονται για τη δημιουργία ενός βιντεοπαιχνιδιού. “Είναι σπουδαία για τους κατασκευαστές αυτοκινήτων”, λέει. “Πολύ συχνά στις αντιπροσωπείες, δεν υπάρχουν τα αυτοκίνητα ετοιμοπαράδοτα, ώστε οι πελάτες να μπορούν να δουν τι είναι διαθέσιμο. Είναι, επίσης, πιο διασκεδαστικό από μια απλή απεικόνιση σε μια οθόνη”. Σε σχέση με μια απλή οθόνη, η απήχηση των ολογραμμάτων είναι η προστιθέμενη τρίτη διάστασή τους – τα γρήγορα περιστρεφόμενα φώτα παίζουν με την αντίληψη βάθους του ανθρώπινου ματιού, δημιουργώντας την ψευδαίσθηση μιας τρισδιάστατης εικόνας.

Η τεχνολογία έχει επισκιάσει γρήγορα την Επαυξημένη Πραγματικότητα (Augmented Reality, AR), η οποία απαιτεί ακριβά και περίπλοκα ακουστικά για να δώσει την εντύπωση μιας τρισδιάστατης εικόνας – και μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο από ένα άτομο κάθε φορά. Βάσει αυτού, τα ίδια τα ολογράμματα δεν είναι μια ιδιαίτερα νέα τεχνολογία – και ο Chykeyuk αναφέρει ότι έχουν ήδη εισέλθει στους βρετανικούς κεντρικούς δρόμους. Το Sports Direct στην Oxford Street, για παράδειγμα, τα χρησιμοποιεί ήδη ως μέρος της διακόσμησής του. Δεκάδες άλλες επιχειρήσεις και δημόσιοι φορείς – συμπεριλαμβανομένου του Network Rail – ζητούν να εγκαταστήσουν ολογράμματα για την προβολή μηνυμάτων, τα οποία είναι φθηνότερα στην λειτουργία από τις οθόνες LED.

Αυτό που είναι καινούργιο είναι η ίδια η Luna – η οποία παντρεύει την τεχνολογία ολογραμμάτων με την τεχνητή νοημοσύνη, συγκεκριμένα το ChatGPT. Μιλώντας δυνατά στη Luna, της δίνεται η προτροπή να ανταποκριθεί, όπως θα έκανε και το ίδιο το λογισμικό. Ο Chykeyuk της ζητάει να του πει για το Λονδίνο, και εκείνη πειθαρχικά απαριθμεί εικονικά ορόσημα, το στόμα της αδέξια πλαισιώνει κάθε λέξη, το πρόσωπό της δεν δείχνει κανένα συναίσθημα.

Ως τεχνητή νοημοσύνη, το ChatGPT δεν είναι τόσο έξυπνο όσο τα ειδικά συστήματα που έχουν αναπτύξει οι εταιρείες για τους δικούς τους σκοπούς, και το HYPERVSN δεν αναπτύσσει το δικό του λογισμικό. Αλλά οι εταιρείες που αγοράζουν ένα ολόγραμμα μπορούν απλώς να συνδέσουν τα δικά τους, πιο έξυπνα chatbots και να αφήσουν τη Luna να κάνει τα υπόλοιπα. Οι τράπεζες, εξηγεί ο Chykeyuk, είναι η προφανής αγορά.

“Η Luna μπορεί να είναι το πρόσωπο οποιασδήποτε παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης”, λέει. “Οι τράπεζες έχουν τα δικά τους chatbots και ολόκληρη αυτή η βάση δεδομένων μπορεί να συνδεθεί με το ολόγραμμα. Δεν χρειάζεται καν να είναι η Luna – μπορεί να είναι ένας άνδρας, μια γυναίκα, ακόμη και ένας χαρακτήρας κινουμένων σχεδίων”. Όπως θα πει όποιος έχει προσπαθήσει να επικοινωνήσει με την τράπεζά του τα τελευταία δύο χρόνια, τα chatbots τεχνητής νοημοσύνης χρησιμοποιούνται ήδη ευρέως από τις τράπεζες. Όμως, δεν έτυχαν ακριβώς καλής υποδοχής από τους πελάτες.

Μια μελέτη του 2021 διαπίστωσε ότι τα chatbots και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συγκαταλέγονται μεταξύ των χειρότερων τρόπων υποβολής παραπόνων σε μια τράπεζα. Οι έμποροι λιανικής, επίσης, έχουν δεχτεί πυρά για υπερβολική εξάρτηση από την εν λόγω τεχνολογία.  Η μελέτη αυτή διαπίστωσε ότι 65% των ανθρώπων θεωρούν ότι τα προσωπικά παράπονα είναι η πιο αποτελεσματική μέθοδος. Τι συμβαίνει όμως όταν ακόμη και αυτό περιλαμβάνει την αλληλεπίδραση με την τεχνητή νοημοσύνη;

Ο Derek French, ακτιβιστής και πρώην τραπεζικό στέλεχος, λέει ότι οι πελάτες ήδη δυσκολεύονταν με τις υπηρεσίες που παρείχαν οι υπολογιστές. Δηλώνει ότι: “Οι περισσότεροι άνθρωποι που έρχονται στην τράπεζά τους με κάποιο πρόβλημα ξεκινούν τη συζήτηση με ένα ρομπότ, αλλά γενικά φαίνονται ανίκανα να ασχοληθούν με τα θέματα που τους θέτετε. Αν βρίσκεστε στο σημείο που προσπαθείτε να επικοινωνήσετε με την τράπεζά σας εξ αρχής, είναι επειδή αντιμετωπίζετε ένα ζήτημα που δεν μπορείτε να λύσετε μόνοι σας ηλεκτρονικά. Η εμπειρία μου από αυτά τα chatbots ήταν πολύ απογοητευτική με το επίπεδο νοημοσύνης που διαθέτουν επί του παρόντος αυτά τα chatbots. Είμαι ιδιαίτερα θετικός όσον αφορά την τεχνολογική πρόοδο, αλλά μερικές φορές πάμε πολύ γρήγορα και δεν τα καταφέρνουμε σωστά”.

Ο Chykeyuk υποστηρίζει ότι θα πρέπει πάντα να υπάρχει κάποιος διαθέσιμος σε περίπτωση που η Luna δεν μπορεί να χειριστεί μια ερώτηση. Οι ολογραφικοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης πρόκειται να εγκατασταθούν στο Neom, μια γραμμή αστικής ανάπτυξης 150 χιλιομέτρων που σχεδιάζεται στη Σαουδική Αραβία, αλλά ένα “back office” ανθρώπων θα είναι έτοιμο να παρέμβει αν χρειαστεί. Αλλά ο στρατός των Lunas δεν θα σταματήσει στην εξυπηρέτηση πελατών: οι ολογραφικοί βοηθοί τεχνητής νοημοσύνης είναι έτοιμοι και για τα σχολεία. Ενδεικτικά, ένα ρομπότ διδασκαλίας τεχνητής νοημοσύνης εφαρμόζεται ήδη στο κορυφαίο μάθημα κωδικοποίησης του Χάρβαρντ.

Φυσικά, η εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης θα έχει αντίκτυπο στην αγορά εργασίας. Κατά κάποιο τρόπο αυτό συμβαίνει ήδη. Αυτόν τον μήνα, η Telegraph ανέφερε ότι οι εργαζόμενοι στον τομέα της τεχνολογίας βλέπουν ήδη λιγότερες κενές θέσεις εργασίας σε σχέση με πέρυσι και χαμηλότερους μισθούς για προηγουμένως προσοδοφόρους ρόλους.

Οι εκπαιδευτικοί, επίσης, είναι νευρικοί για την απειλή της τεχνητής νοημοσύνης. Δύο στους πέντε εκπαιδευτικούς παραδέχθηκαν ότι ανησυχούν ότι η δουλειά τους θα κινδυνεύσει αν η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίσει να εξελίσσεται με τον σημερινό της ρυθμό, σύμφωνα με έρευνα της πλατφόρμας μάθησης Quizlet. Πάνω από τα δύο τρίτα ζήτησαν από τα σχολεία να θεσπίσουν έναν κώδικα δεοντολογίας ή ένα συμβουλευτικό όργανο για τη χρήση της παραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης ή παρόμοιας τεχνολογίας. Ελλείψει νομοθεσίας, αυτή μπορεί να είναι η μόνη άμυνα που έχουν τα σχολεία. Ο νόμος απλά δεν μπορεί να συμβαδίσει με την εξελισσόμενη τεχνολογία – και τα συνδικάτα ζητούν επιτακτικά μέτρα.

Λιγότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες από το συνδικάτο τεχνολογίας Prospect δήλωσαν ότι είναι βέβαιοι ότι ο εργοδότης τους θα τους συμβουλευτεί σχετικά με την εισαγωγή της τεχνολογίας στην εργασία. Ο Andrew Pakes, αναπληρωτής γενικός γραμματέας της Prospect, δήλωσε: “Οι εξελίξεις στην τεχνολογία έχουν τη δυνατότητα να αποφέρουν τεράστια οφέλη τόσο στους εργοδότες όσο και στους εργαζομένους. Αλλά πρέπει να υπάρξει κατάλληλη διαδικασία διαβούλευσης με τους εργαζομένους σχετικά με το τι εισάγεται και πώς, πριν εφαρμοστεί οτιδήποτε”.

Προηγουμένως φαινόταν ότι οι θέσεις εργασίας με βασικό το ανθρώπινο στοιχείο ήταν ασφαλείς από την επανάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης. Οι ψυχολόγοι, οι θεραπευτές και οι σύμβουλοι ζωής θεωρήθηκαν ότι είναι σε καλό δρόμο και συνέχισαν να αμείβονται με υψηλούς μισθούς, σύμφωνα με έρευνα της ιστοσελίδας εργασίας Adzuna. Συνήθως, οι υπερασπιστές της Τεχνητής Νοημοσύνης υποστηρίζουν ότι οι θέσεις εργασίας που χάνονται από την τεχνολογία θα αντικατασταθούν από θέσεις εργασίας που έχουν να κάνουν με τον χειρισμό αυτής. Αλλά το να ζητείται από το προσωπικό εξυπηρέτησης πελατών λιανικής να μετεκπαιδευτεί σε μηχανικούς λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης φαίνεται λίγο αφελές.

Ο Chykeyuk ρωτήθηκε αν ανησυχεί ότι οι χαμηλής εξειδίκευσης εργαζόμενοι θα χάσουν τη δουλειά τους εξαιτίας αυτής της τεχνολογίας και των ειδικών της τεχνολογίας που βρίσκονται πίσω από αυτήν (η Luna θα κοστίσει σε μια εταιρεία 35.000 λίρες Αγγλίας, μια μικρή χρηματική διαφορά για τις περισσότερες επιχειρήσεις). “Αυτό είναι το μέλλον, με ή χωρίς εμάς”, λέει ο Chykeyuk. “Οι θέσεις εργασίας χαμηλών προσόντων σε κάποιο βαθμό θα αντικατασταθούν. Αλλά έτσι λειτουργεί ο κόσμος. Είναι η ανθρώπινη ανάπτυξη, βασικά. “Αν κοιτάξουμε την κατάσταση της Τεχνητής Νοημοσύνης πριν από πέντε χρόνια, δεν είχαμε τίποτα”, λέει ο Chykeyuk.”Μέσα σε πέντε χρόνια έχουμε αποκτήσει κάτι που είναι εξαιρετικό και θα βελτιώνεται συνεχώς. Αναμένουμε ότι σε τρία έως πέντε χρόνια – ακόμη και σε λιγότερο από αυτό – δεν θα είναι δυνατόν να δούμε τη διαφορά μεταξύ της Luna και ενός πραγματικού ανθρώπου”.

Ο Chykeyuk λέει ότι τα ολογράμματα είναι το επόμενο λογικό βήμα για τα εργασιακά γεγονότα μετά το Zoom. Αντί να προβάλλονται οι ομιλητές συνεδρίων μέσω σύνδεσης βίντεο σε σαθρές κάμερες στα γραφεία των σπιτιών, θα “διακτινίζονται” ως ολογράμματα. Όσο ανόητο και αν ακούγεται, αυτό συμβαίνει ήδη. Ο πρόεδρος της Ουκρανίας Zelensky εμφανίστηκε στο συνέδριο The Next Web στο Άμστερνταμ μέσω ολογράμματος μόλις πέρυσι. Οι κεντρικοί ομιλητές μιλούν συνήθως μέσω ολογραμμάτων – και μπορούν να δεσμευτούν είτε ζωντανά είτε εικονικά για μελλοντικές εκδηλώσεις. “Υπάρχει αυτή η αίσθηση της παρουσίας περισσότερο από ότι στο Zoom”, λέει ο Chykeyuk. “Μπορείτε να μεταδώσετε τον εαυτό σας από το Λονδίνο στη Νέα Υόρκη, εμφανιζόμενος σχεδόν σαν να ήσασταν εκεί”.

Εν τω μεταξύ, για τις τράπεζες και τις εταιρείες που θέλουν να εξοικονομήσουν κόστος προσωπικού, η Luna μπορεί σύντομα να γίνει το πρόσωπο της τεχνητής νοημοσύνης που θα δημιουργήσει την παρακμή της εξυπηρέτησης πελατών της Βρετανίας.

 

Πηγή:

https://www.telegraph.co.uk/money/consumer-affairs/ai-holograms-bank-branch-workers/