Sextortion, Διαδικτυακές απειλές, Διαδίκτυο

Sexting: Κίνδυνοι και τρόποι προστασίας

Σίγουρα οι περισσότεροι, έχουμε ακούσει τη φράση “sexting”, η οποία όπως γράφεται είναι μια “μίξη” των λέξεων sex & texting και πρόκειται για την αποστολή ή λήψη μηνυμάτων με σεξουαλικό περιεχόμενο, π.χ γυμνές φωτογραφίες, βίντεο κάθε είδους σεξουαλικού περιεχομένου, ή απλώς ανταλλαγή μηνυμάτων με περιεχόμενο γεμάτο σεξουαλικά υπονοούμενα. Η συνήθεια αυτή, παρατηρείται σε κάθε είδος κοινωνικού δικτύου (Facebook, Instagram, Snapchat κ.ά.) και σε κάθε ηλικία. Ωστόσο οι ηλικίες που συνομιλούν με τον συγκεκριμένο τρόπο, είναι κυρίως οι νεότερες, συνήθως από 14-30 έτη και αυτό ενδεχομένως να σχετίζεται με το πόσο έχει αλλάξει ο τρόπος επικοινωνίας, γνωριμίας, διασκέδασης και φλερτ στη σύγχρονη εποχή.

Τα άτομα με τις δυσκολίες της καθημερινής πίεσης λόγω υποχρεώσεων, δουλειάς, απόστασης “αφήνονται” κατά κάποιον τρόπο στα δίκτυα συνομιλώντας είτε με γνωστούς, είτε με αγνώστους και υιοθετούν πολλές φορές τη λεγόμενη συνήθεια του “sexting”. Επίσης, γεγονός που θεωρώ ως “θλιβερό”, αντίκτυπο της χρήσης των social media, είναι ο τρόπος που προσεγγίζονται ερωτικά ή και φιλικά, πολλές φορές τα άτομα με ένα like, μια “αντίδραση” στα δίκτυα και όχι μέσω της δια ζώσης επαφής, σε ένα μαγαζί, σε μια δραστηριότητα όπου μπορούμε να γνωρίσουμε από κοντά τον άλλον, και τι καλύτερο και αληθινό από τις προσωπικές επαφές άλλωστε; Ας επιστρέψουμε τώρα στο φαινόμενο “sexting”. Η συνήθεια αυτή μπορεί να αποβεί μοιραία, ιδιαίτερα για τους μαθητές του γυμνασίου και λυκείου, όπου οι περισσότεροι έχουν στην κατοχή τους κινητά αλλά είναι και χρήστες του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων. Σε αυτές τις ηλικίες θα εστιάσω περισσότερο, λόγω της ευαλωτότητας και ευαισθησίας που παρουσιάζεται συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις. Πολλές φορές οι έφηβοι, στο διαδίκτυο μοιράζονται γυμνές φωτογραφίες κλπ, ιδίως όταν βρίσκονται σε σχέσεις, γεγονός που ενδεχομένως να αποβεί μοιραίο.

Ποιοι είναι οι κίνδυνοι που κρύβονται;

  • Σε περίπτωση διακοπής σχέσεων, οι φωτογραφίες μένουν στις συνομιλίες ή έχουν ήδη αποθηκευτεί στις συλλογές των προσωπικών τηλεφώνων/υπολογιστών. Έτσι υπάρχει ο κίνδυνος της αντεκδίκησης ή και της απειλής πχ να μην τελειώσει μια σχέση ή να στείλουν περαιτέρω φωτογραφίες, από τη μεριά των κατόχων.
  • Η περίπτωση του hacking δεν είναι επίσης σπάνια, διότι πολλές είναι οι περιπτώσεις όπου φωτογραφίες και βίντεο έχουν διαρρεύσει επειδή οι λογαριασμοί είχαν πρόσβαση από τρίτους.
  • Η κυκλοφορία οποιοδήποτε υλικού δυστυχώς “κυκλοφορεί” σε σχολικά περιβάλλοντα ή σε εξωσχολικές δραστηριότητες, καθώς δεν είναι λίγα τα άτομα όπου δημιουργούν ομαδικές στα μέσα δικτύωσης και έχουν ολόκληρες συλλογές στην κατοχή τους, για προσωπική τους χρήση ή και για να τις έχουν ως “παιχνίδι ανταλλαγής” με φίλους τους, γεγονός που θα έλεγε κανείς ότι είναι ακραίο, αλλά δυστυχώς αποτελεί πραγματικότητα.
  • Η “κυκλοφορία” αυτή, δημιουργεί τόσο τον σχολικό όσο και το ψηφιακό εκφοβισμό, καθώς όσοι έχουν στείλει υλικό αυτού του είδους φέρουν ένα “στίγμα” πάνω τους, είναι αναγκασμένοι να ακούν χλευασμούς, να απομονώνονται από τις παρέες τους και να “μπαίνουν” με λίγα λόγια στο στόχαστρο. Αυτό έχει σίγουρα κοινωνικό και ψυχολογικό αντίκτυπο και δεν είναι λίγα τα περιστατικά όπου άτομα έχουν προσπαθήσει να βλάψουν τον εαυτό τους για να γλιτώσουν από αυτή την δημόσια κατακραυγή. Τέλος, συνήθως δύσκολα οι έφηβοι θα εκμυστηρευτούν ένα τέτοιο συμβάν στους γονείς τους, καθώς νιώθουν ντροπή και φοβούνται τις αντιδράσεις τους, ενώ ουκ ολίγες φορές γονείς έχει τύχει να το μάθουν από τρίτα πρόσωπα.

Τι πρέπει να γίνει;

  • Αρχικά, πρέπει να πούμε πως τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να είναι ενημερωμένα για τους κινδύνους που φέρει η συγκεκριμένη συνήθεια ειδικότερα, αλλά και κάθε άλλου είδους συνήθειες στο ίντερνετ.
  • Η ενημέρωση αυτή, επιτυγχάνεται μέσα από τον διάλογο, την επικοινωνία και την αμοιβαία κατανόηση που είναι καλό να έχει επιτευχθεί μεταξύ οικογένειας-παιδιών. Τα παιδιά-έφηβοι πρέπει να αισθάνονται πως μπορούν να εμπιστευθούν τους γονείς τους, όσο δύσκολο και αν είναι πολλές φορές αυτό. Ο ρόλος επίσης δασκάλων και οποιουδήποτε άλλου καθοδηγητή και προσώπου εμπιστοσύνης του παιδιού, είναι εξίσου σημαντικός, διότι πολλές φορές τα παιδιά ενδεχομένως να εμπιστευτούν πιο εύκολα κάποιο άλλον συγγενή, οικογενειακό φίλο, δάσκαλο-καθηγητή σε κάτι που τους προβληματίζει.
  • Το οικογενειακό περιβάλλον, όπως είναι φυσιολογικό, πιθανότατα να έχει υποστεί κάποιο σοκ με την κατάσταση. Ωστόσο, είναι σημαντικό να διατηρηθεί ψυχραιμία, χωρίς επικριτικές στάσεις παρά μόνο εμψυχωτική και καθοδηγητική διάθεση.
  • Ο ρόλος επίσης κυβερνητικών και μη οργανώσεων είναι επίσης σημαντικός. Η συνεχής επαφή με συμβουλευτικούς φορείς είναι αναγκαία, καθώς η πρόληψη είναι η καλύτερη θεραπεία. Δεν θα πρέπει επίσης να θεωρείται ταμπού η επίσκεψη σε ειδικούς, όπως π.χ ψυχολόγοι σε περιπτώσεις που χρειάζεται. Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε πως τόσο το Διεθνές Ινστιτούτο για την Κυβερνοασφάλεια (CSI Institute) όσο και η Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος στέκεται στο πλάι μας σε αυτές τις περιπτώσεις.

Να τους αγαπάς όλους, να εμπιστεύεσαι λίγους, να μη βλάπτεις κανέναν 

William Shakespeare, Άγγλος δραματουργός

Πηγές: https://www.infokids.gr/sexting-nudes-oi-megaloi-kindynoi-tou-na-stelnoun/

https://www.kathimerini.gr/society/893862/oi-kindynoi-toy-sexting-kai-i-agnoia-ton-gonion/