Ψυχική υγεία

Ψηφιακές Θεραπευτικές Παρεμβάσεις νικούν την κατάθλιψη!

Η πανδημία COVID-19 είχε και συνεχίζει να έχει ξεκάθαρα αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία. Μεγάλο μέρος του πληθυσμού βίωσε αυξημένα επίπεδα κατάθλιψης, stress και μοναξιάς. Οι ψηφιακές παρεμβάσεις μπορεί να είναι πολύτιμες ως μέρος της φροντίδας της ψυχικής υγείας, ειδικά όταν συνοδεύονται από κάποιου είδους ανθρώπινη καθοδήγηση.

Οι θεραπευτικές παρεμβάσεις  βασίζονται σε υπολογιστή και smartphone και είναι αποτελεσματικές στη μείωση των συμπτωμάτων κατάθλιψης, ενώ προσφέρουν μια καλή εναλλακτική για να αντιμετωπιστούν οι αυξανόμενες ανάγκες ψυχικής υγείας που προκάλεσε η πανδημία.

Πολλές και διαφορετικές τεχνολογικές πλατφόρμες έχουν αναπτυχθεί, για να υποστηρίξουν τη διάγνωση και τη θεραπεία των ψυχικών διαταραχών, συμπεριλαμβανομένης της ψυχοθεραπείας με χρήση video, της εικονικής πραγματικότητας και της τεχνητής νοημοσύνης.

Ψηφιακά εργαλεία επίσης αναπτύσσονται για την άμεση βελτίωση της ψυχικής υγείας των ασθενών. Ειδικότερα, η μουσική, αλλά και οι «ψηφιακές εφαρμογές», που προάγουν την ενσυνειδητότητα (mindfulness) και βελτιώνουν την ποιότητα της ζωής τους, καθώς και τα παιχνίδια που μειώνουν την κακή διάθεση των ασθενών αποσπώντας τους από τις δυσφορικές σκέψεις, βοηθώντας τους να εστιάζουν την προσοχή τους. Εργαλεία αυτοαξιολόγησης της διάθεσης, που επιτρέπουν στους ασθενείς να εξερευνούν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, καθώς και εφαρμογές που περιγράφουν συμπτώματα, βοηθούν τον ασθενή να ομαλοποιήσει την ψυχική του διαταραχή.

Παράλληλα, αυτά τα ψηφιακά μέσα αυξάνουν πολύ τα δεδομένα που συλλέγονται και αυτό σημαίνει ότι οι δείκτες ψυχικής υγείας παρακολουθούνται περισσότερο και με μεγαλύτερη λεπτομέρεια, δίνοντας βαθύτερη γνώση για την περαιτέρω εφαρμογή καινοτομιών στην ψηφιακή φροντίδα υγείας.

Οι ψηφιακές παρεμβάσεις απαιτούν οι ασθενείς να συνδεθούν σε ένα λογισμικό πρόγραμμα, ιστοσελίδα ή εφαρμογή για να διαβάσουν, να παρακολουθήσουν, να ακούσουν και να αλληλεπιδράσουν με περιεχόμενο δομημένο ως μια σειρά διδακτικών ενοτήτων ή μαθημάτων. Οι συμμετέχοντες αναλαμβάνουν συχνά εργασίες για το σπίτι, σχετικές με τις διδακτικές ενότητες, και συμπληρώνουν τακτικά ψηφιακά ερωτηματολόγια σχετικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν.

Αυτό επιτρέπει στους ψυχολόγους να παρακολουθούν την πρόοδο του ασθενούς και τα αποτελέσματα σε περιπτώσεις όπου στις ψηφιακές παρεμβάσεις χρειάζεται ανθρώπινη υποστήριξη. Οι ψηφιακές παρεμβάσεις δεν είναι το ίδιο με την τηλεθεραπεία, η οποία προσέλκυσε μεγάλο ενδιαφέρον στην πανδημία. Η τηλεθεραπεία χρησιμοποιεί βιντεοκλήσεις ή τηλεφωνική επικοινωνία για να διευκολύνει την ατομική ψυχοθεραπεία.

Οι ψηφιακές θεραπείες που περιλαμβάνουν τον ανθρώπινο παράγοντα, είτε με τη μορφή σχολίων σε εργασίες είτε με τη μορφή τεχνικής βοήθειας, ήταν οι πιο αποτελεσματικές στη μείωση των συμπτωμάτων κατάθλιψης. Αυτό μπορεί εν μέρει να εξηγηθεί από το γεγονός ότι ο ανθρώπινος παράγοντας αύξανε την πιθανότητα οι συμμετέχοντες να ολοκληρώσουν την παρέμβαση, και η συμμόρφωση με τη θεραπεία συνδέεται με καλύτερα αποτελέσματα.

Κλείνοντας, τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι οι ψηφιακές παρεμβάσεις παίζουν έναν πολύτιμο ρόλο ως μέρος της θεραπείας που προσφέρεται στη συνήθη φροντίδα, ειδικά όταν συνοδεύονται από κάποιου είδους ανθρώπινη καθοδήγηση.

 

Πηγές https://greece.progress.im/