Η Google κατέβασε τις διαφημίσεις “stalkerware” οι οποίες παραβίαζαν τις πολιτικές της, καθώς προωθούσαν εφαρμογές που ενθάρρυναν τους χρήστες να κατασκοπεύουν τα κινητά των συζύγων τους.
Αυτές οι εφαρμογές spyware διατίθενται συχνά σε γονείς που επιθυμούν να παρακολουθούν τις κλήσεις, τα μηνύματα, τις φωτογραφίες και την τοποθεσία του παιδιού τους, με το πρόσχημα της προστασίας από τους κακόβουλους χρήστες. Αλλά αυτές οι εφαρμογές, οι οποίες συχνά κατασκευάζονται για να εγκαθίστανται κρυφά και χωρίς την συγκατάθεση του κατόχου της συσκευής, καταχράζονται από χρήστες και η χρήση τους έχει αντικατασταθεί για να κατασκοπεύουν τα κινητά των συντρόφων τους.
Η αύξηση της χρήσης του αποκαλούμενου “stalkerware” (ή spouseware) προκάλεσε μία παγκόσμια ανταπόκριση τα τελευταία χρόνια για την καταπολέμηση της εξάπλωσης εφαρμογών παρακολούθησης τηλεφώνων. Οι κατασκευαστές των antivirus προσπαθούν να βρουν τον καλύτερο εντοπισμό του λογισμικού stalkerware και οι ομοσπονδιακές αρχές λαμβάνουν μέτρα κατά των κατασκευαστών spyware, που εκθέτουν περισσότερο τα θύματα τους σε απειλές ασφαλείας. Τον περασμένο Αύγουστο, η Google απαγόρευσε τις διαφημίσεις, στα αποτελέσματα αναζήτησης των χρηστών, που προωθούσαν εφαρμογές που έχουν σχεδιαστεί “με ρητό σκοπό την παρακολούθηση άλλου ατόμου ή των δραστηριοτήτων του χωρίς την άδεια τους”.
Ο εκπρόσωπος της Google δήλωσε στη Techcrunch πως: “Δεν επιτρέπουμε διαφημίσεις που προωθούν spyware για παρακολούθηση συντρόφων. Καταργήσαμε αμέσως τις διαφημίσεις που παραβίαζαν αυτή την πολιτική και θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε αναδυόμενες συμπεριφορές για να αποτρέψουμε τους κακούς ηθοποιούς να προσπαθήσουν να αποφύγουν τα συστήματα ανίχνευσης μας”.
Η Google είπε πως η πολιτική της για την ενεργοποίηση της ανέντιμης συμπεριφοράς, η οποία διέπει την προώθηση spyware, απαγορεύει στις διαφημίσεις να προωθούν την παρακολούθηση στενών συντρόφων, αλλά δεν επεκτείνεται σε διαφημίσεις που προωθούν την παρακολούθηση της δραστηριότητας ενός παιδιού, ή τους χώρους εργασίας που παρακολουθούν τις συσκευές εργασίας των υπαλλήλων τους, επιβεβαίωσε ο εκπρόσωπος τους. Η πολιτική εξαιρεί επίσης, τις ιδιωτικές υπηρεσίες έρευνας, αν και η Google δεν θα πει εάν ή πως αυτό καθορίζει το σκοπό που χρησιμοποιείται μία εφαρμογή.
Οι φωνητικοί υποστηρικτές της Google εξέφρασαν ανησυχίες για την εφαρμογή της πολιτικής κατά του λογισμικού stalkware. Το Malwarebytes, ιδρυτικό μέλος του Coalition Against Stalkerware, μια ομάδα εταιρειών που δεσμεύονται να καταπολεμήσουν την αυξανόμενη απειλή του stalkerware, δήλωσε πέρυσι πως η πολιτική ήταν “ελλιπής”, καθώς επέτρεψε στους κατασκευαστές stalkerware να “παραβιάζουν τους κανόνες αλλάζοντας την όψη του τι πουλάνε, χωρίς να αλλάξουν όμως την βασική τεχνολογία μέσα στην εφαρμογή”.
Ο εκπρόσωπος της Google αρνήθηκε να δώσει συγκεκριμένες λεπτομέρειες για το πως λειτουργεί η επιβολή της Google, αλλά είπε πως εξετάζει έναν συνδυασμό παραγόντων για να καθορίσει εάν μία διαφήμιση παραβιάζει τις πολιτικές της, όπως η εξέταση του κειμένου και των εικόνων της διαφήμισης, όπως ο τρόπος προώθησης του προϊόντος και οι σελίδες προορισμού των διαφημίσεων όταν γίνεται το κλικ σε αυτές.
Η TechCrunch διαπίστωσε ότι αρκετές εφαρμογές stalkerware χρησιμοποίησαν μια ποικιλία τεχνικών για να αποφύγουν με επιτυχία την απαγόρευση της Google για διαφημιστικές εφαρμογές με στόχο την παρακολούθηση συντρόφων και κατάφεραν να λάβουν έγκριση για τις διαφημίσεις Google.
Σε μια περίπτωση, η mSpy, μια εφαρμογή spyware που είχε σημαντική παράλειψη ασφαλείας το 2018, έβγαλε διαφημίσεις Google που συνδέονταν με μια παρενθετική ιστοσελίδα σε έναν εντελώς ξεχωριστό τομέα από τον ιστότοπο του mSpy, οι οποίες παρεμπόδισαν την Google να διαπιστώσει ότι η εφαρμογή διατίθεται επίσης στο εμπόριο για να κατασκοπεύετε «τα παιδιά σας, τον άντρα, τη γυναίκα, τη γιαγιά ή τον παππού».
Μία άλλη κατασκευάστρια stalkerware, η ClevGuard, η οποία το 2020 έριξε τα δεδομένα του τηλεφώνου σε χιλιάδες θύματα, έβγαλε διαφημίσεις Google που συνδέονταν με μια σελίδα στον ιστότοπο της που έλεγε ότι η εφαρμογή αυτή θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε έναν σύζυγο για να «διαλύσει κάθε αμφιβολία σε μια σχέση». Η σελίδα ήταν κρυμμένη από το ευρετήριο αναζήτησης της Google χρησιμοποιώντας ένα “ρομπότ” που λέει στις μηχανές αναζήτησης τι πρέπει και τι δεν πρέπει να εμφανίζεται στα αποτελέσματα αναζήτησης. Η TechCrunch βρήκε δύο άλλες εφαρμογές stalkerware που χρησιμοποιούσαν την ίδια τεχνική για την προβολή διαφημίσεων, για τις οποίες η Google είπε ότι παραβίασε επίσης τις πολιτικές της.
Άλλες διαφημίσεις που παραβίαζαν τις πολιτικές της Google ήταν πιο εμφανείς. Το PhoneSpector, ένας κατασκευαστής spyware με έδρα το Λονγκ Άιλαντ της Νέας Υόρκης, έβγαλε διαφημίσεις που προωθούσαν την εφαρμογή ως έναν τρόπο για να «πιάσουν έναν απατεώνα».
Από τον Σεπτέμβριο, η Google δήλωσε ότι θα αναστείλει τους λογαριασμούς των διαφημιστών, για τρεις μήνες, που παραβιάζουν επανειλημμένα τις πολιτικές διαφημίσεών της, συμπεριλαμβανομένης της προώθησης spyware για τη στόχευση συζύγων.
Καμία από τις εταιρείες stalkerware δεν απάντησε στα αιτήματα για σχόλια.
Πηγή: techcrunch.com
Ονομάζομαι Ελένη Καρανάνου και είμαι φοιτήτρια στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου πανεπιστημίου. Εθελοντικά είμαι μέλος στην προσβάσιμη πολυτροπική ηλεκτρονική βιβλιοθήκη για έντυπό- ανάπηρους αναγνώστες (AMELib) και είμαι μέλος του εργαστηρίου αστεακής εγκληματολογίας. Αυτόν τον καιρό πραγματοποιώ την πρακτική μου στο CSIi.