Γράφει η Ελένη Παπανδρέου
Σε μια έντονα ψηφιακή εποχή, όπου όλα περιτριγυρίζονται από το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι έφηβοι έχουν μάθει να ζουν και να μεγαλώνουν “σερφάροντας”. Είναι εξαιρετικά επιδέξιοι στο χειρισμό του ηλεκτρονικού υπολογιστή και του κινητού τηλεφώνου, κάνοντας συστηματική χρήση του διαδικτύου.
Το διαδίκτυο για αυτούς αποτελεί πόλο έλξης και οι ίδιοι περνούν πολλές ώρες μπροστά στην οθόνη του κινητού ή του υπολογιστή, στο οποίο μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους, καθώς και να διατυπώσουν τους προβληματισμούς τους. Για το λόγο αυτό, οι έφηβοι οι οποίοι καταφεύγουν σε μια συνεχή ενασχόληση με το Ίντερνετ, επιδιώκουν να καλύψουν συναισθηματικά κενά και να λάβουν ικανοποίηση για την ζωή τους.
Ένας πολύ σημαντικός κίνδυνος ωστόσο για την εφηβική ηλικία είναι αυτός της αποξένωσης, της αποστασιοποίησης και της δυσκολίας για κοινωνικοποίηση με άλλους συνομηλίκους, ως απόρροια της πολύωρης ενασχόλησης με το διαδίκτυο. Πιο συγκεκριμένα, παιδιά τα οποία βρίσκουν συντροφιά σε έναν υπολογιστή ή ένα smartphone στερούνται την απόλαυση μιας παρέας, τη δημιουργία νέων φιλικών σχέσεων, αλλά και την ένταξη σε ένα κοινωνικό σύνολο.
Κατά την περίοδο της εφηβείας, η προσκόλληση σε έναν υπολογιστή μπορεί να δημιουργήσει υποκατάστατο στις φιλικές σχέσεις ή ακόμα και στις σχέσεις με το αντίθετο φύλο. Συνήθως, τα παιδιά που προσπαθούν να κοινωνικοποιηθούν μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα επιδιώκουν να ξεφύγουν από μια πιεστική και αγχώδη καθημερινότητα και να κοινωνικοποιηθούν χωρίς να βιώσουν απόρριψη από τους συνομήλικους τους.
Σύμφωνα με μελέτες σχετικά με τις επιρροές που αποφέρουν οι αλληλεπιδράσεις στο διαδίκτυο κατά την εφηβική ηλικία, αποδεικνύεται πως οι πολλές ώρες ενασχόλησης και χρήσης του διαδικτύου μπορεί να παρεμποδίσει και να επηρεάσει την υγιή κοινωνική ανάπτυξη, γεγονός που ενδέχεται να οδηγήσει σε κοινωνική απομόνωση, ακόμα και μετέπειτα σε κατάθλιψη.
Επιπρόσθετα, έχει αποδειχθεί πως έφηβοι οι οποίοι εντάσσονται στα λεγόμενα chat rooms με σκοπό να επικοινωνήσουν, δυσκολεύονται να αποκτήσουν φίλους ή δεν έχουν καθόλου, ενώ διαθέτουν λιγότερες κοινωνικές δεξιότητες. Ωστόσο, η μειωμένη επένδυση στην διαπροσωπική επαφή και τις ανθρώπινες σχέσεις, καθώς και η απομάκρυνση από δραστηριότητες και κοινωνικές εκδηλώσεις, συνδέονται ασφαλώς με την ταυτόχρονη άρνηση του προβλήματος.
Πηγές:
- www.dw.com
- Heitner, E. (2002). The relationship between use of the Internet and social development. Unpublished doctoral dissertation, Pace University.
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.