Επιμέλεια Γιώργος Φλώρου, φοιτητής Ψυχολογίας
Γνωρίζουμε πλέον ότι το “δωρεάν” έχει πάντα ένα κόστος, συχνά στην ιδιωτικότητάς μας. Επί χρόνια, το κόστος των εφαρμογών καλύπτεται από τις πληροφορίες των χρηστών της, μέσα από ένα μοντέλο διαφημίσεων που κρατάει στοιχεία μας, ακόμη και των εφήβων αλλά και των παιδιών. Με τα στοιχεία αυτά δημιουργούνται ομάδες (π.χ εργαζόμενες μητέρες, πλούσια παιδιά της Αμερικής κλπ) και έπειτα μας δείχνουν στοχευμένες διαφημίσεις.
Έτσι, μια ομάδα ερευνητών πρόσφατα ανακάλυψε ότι το Facebook επιτρέπει να δείξουν σε “εφήβους που τους ενδιαφέρει ο τζόγος” διαφημίσεις που περιέχουν μάρκες από πόκερ και ζάρια. Αντίστοιχα, υπάρχει λοιπόν ενδεχόμενο να αξιοποιηθούν οι διαφημίσεις για να στοχεύσουν εφήβους που ενδιαφέρονται για αλκοόλ, κάπνισμα ή ακραία απώλεια βάρους. Μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας έχουν πείσει διαφημιστές πως οι διαφημίσεις στοχευμένες σε συγκεκριμένες ομάδες είναι πιο αποτελεσματικές, κάτι το οποίο δεν ισχύει απαραίτητα αφού οι διαφημίσεις που είναι ανάλογες της κάθε ιστοσελίδας μπορεί να είναι εξίσου αποτελεσματικές.
Οι διαφημίσεις που στοχεύουν σε ομάδες είναι πλέον όμως το δεδομένο σε κάθε ιστοσελίδα και μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στα παιδιά.
- Τα παιδιά δεν θέλουν τέτοιες διαφημίσεις. Τόσο αυτά όσο και οι γονείς νιώθουν άβολα με την ιδέα πως τα δεδομένα τους χρησιμοποιούνται για διαφημιστικούς λόγους.
- Τα παιδιά καταλαβαίνουν πως συγκεντρώνονται και χρησιμοποιούνται τα δεδομένα τους και δεν έχουν τρόπους άμυνας απέναντι στις τεχνικές αυτές.
- Η δημιουργία ψυχολογικών προφίλ είναι ιδιαίτερα προβληματική σε αυτή την ηλικιακή ομάδα, αφού πρόκειται για περίοδο που τα παιδιά ακόμη διαμορφώνονται και ενθαρρύνονται να μάθουν και να δουν νέα πράγματα και να μη φοβούνται να κάνουν λάθη.
Η κοινή λογική λέει πως τα παιδιά και οι έφηβοι δεν θα πρέπει να ιχνηλατούνται και να τους δημιουργούνται ψυχολογικά προφίλ, με βάση τα προσωπικά τους δεδομένα και την διαδικτυακή τους συμπεριφορά. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί αν η πολιτεία και οι εταιρίες:
- Απαγορεύσουν τέτοιες πρακτικές.
- Παρέχουν επιπλέον καθοδήγηση γύρω από τις διαφημίσεις.
- Είναι ειλικρινείς γύρω από το πότε τα παιδιά χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες τους και τι είναι το καλύτερο για τα ίδια.
Δεδομένου ότι πλέον έχει υποπέσει στην αντίληψή μας το φαινόμενο αυτό, ελπίζουμε ότι θα γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές που χρειάζονται.
Πηγή:
https://www.commonsensemedia.org/kids-action/blog/behavioral-ads-are-bad-for-kids-0
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.