Τη σημερινή εποχή το ίντερνετ έχει για τα καλά εγκατασταθεί στη καθημερινότητά μας. Τα νέα παιδιά αξιοποιούν τις δυνατότητες του διαδικτύου με σκοπό να ψυχαγωγηθούν, να κοινωνικοποιηθούν με φίλους ακόμη και να πραγματοποιήσουν σχολικές εργασίες. Ταυτόχρονα όμως, εισέρχονται σε ένα απεριόριστο περιβάλλον χωρίς την απαιτούμενη επιτήρηση. Αυτό, μπορεί να έχει ανεπιθύμητα αποτελέσματα στην εμπειρία του παιδιού με το διαδίκτυο.
Με άλλα λόγια, οι κίνδυνοι που μπορούν να παρουσιαστούν στο παιδί κατηγοριοποιούνται σε τρεις βασικές κατηγορίες. Πρώτον, οι “κίνδυνοι περιεχομένου” όπου σε αυτή την περίπτωση τα παιδιά είναι πιθανόν να έρθουν σε επαφή με σεξουαλικό περιεχόμενο online, είτε με βίαιες σκηνές ή ακόμη και κακοποίηση ζώων. Παράλληλα, η δεύτερη κατηγορία αφορά τον “κίνδυνο επαφής” όπου το παιδί προσελκύεται από κάποιον επιτήδειο είτε εντελώς άγνωστό στο παιδί είτε και γνωστό πρόσωπο (π.χ οικογενειακό μέλος) με σκοπό την παρενόχληση του παιδιού ή με την πρόθεση να πείσει το παιδί να βρεθούν από κοντά.
Ακόμη, καθώς τα παιδιά σερφάρουν στο διαδίκτυο, είναι πιθανό να πατήσουν αποδοχή όρων, ώστε να αποκτήσουν πρόσβαση σε κάποια ιστοσελίδα ή παιχνίδι. Για παράδειγμα, να τους εμφανίζεται μία σελίδα όπου μια εταιρεία μπορεί να τους στέλνει διαφημίστηκα, είτε να έχει πρόσβαση σε προσωπικά δεδομένα. Ταυτόχρονα μπορεί ένα παιδί να παίζει ένα online παιχνίδι με χαμηλή διαδικτυακή ασφάλεια, αφήνοντας έτσι το παιδί ‘ανοιχτό’ σε κινδύνους και απειλές.
Πώς μπορούμε όμως να αποτρέψουμε αυτούς τους κινδύνους;
- Αρχικά, βασικότερο όλων είναι η ενημέρωση σχετικά με το διαδίκτυο. Γονείς και παιδιά πρέπει να είναι ενήμεροι τόσο για τις δυνατότητες του ίντερνετ, όσο και για τους πιθανούς κινδύνους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί όταν οι γονείς σερφάρουν μαζί με τα παιδιά ώστε να τους μυήσουν στη σωστή χρήση του διαδικτύου. Ακόμη, όταν οι γονείς και οι κηδεμόνες μαθαίνουν στα παιδιά να είναι προσεκτικά με τη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων και να τους εξηγούν το απεριόριστο περιεχόμενο του διαδικτύου ώστε να ξέρουν και τα θετικά αλλά και τα αρνητικά, αλλά και να νιώθουν ασφαλή να μοιραστούν τυχόν κινδύνους με τους γονείς.
- Επίσης, καλό θα ήταν, ιδιαίτερα για τα μικρά παιδιά, να χρησιμοποιούν φιλικά προς τα παιδιά μέσα αναζήτησης όπως το YouTube Kids ή το KidTopia όπου εμφανίζεται συγκεκριμένο περιεχόμενο και μάλιστα εκπαιδευτικού χαρακτήρα.
- Ακόμη, οι γονείς μπορούν να φροντίσουν να ελέγχουν τις ρυθμίσεις απορρήτου των μέσων κοινωνικής δικτύωσης των παιδιών ώστε να αποφευχθεί ή αλόγιστη δημοσιοποίηση προσωπικών δεδομένων.
- Τέλος, η επιτήρηση των παιδιών είναι αρκετά σημαντική. Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούμε τον πλήρη έλεγχο και τη συνεχή επίβλεψη, διότι έτσι θα κάνουμε το παιδί να αισθανθεί ότι δεν το εμπιστευόμαστε. Το σημαντικό είναι οι γονείς να είναι παρόντες και ενήμεροι ώστε να παρατηρούν και να αντιλαμβάνονται εάν κάτι δεν πηγαίνει καλά και να είναι ανοιχτοί να συζητούν μαζί με τα παιδιά.
Αντιλαμβανόμαστε λοιπόν ότι το διαδίκτυο μπορεί να κρύβει κινδύνους για τα παιδιά. Οι γονείς πρέπει να είναι ενήμεροι για αυτούς τους κινδύνους και να φροντίσουν να μάθουν στα παιδιά τη σωστή χρήση του διαδικτύου. Παράλληλα, θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα κλίμα εμπιστοσύνης όπου το παιδί θα νιώθει άνετα να μοιραστεί κάποια ανησυχία ή κάποιο κίνδυνο.
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.