Video games, Ασφάλεια διαδικτύου, Έφηβος

Online Gaming και Εφηβεία | Ποιοι είναι οι κίνδυνοι;

Το διαδικτυακό παιχνίδι έχει εξελιχθεί αρκετά τα τελευταία χρόνια με τους διαδικτυακούς κινδύνους, ολοένα να αυξάνονται. Είναι σύνηθες οι gamers να μην γνωρίζουν κάποιους από τους κινδύνους που εκτίθενται, ειδικά δεδομένου ότι το διαδικτυακό παιχνίδι περιλαμβάνει νεαρά άτομα από διάφορα ηλικιακά στρώματα σε διάφορα κράτη του κόσμου.

Πολλοί gamers γίνονται θύματα παραβιάσεων ασφαλείας, καθώς αψηφούν το μέγεθος της επικινδυνότητας κατά τη διάσκεδάση τους την ώρα του gaming. Γι’αυτό το λόγο αποτελούν και έναν “εύκολο στόχο”. Ένα «παιχνίδι αυτοκτονίας», η «μπλε φάλαινα», που εμφανίστηκε στη Ρωσία και έφτασε στη χώρα μας το 2017, έθεσε σε κίνδυνο τη ψυχική και σωματική υγεία των ανηλίκων. Η ονομασία προέκυψε από το θηλαστικό, που πολλές φορές χάνει τον προσανατολισμό του από το υπόλοιπο κοπάδι και εξοκείλει στη στεριά καταλήγοντας σε θάνατο, λόγω έλλειψης οξυγόνου και βλάβης των ζωτικών οργάνων. Κατά αυτόν τον τρόπο, ήθελαν να παρακινήσουν παιδιά νεαρής ηλικίας να «ξεχωρίσουν» με το να απομακρυνθούν από το «κοπάδι της κοινωνίας». Ορισμένες διαδικτυακές ομάδες σε προσκαλούσαν να γίνεις μέλος τους ή να εκτελέσεις ορισμένες δοκιμασίες, συμπεριλαμβανομένου και του αυτο-ακρωτηριασμού, διάρκειας 50 ημερών, με τελική πρόκληση την αυτοκτονία. Υπεύθυνος κρίθηκε ο Budeikin συνελήφθη και κρατήθηκε στην φυλακή Kresty στην Αγία Πετρούπολη και τον Μάιο του 2016 κρίθηκε ένοχος για «ηθική αυτουργία σε τουλάχιστον 16 έφηβες κοπέλες προκειμένου να αυτοκτονήσουν». Αργότερα καταδικάστηκε σε δύο κατηγορίες ηθικής αυτουργίας σε αυτοκτονία ανηλίκου.

Ένας ακόμη κίνδυνος για τους εφήβους είναι το διαδικτυακό παιχνίδι μέσω κονσόλας ή ίντερνετ, ειδικότερα εφόσον οι απάτες έχουν αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Ένας “ισχυρός” κωδικός είναι σημαντικός για να μη γίνουν οι έφηβοι στόχοι, καθώς είναι συνηθισμένο να χρησιμοποιούν ίδιο όνομα χρήστη και κωδικό σε διαφορετικούς λογαριασμούς. Αυτό ελλοχεύει κινδύνους, καθώς τα παιχνίδια ίσως κρατάνε πληροφορίες χρεωστικών καρτών. Γι’αυτό είναι συνετό να μην χρησιμοποιείτε χρεωστικές κάρτες σε διαδικτυακά παχνίδια, αλλά είτε να ανανεώνετε τους κωδικούς τακτικά είτε να χρησιμοποιήσετε πληρωμή μέσω Paypal. Υπάρχουν επίσης κίνδυνοι όσον αφορά την ιδιωτικότητα και το κυβερνο- bullying. Από τη στιγμή που συμμετέχουν παίχτες άγνωστοι μεταξύ τους, υπάρχει κίνδυνος  ιδιωτικότητας και προωπικής έκθεσης, καθώς επίσης και μεγάλο ρίσκο να υποστεί κάποιος έφηβος διαδικτυακό εκφοβισμό.

Σημειώνεται, ότι ο τρόπος λειτουργίας των συγκεκριμένων διαδικτυακών παιχνιδιών αποτελεί μέρος ενός άλλου φαινομένου, του λεγόμενου «grooming», δηλαδή της αποπλάνησης και παραπλάνησης ανηλίκων από κάποιον ενήλικα με σκοπό την συνεύρεση. Η διαδικασία αυτή πραγματοποιείται διαδικτυακά, ξεκινώντας από άγνωστα αιτήματα φιλίας, μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή και κινητών, με σκοπό ο δράστης να «ψαρέψει» υποψήφια θύματα, νεαρής ηλικίας. Ο δράστης γνωρίζει πως ο έφηβος δε θα ανταποκριθεί στο μήνυμα ή στην ερώτηση που θα στείλει, όπως «γεια σου, είμαι ο Χ. θέλεις να γίνουμε φίλοι», αλλά στο «γεια σου, είμαι ο Χ. θες να παίξεις ένα παιχνίδι που θα τεστάρει τις ικανότητες σου»; Αρχίζοντας να παίζει ο δράστης διαδικτυακά παιχνίδια, τα περισσότερα εκ των οποίων έχουν τον δικό τους χώρο επικοινωνίας (chat rooms), προσπαθεί να μειώσει τις αναστολές του παιδιού, δημιουργώντας έτσι ένα συναισθηματικό δεσμό μαζί του, με τελικό σκοπό να τον εμπιστευτεί και να τον θεωρήσει δικό του άνθρωπο. Ένα παιδί που είναι περιθωριοποιημένο στο σχολείο και την οικογένειά του, μπορεί, λέγοντας ότι έχει κάνει αυτή τη δοκιμασία ή «πως διάλεξαν εμένα», να «διακριθεί», εφόσον δεν έχει τις δυνατότητες να ξεχωρίσει σε άλλους τομείς, καταφέρνοντας έτσι να συγκεντρώσει την προσοχή και τα βλέμματα των υπολοίπων.

Και στις δύο περιπτώσεις, πρόκειται για παιχνίδια που βάζουν το παιδί-θύμα σε διαδικασίες προκλήσεων που μπορεί να απειλήσουν τη σωματική του ακεραιότητα, καθιστώντας τη γονική καθοδήγηση απαραίτητη. Χρειάζεται σωστή επικοινωνία με το παιδί, ενημέρωση για τα πιθανά ενδεχόμενα και ανοιχτές γέφυρες επικοινωνίας, έτσι ώστε να μην φοβηθεί να εμπιστευτεί τους γονείς αν κάτι συμβεί διαδικτυακά. Είναι σημαντικό να υπάρχουν όρια στο χρόνο χρήσης του διαδικτύου αλλά και στον τρόπο χρήσης του, καθώς και ανανεωμένες χρήσεις ασφαλείας.

Επομένως, το διαδικτυακό παιχνίδι ελλοχεύει σημαντικούς κινδύνους για τους εφήβους, για τους οποίους είναι πολύ χρήσιμη η ενημερωτική συζήτηση από τους γονείς, όπως επίσης και τα όρια κατά τη χρήση του διαδικτύου.  

 

Πηγές: https://www.news247.gr/technologia/pos-na-prostatepsete-paidia-kai-efivoys-apo-toys-kindynoys-kai-tis-apeiles-toy-internet.6526693.html

https://saferinternet4kids.gr/nea/tips-for-teachers/

https://childsafety.gr/1554-2/

https://www.iplocation.net/cybersecurity-risks-in-online-gaming