Μια νέα μορφή απάτης που καλπάζει, κυρίως από την εμφάνιση της πανδημίας και μετά, είναι το “vishing”. Με τον όρο “vishing”, ο οποίος προέρχεται από το “voice” και το “phishing”, νοείται το «φωνητικό ψάρεμα» και πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια της τηλεφωνικής κλήσης. Πρόκειται δηλαδή, για τηλεφωνική απάτη που αποσκοπεί στην απόσπαση χρηματικού ποσού ή στο να κάνει το θύμα πράγματα προς το συμφέρον του δράστη.
Μέθοδοι
- Χρησιμοποιούνται εργαλεία πλαστογράφησης αναγνώρισης της κλήσης και αλλαγή των ψηφίων του τηλεφώνου, με σκοπό να μη φανεί η πραγματική τοποθεσία του δράστη και να πειστεί το θύμα ότι πρόκειται για πραγματική υπηρεσία αντίστοιχα.
- Οι δράστες κάνουν έρευνα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στο ευρύτερο περιβάλλον του θύματος, έτσι ώστε να αποσπάσουν όσο το δυνατόν πιο χρήσιμες πληροφορίες. Απώτερος σκοπός τους είναι να χρησιμοποιήσουν αυτές τις πληροφορίες εις βάρος του θύματος για να κάνουν πιο αληθοφανή τη συζήτηση μαζί τους και να τους πείσουν να ακολουθήσουν τις οδηγίες τους.
- Πολλές φορές γίνεται συνδυασμός με περισσότερες από μία απάτες. Για παράδειγμα, αποστέλλεται ένα phishing email στο θύμα το οποίο και προτρέπει να καλέσει έναν αριθμό τηλεφώνου. Επομένως, το θύμα καλώντας αυτόν τον αριθμό μιλάει απευθείας με τον απατεώνα.
Κοινές απάτες
Απάτη τράπεζας: Συνήθως χρησιμοποιείται ένα ηχογραφημένο μήνυμα, το οποίο εκφράζει σοβαρότητα και αμεσότητα. Σκοπός είναι να πιστέψει το θύμα πως υπάρχει πρόβλημα με τον τραπεζικό λογαριασμό του και να του αποσπάσουν τους τραπεζικούς του κωδικούς.
Telemarketing: Το θύμα δέχεται τηλεφώνημα στο οποίο του ανακοινώνεται πως έχει κερδίσει ένα έπαθλο, αλλά προϋπόθεση για να το λάβει είναι να καταβάλλει ένα χρηματικό ποσό στη διεύθυνση που του δίνεται.
Απάτη IRS: Ο απατεώνας ισχυρίζεται πως είναι υπάλληλος της IRS και πως θα εκδοθεί ένταλμα σύλληψης του θύματος, στην περίπτωση που το θύμα δεν εξοφλήσει όλα του τα χρέη.
Φιλανθρωπική απάτη: Ο απατεώνας προσπαθεί να πείσει το θύμα πως προέρχεται από φιλανθρωπική οργάνωση και μ’ αυτόν τον τρόπο επιδιώκει να πάρει χρήματα από το θύμα για να επιτελέσει το υποτιθέμενο φιλανθρωπικό του έργο.
Απάτη κοινωνικής ασφάλισης: Ο απατεώνας ισχυρίζεται ότι προέρχεται από την υπηρεσία κοινωνικής ασφάλισης και απειλεί πως θα καταργηθεί ο αριθμός κοινωνικής ασφάλισης του θύματος, σε περίπτωση που δεν καταβληθεί ένα συγκεκριμένο χρηματικό ποσό.
Τρόποι προστασίας
- Σιγουρευτείτε ότι έχετε ενημερωμένο λογισμικό ασφαλείας για να μη λαμβάνετε phishing emails.
- Αποφύγετε να σηκώνετε το τηλέφωνο σε αριθμούς που δε γνωρίζετε και κυρίως σε αριθμούς που προέρχονται από το εξωτερικό.
- Μη δίνετε τους τραπεζικούς σας λογαριασμούς σε καμία υπηρεσία τηλεφωνικά, παρά μόνο στον πραγματικό τους χώρο.
- Καλό θα ήταν να μην καλείτε πίσω έναν αριθμό που σας έχει γνωστοποιηθεί μέσω ηχογραφημένου μηνύματος. Να επικοινωνείτε απευθείας με την υπηρεσία που ισχυρίζεται πως εκπροσωπεί ο δράστης.
- Μη δίνετε ευαίσθητες πληροφορίες σας τηλεφωνικά, ακόμα και αν ισχυρίζονται πως είναι για επείγουσα κατάσταση.
- Αποφύγετε να συμπληρώσετε τον τηλεφωνικό αριθμό σας σε ιστοσελίδες που δεν είστε σίγουροι ότι είναι απόλυτα ασφαλείς.
- Σε περίπτωση που έχετε αμφιβολίες για κάποια τηλεφωνική σας συνομιλία και θεωρείτε ότι πρόκειται για vishing, μη διστάσετε να απευθυνθείτε στο Διεθνές Ινστιτούτο για την Κυβερνοασφάλεια – CSI Institute, προκειμένου να σας συμβουλεύσει.
Πηγές: newsit.gr
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.