Μεταφράζει η Ναταλία Μανανά
Σε μια πρωτοποριακή αντιμονοπωλιακή αγωγή που απειλεί να ανατρέψει τον τρόπο με τον οποίο πληρώνουν εισιτήρια οι θεατές συναυλιών, η κυβέρνηση των ΗΠΑ και δεκάδες πολιτείες μήνυσαν το Live Nation την Πέμπτη, υποστηρίζοντας ότι για χρόνια η μητρική εταιρεία του Ticketmaster έκανε κατάχρηση της κυριαρχίας της στον κλάδο για να βλάψει τους θαυμαστές σε εθνικό επίπεδο.
Η πολυαναμενόμενη μήνυση , που κατατέθηκε στη Νέα Υόρκη από το υπουργείο Δικαιοσύνης και 30 γενικούς εισαγγελείς πολιτειών και περιφερειών, αμφισβητεί τον μεγαλύτερο ιστότοπο έκδοσης εισιτηρίων και τον διοργανωτή συναυλιών της χώρας, τον οποίο οι ρυθμιστικές αρχές ισχυρίζονται ότι ήταν ο εγκέφαλος ενός σχεδίου καταστολής του ανταγωνισμού. Οι κυβερνήσεις επιδιώκουν μια δίκη των ενόρκων και τη διάλυση της εταιρείας.
Εάν πετύχει, η υπόθεση θα μπορούσε να οδηγήσει σε σαρωτικές αλλαγές στην αγορά εισιτηρίων για ζωντανές εκδηλώσεις – μια βιομηχανία που τέθηκε υπό έντονο έλεγχο το 2022 μετά από σφάλματα στο Ticketmaster που εμπόδισαν εκατομμύρια από την αγορά εισιτηρίων για την περιοδεία «Eras» της Taylor Swift.
Για πολλούς επικριτές της Live Nation, το «φιάσκο» της Taylor Swift αποκάλυψε πώς η έλλειψη ανταγωνισμού οδήγησε σε βλάβες που κυμαίνονται από κακή εξυπηρέτηση πελατών έως συγκεχυμένη τιμολόγηση, ακριβά τέλη εισιτηρίων έως περιορισμούς στις μεταπωλήσεις εισιτηρίων – που αγγίζουν αυτό που πολλοί καταναλωτές καταγγέλλουν ως «θάνατο» από όλες τις πλευρές.
Αλλά οι οπαδοί που ελπίζουν να εξοικονομήσουν χρήματα δεν έχουν ξεμπερδέψει ακόμη, καθώς η αγωγή πιθανότατα θα πάρει χρόνια για να περάσει στο δικαστικό σύστημα. Εν τω μεταξύ, οι υπέρογκες χρεώσεις που γνωρίζουν πολύ καλά δεν είναι πιθανό να επηρεαστούν δραματικά.
Σε μια δήλωση, το Live Nation χαρακτήρισε τους ισχυρισμούς του ΥΔ (υπουργείο δικαιοσύνης) “αβάσιμους”.
«Η αγωγή του ΥΔ δεν θα λύσει τα ζητήματα που ενδιαφέρουν τους θαυμαστές σχετικά με τις τιμές των εισιτηρίων, τα τέλη υπηρεσιών και την πρόσβαση σε εκπομπές με ζήτηση», ανέφερε η Live Nation σε μια δήλωση. «Το να αποκαλεί το Ticketmaster μονοπώλιο μπορεί να είναι μια νίκη δημοσίων σχέσεων για το ΥΔ»» βραχυπρόθεσμα, αλλά θα χάσει στο δικαστήριο επειδή αγνοεί τα βασικά οικονομικά στοιχεία της ζωντανής ψυχαγωγίας».
Σε αντίθεση με ορισμένες από τις άλλες επιχειρήσεις που έχει μηνύσει το ΥΔ, η Live Nation δεν αποκομίζει τεράστια κέρδη από τη θέση της στην αγορά, πρόσθεσε η εταιρεία.
«Το καθαρό περιθώριο κέρδους της Live Nation το περασμένο οικονομικό έτος ήταν 1,4% – πουθενά κοντά σε άλλους στόχους του ΥΔ στον τομέα της τεχνολογίας», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση, σημειώνοντας ότι η Apple και η Google – και οι δύο υποκείμενα στις αντιμονοπωλιακές αγωγές του Υπουργείου Δικαιοσύνης, έχουν περιθώρια βόρεια από 24%.
Οι μετοχές του Live Nation ( LYV ) υποχώρησαν 5% στις ειδήσεις. “Όχι απλώς απογοητευτικό… είναι παράνομο”, λέει το Υπουργείο Δικαιοσύνης.
Ο Γενικός Εισαγγελέας Merrick Garland σε μια συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη έδωσε μια φαινομενικά ατελείωτη λίστα με αμοιβές που χρεώνει η Ticketmaster στους πελάτες. «Αυτά περιλαμβάνουν: τέλη έκδοσης εισιτηρίων, τέλη εξυπηρέτησης, τέλη διευκόλυνσης υπηρεσιών, τέλη προ-παραγγελίας, τέλη διεκπεραίωσης και τέλη διεκπεραίωσης πληρωμών, μεταξύ άλλων».
Αλλά ο Garland σημείωσε ότι η ενόχληση δεν είναι ο λόγος που το Υπουργείο Δικαιοσύνης έκανε μήνυση.
“Είμαστε εδώ όχι επειδή η συμπεριφορά της Ticketmaster είναι ενοχλητική ή απογοητευτική … είμαστε εδώ επειδή είναι παράνομο”, είπε ο Garland.
Οι εισαγγελείς ισχυρίζονται ότι ο τελικός σκοπός της Live Nation ήταν να μονοπωλήσει τη βιομηχανία των εισιτηρίων και των ζωντανών εκδηλώσεων με τη σύναψη αποκλειστικών συμφωνιών με τους μεγαλύτερους χώρους της χώρας, διασφαλίζοντας ότι όλες οι μελλοντικές τους εκδηλώσεις θα παρείχαν εισιτήρια μέσω της πλατφόρμας της εταιρείας.
Σύμφωνα με τη μήνυση, η Live Nation διαχειρίζεται άμεσα περισσότερους από 400 καλλιτέχνες, ελέγχει περίπου το 60% των προωθήσεων συναυλιών σε μεγάλους συναυλιακούς χώρους σε όλη τη χώρα και ελέγχει περισσότερους από 265 χώρους συναυλιών στη Βόρεια Αμερική. Και μέσω της Ticketmaster, λέει η μήνυση, η Live Nation ελέγχει περίπου το 80% ή περισσότερο των βασικών εισιτηρίων των μεγάλων συναυλιακών χώρων για συναυλίες. «Υποστηρίζουμε ότι η Live Nation βασίζεται σε παράνομη, αντί-ανταγωνιστική συμπεριφορά για να ασκήσει τον μονοπωλιακό της έλεγχο στη βιομηχανία ζωντανών εκδηλώσεων στις Ηνωμένες Πολιτείες εις βάρος των θαυμαστών, των καλλιτεχνών, των μικρότερων υποστηρικτών και των χειριστών των χώρων», ανέφερε ο Garland σε δήλωση. «Το αποτέλεσμα είναι ότι οι θαυμαστές πληρώνουν περισσότερα σε τέλη, οι καλλιτέχνες έχουν λιγότερες ευκαιρίες να παίξουν σε συναυλίες, οι μικρότεροι διοργανωτές αποκλείονται και οι χώροι έχουν λιγότερες πραγματικές επιλογές για υπηρεσίες έκδοσης εισιτηρίων. Είναι καιρός να διαλύσουμε τη Live Nation-Ticketmaster».
Έχθρα
Οι μουσικοί, επίσης, έχουν παραπονεθεί για την αυστηρά ολοκληρωμένη λειτουργία της Live Nation, η οποία συνδυάζει τις υπηρεσίες έκδοσης εισιτηρίων εκδηλώσεων με τον έλεγχο περίπου 200 δημοφιλών χώρων στις ΗΠΑ, μια σύνδεση που οι κριτικοί λένε ότι επιτρέπει στην εταιρεία να υπαγορεύει όρους και αμοιβές στους καλλιτέχνες.
Αντιδρώντας το 2022 στο φιάσκο της Ticketmaster που εξόργισε τους θαυμαστές της, η Σουίφτ έγραψε στο Instagram ότι η κατάσταση ήταν «εξοντωτική για μένα» και «με εξοργίζει».
Η εταιρεία έχει επίσης έχθρα με αρκετούς άλλους καλλιτέχνες που έχουν βάλει στο στόχαστρο τις πρακτικές της Live Nation, συμπεριλαμβανομένου του τραγουδιστή των The Cure, Robert Smith, ο οποίος είπε ότι ήταν αηδιασμένος από τις αμοιβές του Ticketmaster, και του τραγουδιστή της country Zach Bryan.
Ο Garland στη συνέντευξη Τύπου του μίλησε για την προσωπική του εμπειρία να πηγαίνει σε μια συναυλία της Bonnie Raitt στο γυμνάσιο και να βλέπει τον Bruce Springsteen σαν «άνοιγμα» της συναυλίας.
«Όλοι ξέραμε ότι μόλις είχαμε δει το μέλλον του ροκ εν ρολ», σκέφτηκε. «Το Υπουργείο Δικαιοσύνης κατέθεσε αυτή τη μήνυση για θαυμαστές που θα έπρεπε να μπορούν να πηγαίνουν σε συναυλίες χωρίς το μονοπώλιο να τους εμποδίζει».
Οι ανταγωνιστές της Ticketmaster ήταν ευχαριστημένοι από την αγωγή.
«Για σχεδόν δεκαπέντε χρόνια, το μονοπώλιο Ticketmaster και Live Nation αγνοούσε την εμπειρία των θαυμαστών: οι θαυμαστές έχουν περιοριστεί σε μια μοναδική πλατφόρμα μόνο για να υποφέρουν από μια εμπειρία σαν καταναλωτές που τους απογοητεύει επανειλημμένα», δήλωσε η StubHub σε μια δήλωση. «Ελπίζουμε να δημιουργήσει μια πιο υγιή αγορά εισιτηρίων, μια αγορά που ενισχύει τον ανταγωνισμό, προωθεί την καινοτομία και τοποθετεί την εμπειρία των θαυμαστών στην πρώτη γραμμή».
Μια μη δημοφιλής συγχώνευση
Τώρα, η κυβέρνηση των ΗΠΑ αντιτίθεται στην οικονομική δύναμη της Live Nation για πρώτη φορά από τη συγχώνευση της εταιρείας με την Ticketmaster το 2010. Οι ρυθμιστικές αρχές επέλεξαν να το ανεχτούν εκείνη την εποχή. Αντί να κάνουν μήνυση για να μπλοκάρουν τη συμφωνία, επέβαλαν ορισμένες υποχρεώσεις στην εταιρεία με σκοπό την πρόβλεψη πιθανών ζημιών που θα μπορούσε να προκαλέσει η συγχώνευση.
Η μήνυση πιθανότατα θα επευφημηθεί από τους υποστηρικτές της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας που λένε ότι γνώριζαν ότι η συγχώνευση Live Nation-Ticketmaster ήταν πρόβλημα από την αρχή. Μεταξύ των επικριτών της συμφωνίας είναι Αμερικανοί νομοθέτες, όπως η Δημοκρατική γερουσιαστής από τη Μινεσότα, Amy Klobuchar και ο Δημοκρατικός γερουσιαστής του Κονέκτικατ, Richard Blumenthal, οι οποίοι ήδη από το 2019 καλούσαν το Υπουργείο Δικαιοσύνης να ερευνήσει τη Live Nation επειδή δεν τηρούσε τις δεσμεύσεις της. Οι Klobuchar, Blumenthal και ορισμένοι άλλοι γερουσιαστές, συμπεριλαμβανομένων των Ρεπουμπλικάνων γερουσιαστών του Τέξας, John Cornyn και Ted Cruz, έχουν προτείνει πολυάριθμα νομοσχέδια για τη ρύθμιση του κλάδου των εισιτηρίων.
«Το Υπουργείο Δικαιοσύνης κάνει το σωστό σήμερα επιδιώκοντας να διαλύσει αυτό το μονοπώλιο που έχει βλάψει εδώ και καιρό θαυμαστές, καλλιτέχνες και χώρους», ανέφερε ο Klobuchar σε μια δήλωση. «Εκτός από το να λογοδοτήσει η Live Nation, έχω αγωνιστεί επίσης για να δημιουργήσω μια προστασία κοινής λογικής για να προωθήσω τον υγιή ανταγωνισμό στην αγορά εισιτηρίων και θα συνεχίσω να εργάζομαι για την ψήφιση της δικομματικής μου νομοθεσίας που θα έκανε ακριβώς αυτό».
Η μήνυση υπογραμμίζει πώς οι ρυθμιστικές αρχές πιστεύουν τώρα, περισσότερο από μια δεκαετία μετά, ότι οι τροποποιήσεις συμπεριφοράς που συμφώνησε η Live Nation να έχουν αποτύχει. Αυτοί οι ισχυρισμοί συνδυάζονται με την ευρύτερη ώθηση της κυβέρνησης Μπάιντεν που εντείνει την επιβολή της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας σε ολόκληρη την οικονομία, με τους αξιωματούχους να κατηγορούν την χαλαρή επιβολή δεκαετιών για ένα κύμα εξυγίανσης και μείωση της καταναλωτικής ισχύος.
Το αίτημα για μια δίκη των ενόρκων είναι ασυνήθιστο: Πρόσφατες αντιμονοπωλιακές αγωγές έχουν ζητήσει από δικαστή να αποφανθεί, επειδή μπορεί να διαρκέσουν πολύ και να μπουν σε περίπλοκη νομοθεσία.
Ο κατάλογος των πολιτειών και των περιφερειών που συμμετέχουν στην αγωγή της Πέμπτης περιλαμβάνει Αριζόνα, Αρκάνσας, Καλιφόρνια, Κολοράντο, Κονέκτικατ, Φλόριντα, Ιλινόις, Μέριλαντ, Μασαχουσέτη, Μίσιγκαν, Μινεσότα, Νεβάδα, Νιου Χάμσαϊρ, Νιου Τζέρσεϊ, Νέα Υόρκη, Βόρεια Καρολίνα, Οχάιο, Οκλαχόμα , Όρεγκον, Πενσυλβάνια, Ρόουντ Άιλαντ, Νότια Καρολίνα, Τενεσί, Τέξας, Βιρτζίνια, Ουάσιγκτον, Δυτική Βιρτζίνια, Ουισκόνσιν, Ουαϊόμινγκ και η Περιφέρεια της Κολούμπια, σύμφωνα με το δικαστικό έγγραφο στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ για τη Νότια Περιφέρεια της Νέας Υόρκης.
«Για πάρα πολύ καιρό, η Live Nation και η Ticketmaster διαχειρίζονται άδικα και παράνομα τον κόσμο των ζωντανών εκδηλώσεων, κάνοντας κατάχρηση της κυριαρχίας τους για να υπερχρεώσουν τους θαυμαστές, να εκφοβίσουν τους χώρους και να περιορίσουν τους καλλιτέχνες», δήλωσε η Γενική Εισαγγελέας της Νέας Υόρκης Letitia James σε δήλωση. «Όλοι συμφωνούν, η Live Nation και η Ticketmaster είναι το πρόβλημα και ήρθε η ώρα για μια νέα εποχή».
Πηγή:
https://edition.cnn.com/2024/05/23/tech/live-nation-antitrust-violations-doj-lawsuit/index.html
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.