Μεταφράζει η Χρυσάνθη Παράγιου
“Ποτέ δεν θεωρούσα τον εαυτό μου ως κάποια που θα μπορούσε να εργαστεί στον τομέα της τεχνολογίας”, λέει η καθηγήτρια που έγινε προγραμματίστρια Jessica Gilbert. Είναι ένα συναίσθημα με το οποίο ταυτίζονται πολλές γυναίκες – και κάτι που υποστηρίζεται από στατιστικά στοιχεία.
Υπάρχει σημαντικό έλλειμμα δεξιοτήτων στον τομέα της τεχνολογίας και, όπως έχουν τα πράγματα, μέχρι το 2025 θα υπάρχει μόνο μία εξειδικευμένη γυναίκα, για κάθε 115 θέσεις εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας. Μελέτες δείχνουν ότι οι γυναίκες έχουν λιγότερες πιθανότητες να εργαστούν στους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας, της μηχανικής και των μαθηματικών (STEM) σε σχέση με τους άνδρες. Ωστόσο, ορισμένες αρχίζουν να αντιστρατεύονται σ’ αυτήν την τάση και να ξεκινούν μια νέα πορεία καριέρας.
Σύμφωνα με την Εθνική Στατιστική Υπηρεσία, το 2021 υπήρχαν 15.000 περισσότερες γυναίκες που εργάζονταν ως προγραμματίστριες και προγραμματίστριες λογισμικού στο Ηνωμένο Βασίλειο σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ο αριθμός των γυναικών που εργάζονται ως σχεδιάστριες ιστοσελίδων αυξήθηκε κατά σχεδόν 10.000.
Αλλά ακόμη και με αυτά τα κέρδη, οι γυναίκες αποτελούν σήμερα μόνο το 25% των θέσεων εργασίας στον τομέα του προγραμματισμού σύμφωνα με την SheCodes.
“Δύσκολο αλλά αξίζει τον κόπο”
Η Jessica, από τη Γλασκόβη, ήταν δασκάλα δημοτικού σχολείου στο Renfrewshire, η οποία είχε φτάσει στο σημείο της εξουθένωσης μετά από πέντε χρόνια στην τάξη. Λέει ότι περνούσε τα βράδια και τα Σαββατοκύριακα προετοιμάζοντας τα μαθήματα, δίνοντας δικά της χρήματα για να αγοράσει πόρους για τα παιδιά ή ζητώντας από την οικογένεια και τους φίλους της να δανειστούν πράγματα που θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει στην τάξη. “Δεν μπορούσα ποτέ να χαλαρώσω από αυτό”, λέει.
Η 28χρονη αναφέρει ότι δεν είχε ιδέα για τις θέσεις εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας μέχρι που είδε μια διαφήμιση στο Instagram από το “Code First Girls” που προσέφερε δωρεάν μαθήματα προγραμματισμού διάρκειας οκτώ εβδομάδων. “Δεν είχα φυσική ή μαθηματικά στο σχολείο, οπότε δεν πίστευα ότι θα μπορούσα να καταφέρω να ασχοληθώ με τον προγραμματισμό – νόμιζα ότι αυτές οι πόρτες στο STEM ήταν κλειστές”, λέει. “Για να είμαι ειλικρινής, δεν ήξερα καν τι είναι ο μηχανικός λογισμικού. Υπέθετα ότι ήταν δουλειά για “σπασίκλες” άντρες – και σίγουρα δεν γνώριζα άλλες γυναίκες σε αυτούς τους ρόλους που θα μπορούσα να κοιτάξω ως πρότυπο ή έμπνευση”.
Μετά το αρχικό μάθημα, η Jessica συνέχισε να κάνει περαιτέρω σπουδές στον προγραμματισμό τα απογεύματα, ενώ εξακολουθούσε να διδάσκει, κάτι που, όπως λέει, ήταν “δύσκολο αλλά άξιζε τον κόπο”. Τώρα, εργάζεται ως junior μηχανικός λογισμικού στην Sky Betting & Gaming και λέει ότι είναι πολύ πιο ευτυχισμένη στον ρόλο της, παρά το γεγονός ότι δεν κερδίζει τόσα χρήματα όσα κέρδιζε όταν δίδασκε.
Η Τζέσικα ήταν μέλος μιας ομάδας στο Facebook με τίτλο “Life after teaching” (Η ζωή μετά τη διδασκαλία) και αφού μοιράστηκε εκεί την ιστορία της, είπε ότι τα εισερχόμενά της “πλημμύρισαν με άλλους εκπαιδευτικούς που έλεγαν ότι ψάχνουν επίσης να αλλάξουν καριέρα”. Στη συνέχεια αποφάσισε να δημιουργήσει μια σελίδα στο Instagram με την ονομασία @teacher2coder για να ενημερώσει άλλες γυναίκες για το τι περιλαμβάνει μια δουλειά στον τομέα της τεχνολογίας.
“Προηγουμένως προεξοφλούσα τον προγραμματισμό ως κάτι για τους επιστήμονες υπολογιστών ή τις ιδιοφυΐες. Αλλά αν είστε καλές στην επικοινωνία και στην επίλυση προβλημάτων – μια δουλειά στην τεχνολογία μπορεί να είναι για εσάς”.
Αναξιοποίητα ταλέντα
Η Thaslima Ferdous, 25 ετών, σπούδασε βιοϊατρική επιστήμη στο πανεπιστήμιο με την πρόθεση μελλοντικά να γίνει γιατρός, γι’ αυτό και εργαζόταν ως βοηθός υγείας στο NHS στο Λονδίνο. “Το NHS αντιμετώπιζε πραγματικά προβλήματα και ένιωθα ότι δεν με εκτιμούσαν”, λέει.
Αφού διάβασε μια ιστορία για μια νεαρή γυναίκα που είχε γίνει προγραμματίστρια, άρχισε να αναρωτιέται αν θα μπορούσε να αλλάξει καριέρα, αλλά ήταν επιφυλακτική για το αν θα μπορούσε να εργαστεί στον τομέα της τεχνολογίας, εφόσον είχε καθαρά επιστημονικό υπόβαθρο. “Άρχισα να σκέφτομαι “τι έχω να χάσω;”. Έτσι αποφάσισα να κάνω ένα ταχύρρυθμο μάθημα προγραμματισμού 14 εβδομάδων, το οποίο μου δίδαξε τα θεμέλια της python και της SQL”.
“Η ομάδα μου αποτελείται εξ ολοκλήρου από άνδρες, αλλά αυτό είναι η αρχή”, προσθέτει. Δεν νομίζω ότι η αλλαγή καριέρας είναι τόσο τρομακτική όσο παλιά. Αν είστε πρόθυμοι να δουλέψετε σκληρά και να αφιερώσετε χρόνο, δεν υπάρχει κανένας λόγος για τον οποίο μια θέση εργασίας στον τομέα της τεχνολογίας δεν είναι για εσάς”.
Τα στοιχεία της έρευνας εργατικού δυναμικού της ONS από τον Ιούνιο του 2022 έδειξαν ότι ενώ υπήρχαν 512.900 άνδρες που εργάζονταν ως προγραμματιστές, επαγγελματίες ανάπτυξης λογισμικού, επαγγελματίες σχεδιασμού ιστοσελίδων και αναλυτές δεδομένων, υπήρχαν μόνο 113.900 γυναίκες που έκαναν αυτές τις δουλειές – μόλις το 18,17%.
Η γυναικεία οργάνωση Code First Girls παρέχει δωρεάν μαθήματα προγραμματισμού σε γυναίκες, βοηθώντας τις εταιρείες να κάνουν προσλήψεις, συνδέοντάς τες με νεοεκπαιδευόμενες γυναίκες προγραμματιστές. Η Anna Brailsford, διευθύνουσα σύμβουλος της κοινωνικής επιχείρησης, λέει ότι πρέπει να δοθεί στις γυναίκες η ευκαιρία να αλλάξουν τις πεποιθήσεις τους γύρω από τα στερεότυπα που περιβάλλουν τις σταδιοδρομίες στον τομέα STEM.
“Υπάρχει μια ολόκληρη δεξαμενή ανεκμετάλλευτων ταλέντων μεταξύ εκείνων που ξεκίνησαν σε διαφορετικούς τομείς σπουδών και σε διαφορετικές σταδιοδρομίες”, λέει.
“Πρόκειται για υποψήφιες που μπορεί να μην είχαν σκεφτεί ποτέ στο παρελθόν μια καριέρα STEM, πεπεισμένες ότι ήταν μια καριέρα μόνο για τους άνδρες ή ότι δεν είχαν τις κατάλληλες δεξιότητες. Έρχονται όμως με πλούσια εμπειρία για να αλλάξουν τα πράγματα στην τεχνολογία προς το καλύτερο”.
Πηγή:
https://www.bbc.com/news/technology-65175900
Η εθελοντική ομάδα του CSI Institute, αποτελούμενη από εξειδικευμένους επιστήμονες όπως, ψυχολόγους, εγκληματολόγους, κοινωνιολόγους καθώς και τεχνικούς δικτύων & πληροφορικής, είναι κοντά σας παρέχοντας πληροφορία, ενημέρωση και γνώση μέσα από ποικίλα θέματα αρθρογραφίας.