Συμπεριφορά, Τεχνολογία

Μηχανές με συναισθήματα, τρομακτικό;

Γράφει η Άννα Στάση

 

Η τεχνητή νοημοσύνη, η νοημοσύνη δηλαδή που επιδεικνύουν οι μηχανές, διεκδικεί όλο και περισσότερα τμήματα της κοινωνικής και καταναλωτικής μας ζωής. ‘’Έξυπνοι’’ βοηθοί όπως η Siri, ο ψηφιακός οδηγός της Apple ή και ακόμη το πρόσφατο Chat GPT που έχει εντυπωσιάσει όλο τον πλανήτη με την ικανότητά του να ολοκληρώνει πολύπλοκες εργασίες με εύκολο τρόπο, είναι παραδείγματα της τεχνητής νοημοσύνης στην καθημερινότητά μας.

Όμως για να μπορεί να εξελιχθεί περισσότερο η τεχνητή νοημοσύνη και να εξυπηρετεί καλύτερα τον άνθρωπο, πρέπει να μπορεί να αντιδρά στο πως πραγματικά αισθάνονται οι χρήστες της και να ανταποκρίνεται στις συναισθηματικές τους ανάγκες. Πρέπει να αποκτήσει ενσυναίσθηση. Ας σκεφτούμε πως επικοινωνούμε οι άνθρωποι μεταξύ μας, καθώς μιλάμε, παρατηρούμε τις κινήσεις του προσώπου και του σώματος του συνομιλητή μας και ανάλογα αντιδράμε. Προκειμένου να μπορεί λοιπόν μια μηχανή να μας βοηθήσει με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο πρέπει να γνωρίζει τη συναισθηματική μας κατάσταση. Για αυτό το λόγο η έρευνα στον χώρο της τεχνητής νοημοσύνης εστιάζει στην εισαγωγή της συναισθηματικής νοημοσύνης στην επικοινωνία ανθρώπου- μηχανής.  

Η τεχνητή συναισθηματική νοημοσύνη (Emotion Artificial Intelligence) είναι η ικανότητα των μηχανών να μπορούν πλέον να αναγνωρίζουν ανθρώπινα συναισθήματα και να τα κατανοούν, ώστε να συμπεριφέρονται με τον κατάλληλο τρόπο ανάλογα με την περίσταση. Η τεχνητή συναισθηματική νοημοσύνη χρησιμοποιείται, με σκοπό οι μηχανές να μπορούν να διαβάζουν, να ερμηνεύουν, να ανταποκρίνονται και να μιμούνται ανθρώπινα συναισθήματα. Με αυτό τον τρόπο θα  μπορούν να έχουν καλύτερες και πιο σύνθετες συζητήσεις με τον άνθρωπο, δημιουργώντας μια πιο φυσική και βελτιωμένη αλληλεπίδραση μαζί του. Βέβαια οι προκλήσεις είναι πολλές, όπως για παράδειγμα ο συνδυασμός του τι λέγεται με το πως λέγεται, καθώς υπάρχουν περιπτώσεις όπου ένας άνθρωπος λέει κάτι αλλά εννοεί κάτι άλλο. Στην περίπτωση αυτή η αναγνώριση του συναισθήματος είναι περίπλοκη. 

Εφαρμογές που χρησιμοποιούν τεχνητή συναισθηματική νοημοσύνη μπορούν να βελτιώσουν την σχέση ανάμεσα σε έναν πελάτη και μια εταιρεία, μπορούν να βοηθήσουν στον τομέα της υγείας με τη διάγνωση της κατάθλιψης και του στρες, μπορούν να βοηθήσουν στον χώρο της εκπαίδευσης  βελτιώνοντας τον τρόπο παρουσίασης ενός μαθήματος και αυξάνοντας τη χρονική διάρκεια συγκέντρωσης των μαθητών, μπορούν να βοηθήσουν ανθρώπους στο φάσμα του αυτισμού να επικοινωνήσουν καλύτερα με το περιβάλλον τους, ακόμη μπορούν να βοηθήσουν στο σχεδιασμό αποτελεσματικότερων χώρων εργασίας. 

Είναι οι μηχανές με ‘συναίσθημα’ κάτι που πρέπει να μας τρομάζει? Δεν είναι επικίνδυνο μια μηχανή να διαχειρίζεται τα συναισθήματα του χρήστη με τον οποίο επικοινωνεί? Πόσο ‘σωστά’ μπορούν να ερμηνευθούν τα ανθρώπινα συναισθήματα? 

Η απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα δεν είναι απλή και προβληματίζει τους ερευνητές. Σίγουρο, όμως, είναι ότι οι εφαρμογές της τεχνητής συναισθηματικής νοημοσύνης μπορούν να βελτιώσουν τη ζωή μας σε πολλούς τομείς, εάν χρησιμοποιηθούν συνετά και προσεκτικά.

 

Πηγή:

https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to-matter/emotion-ai-explained