Απάτες, Διαδίκτυο

Η φιλοσοφία του εύκολου χρήματος και οι σοβαροί κίνδυνοι που ενέχονται

Η ανθρωπότητα, λόγω της αλματώδους ανάπτυξης της τεχνολογίας, καλείται να διαχειριστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο όλες αυτές τις δυνατότητες που δύνανται να βελτιώσουν σημαντικά τομείς της ζωής, όπως η επικοινωνία και η εργασία. Πιο συγκεκριμένα, μέσω του διαδικτύου και των κοινωνικών δικτύων, όπως το Facebook και το Instagram, έχουμε τη δυνατότητα να ερχόμαστε σε επαφή και να επικοινωνούμε με τα αγαπημένα μας πρόσωπα ή να μαθαίνουμε τα νέα από όλο τον κόσμο. Φυσικά, δε σταματούν εκεί οι επιλογές μας.

Επίσης, η αύξηση των κοινωνικών δικτύων έδωσε χώρο σε πολλούς ανθρώπους να τα χρησιμοποιήσουν, ώστε να καταφέρουν να αποκομίσουν και κάποιο κέρδος, μέσω της δημιουργίας περιεχομένου. Τα σημαντικότερα και πιο διαδεδομένα κοινωνικά δίκτυα, προσανατολισμένα στη δημιουργία περιεχομένου είναι το YouTube, το Instagram και προσφάτως το TikTok. Ειδικότερα τα τελευταία χρόνια, παρατηρείται ιδιαίτερη αύξηση των ανθρώπων που προσπαθούν να κερδίσουν γρήγορα και πολλά χρήματα μέσω των κοινωνικών δικτύων (get-rich-quick). Αυτό ίσως να οφείλεται στην ονειρική ζωή που προβάλλουν πολλοί άνθρωποι που έγιναν ευρέως γνωστοί λόγω των social media.

Η έξαψη του γρήγορου χρήματος έδωσε τεράστια ώθηση στη δημιουργία καναλιών και προφίλ προσανατολισμένα εξ ολοκλήρου σε οικονομικά ζητήματα και στην παροχή συμβουλών για το πώς να βγάλουμε πολλά χρήματα και γρήγορα (πολύ μεγάλο κίνδυνο παρουσιάζουν και οι λεγόμενες “πυραμίδες”, από τις οποίες πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει χρήματα). Το λεγόμενο επιχειρηματικό σχέδιο “πυραμίδα” αποτελεί μια στρατηγική μάρκετινγκ που βασίζεται στη διαρκή στρατολόγηση νέων μελών στην οργάνωση, αντί να στηρίζεται στην πώληση προϊόντων ή παροχή υπηρεσιών. Τα μέλη πληρώνουν για να ενταχθούν σε αυτές τις “επιχειρήσεις”, ενώ αυτές υπόσχονται εκπτώσεις ή άλλα κίνητρα για την ένταξη νέων μελών. Φυσικά, οι κίνδυνοι που υποβόσκουν είναι πολλοί και ενδέχεται να αποβούν και μοιραίοι οικονομικά. Μια απαραίτητη διευκρίνηση εδώ, δε γίνεται αναφορά σε κανάλια και προφίλ που ασχολούνται με την εκλαΐκευση της οικονομικής επιστήμης, αλλά, σε οποιονδήποτε χρήστη που χρησιμοποιεί το βήμα των social media ώστε να δώσει συμβουλές για αύξηση των κερδών.

Ορμώμενος, λοιπόν, από την τεράστια απήχηση αυτής της κουλτούρας, ο Δρ. Brad Klontz, όπως και πολλοί άλλοι επιστήμονες, προσπαθούν μέσω των social media να μοιράσουν απλόχερα τις γνώσεις τους, κυρίως προς τους νέους, και να καταρρίψουν βήμα-βήμα τη “φούσκα” του γρήγορου χρήματος. Τα βίντεο με τη σήμανση “#PersonalFinance”απολαμβάνουν πολύ μεγάλη δημοσιότητα, λόγω της επιστημονικότητας από την οποία διέπονται. Όντας ειδικός σε αυτόν τον τομέα και έχοντας βοηθήσει πολλούς να διαχειριστούν οικονομικές απώλειες, γνωρίζει πολύ καλά τους κινδύνους.

Αυτό που ανησυχεί τους επιστήμονες, καθώς και τον Klontz, είναι ότι οι νέοι είναι έτοιμοι να ρισκάρουν τα χρήματά τους, σε σχέση με τις υπόλοιπες ηλικιακές ομάδες. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα του 2022 της British Columbia Securities Commission (BCSC), άνθρωποι μεταξύ 18-24 είναι διατεθειμένοι να πάρουν περισσότερα ρίσκα με τις επενδύσεις τους, σε σχέση με τους 25 και άνω. Το παραπάνω γεγονός ενέπνευσε τον Klontz και τους συναδέλφους του να μεταλαμπαδεύσουν τις οικονομικές γνώσεις που κατέχουν μέσω ολιγόλεπτων βίντεο και με ακριβή και διασκεδαστικό τρόπο.

Η πιστοποιημένη οικονομική σύμβουλος Jessica Moorhouse αποτελεί ένα ακόμα παράδειγμα ειδικού που προσπαθεί με τις συμβουλές τις να βοηθήσει το κοινό της στις οικονομικές επιλογές του, μέσω του blog της και της εκπομπής podcast που παρουσιάζει. Επιπλέον, έχει απορρίψει πολλές προτάσεις για προώθηση κρυπτονομισμάτων, τα οποία προκάλεσαν φρενίτιδα στις αγορές τα τελευταία χρόνια.

Καταλήγοντας, η φιλοσοφία του γρήγορου χρήματος έχει αποκτήσει μεγάλη δημοσιότητα μεταξύ των νέων ανθρώπων, οι οποίοι όμως στην πλειονότητά τους δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις για το πώς κινείται η αγορά και ποιες συμβουλές θα πρέπει να αποφεύγουν. Από την άλλη, τα προφίλ οικονομικών συμβουλών στα social media υπόσχονται μεγάλα κέρδη, αποκτώντας έτσι δημοσιότητα και θεάσεις. Οι κίνδυνοι οικονομικής καταστροφής είναι μεγάλοι, γι’ αυτό επιστήμονες όπως ο Δρ. Brad Klontz και η Jessica Moorhouse εκπαιδεύουν και παρέχουν χρήσιμες συμβουλές σε νέους, ώστε να λαμβάνουν συνετές και ασφαλείς οικονομικές αποφάσεις.

Πηγές:

https://nationalpost.com/moneywise-pro/tiktok-is-a-swamp-of-bad-financial-advice-and-experts-are-fighting-back

https://www.bcsc.bc.ca/about/media-room/news-releases/2022/97-todays-younger-investors-more-speculative-in-their-investing

https://www.thinkadvisor.com/2023/09/11/12-insights-into-teens-and-money-fidelity/