Games, Video games, Τεχνολογία

Η εξαγορά της Activision από τη Microsoft εγκρίθηκε από την ΕΕ μετά το βέτο του Ηνωμένου Βασιλείου

Μεταφράζει η Χρυσάνθη Παράγιου

Οι ρυθμιστικές αρχές της ΕΕ ενέκριναν την προσφορά της Microsoft να εξαγοράσει την Activision Blizzard, την εκδότρια εταιρεία του Call of Duty, ύψους 69 δισεκατομμυρίων δολαρίων (55 δισεκατομμυρίων λιρών). Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι η Microsoft είχε αντιμετωπίσει τις ανησυχίες της για θέματα ανταγωνισμού. Η απόφαση αυτή έρχεται τρεις εβδομάδες αφότου το Ηνωμένο Βασίλειο μπλόκαρε τη συμφωνία λόγω ανησυχιών ότι θα έπληττε τον ανταγωνισμό στην αναδυόμενη επιχείρηση παιχνιδιών cloud. Η προτεινόμενη εξαγορά είναι έτοιμη να αποτελέσει τη μεγαλύτερη συμφωνία στην ιστορία του gaming, αλλά έχει διχάσει τις παγκόσμιες ρυθμιστικές αρχές. Για να προχωρήσει η συμφωνία, η Microsoft και η Activision χρειάζονται έγκριση από τους ρυθμιστικούς φορείς στο Ηνωμένο Βασίλειο, την ΕΕ και τις ΗΠΑ.

Η Ομοσπονδιακή Επιτροπή των ΗΠΑ κατέθεσε αγωγή τον Δεκέμβριο για να εμποδίσει τη συμφωνία – η απόφαση του δικαστή είναι απίθανο να εκδοθεί πριν από το τέλος του έτους.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε την εξαγορά, λέγοντας ότι η προσφορά της Microsoft για 10ετείς συμφωνίες δωρεάν αδειοδότησης – οι οποίες υπόσχονται στους Ευρωπαίους καταναλωτές και στις υπηρεσίες streaming παιχνιδιών στο cloud πρόσβαση στα παιχνίδια της Activision για PC και κονσόλες – σημαίνει ότι θα υπάρχει θεμιτός ανταγωνισμός στην αγορά. “Οι δεσμεύσεις αντιμετωπίζουν πλήρως τις ανησυχίες για τον ανταγωνισμό που εντόπισε η Επιτροπή και αποτελούν σημαντική βελτίωση για το cloud gaming σε σύγκριση με την τρέχουσα κατάσταση”, ανέφερε σε ανακοίνωσή της η αρμόδια για τον ανταγωνισμό αρχή της ΕΕ. Μια εμπεριστατωμένη έρευνα αγοράς έδειξε ότι η Microsoft “δεν θα είναι σε θέση να βλάψει τις ανταγωνιστικές κονσόλες και τις ανταγωνιστικές συνδρομητικές υπηρεσίες παιχνιδιών”. Ανέφερε επίσης ότι οι πάροχοι υπηρεσιών streaming παιχνιδιών στο cloud “έδωσαν θετικά σχόλια και έδειξαν ενδιαφέρον για την αδειοδότηση”, ενώ ορισμένοι έχουν ήδη συνάψει συμφωνίες με τη Microsoft βάσει των προτάσεών της.

Σημαντικά εμπόδια

Το βέτο-σοκ της Αρχής Ανταγωνισμού και Αγορών (Competition and Markets Authority, CMA) του Ηνωμένου Βασιλείου κατά της συμφωνίας τον περασμένο μήνα έκανε τους εμπειρογνώμονες να προειδοποιήσουν ότι η συμφωνία θα αντιμετωπίσει σημαντικά εμπόδια μέχρι να ολοκληρωθεί με επιτυχία. Η Microsoft και η Activision άσκησαν έφεση και φέρονται να έχουν προσλάβει ισχυρούς δικηγόρους που έχουν εκπροσωπήσει στο παρελθόν Βρετανούς βασιλείς για να πολεμήσουν την απόφαση αυτή.

Την Πέμπτη η CMA επέφερε ένα ακόμη πλήγμα περιορίζοντας τη Microsoft και την Activision Blizzard από το να αποκτούν μερίδια η μία στην άλλη χωρίς “προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση”. Αντιδρώντας στη δήλωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η διευθύνουσα σύμβουλος της CMA, Sarah Cardell, δήλωσε ότι εμμένει στην απόφασή της. “Οι προτάσεις της Microsoft, οι οποίες έγιναν δεκτές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σήμερα, θα επιτρέψουν στη Microsoft να καθορίσει τους όρους και τις προϋποθέσεις αυτής της αγοράς για τα επόμενα 10 χρόνια”, πρόσθεσε η ίδια. “Θα αντικαθιστούσαν μια ελεύθερη, ανοικτή και ανταγωνιστική αγορά με μια αγορά που υπόκειται σε συνεχή ρύθμιση των παιχνιδιών που πωλεί η Microsoft, των πλατφορμών στις οποίες τα πωλεί και των όρων πώλησης. “Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους η ομάδα της ανεξάρτητης επιτροπής της CMA απέρριψε τις προτάσεις της Microsoft και απέτρεψε αυτή τη συμφωνία”.

Cloud gaming – είναι το μέλλον;

Η συμφωνία αυτή είναι σημαντική για τη Microsoft, η οποία προσπαθεί να καλύψει τη διαφορά από τον κύριο ανταγωνιστή της, την Sony. Η δεύτερη είναι η πιο επιτυχημένη από τις δύο τα τελευταία χρόνια όσον αφορά τις πωλήσεις στην αγορά των κονσολών. Ωστόσο, αυτή η απόπειρα μαζικής επένδυσης από τη Microsoft μπορεί να θεωρηθεί ως ένα πλάνο για το μέλλον των παιχνιδιών και όχι για την τωρινή τους κατάσταση. Η Microsoft ποντάρει πολλά στην υπηρεσία Game Pass, η οποία μπορεί να περιγραφεί ως το Netflix των παιχνιδιών. Πιστεύει ότι το μέλλον έγκειται στο να έχουν οι παίκτες συνδρομές σε βιβλιοθήκες αντί να κάνουν εφάπαξ αγορές – που είναι ο κυρίαρχος τρόπος πρόσβασης στα παιχνίδια αυτή τη στιγμή.

Η προσφορά του Game Pass είναι συναρπαστική, αλλά δεν έχει τον όγκο και την ποιότητα των νέων τίτλων για να μεταμορφώσει πλήρως τον τρόπο με τον οποίο παίζουν οι περισσότεροι άνθρωποι. Αυτή η συμφωνία θα της έδινε τον έλεγχο ορισμένων από τα πιο δημοφιλή παιχνίδια στον κόσμο, όπως τα Call of Duty, World of Warcraft και Overwatch. Η ανάληψη της ευθύνης για τίτλους όπως αυτοί θα μπορούσε να δώσει μεγάλη ώθηση στην υπηρεσία. Το cloud gaming είναι μια επέκταση αυτής της αρχής που επιτρέπει στους ανθρώπους να μεταδίδουν το παιχνίδι τους σε οποιαδήποτε συσκευή διαθέτουν – από ένα τηλέφωνο μέχρι μια κονσόλα ή έναν πολύ προηγμένο Η/Υ. Ακριβώς όπως η παρακολούθηση του Amazon Prime ή του Disney+, αλλά με βιντεοπαιχνίδια.

Επί του παρόντος, πρόκειται για ένα μικρό και αναδυόμενο τμήμα της βιομηχανίας παιχνιδιών, λόγω των τεχνολογικών απαιτήσεων, για να τεθεί σε λειτουργία. Ωστόσο, φαίνεται να αυξάνεται με τον αριθμό των ατόμων που παίζουν με αυτόν τον τρόπο στο Ηνωμένο Βασίλειο να έχει τριπλασιαστεί μεταξύ 2021 και 2022, σύμφωνα με την CMA. Η Microsoft έχει επενδύσει σε αυτόν τον τομέα και έτσι, σε συνδυασμό με την προσφορά Game Pass, βρίσκεται σε καλή θέση για να πρωτοστατήσει, αν το cloud gaming γίνει σημαντικό μέρος της βιομηχανίας. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η CMA αποφάσισε να μπλοκάρει την απόφαση στο Ηνωμένο Βασίλειο, υποστηρίζοντας ότι θα έθετε τη Microsoft σε υπερβολικά κυρίαρχη θέση σε αυτόν τον ανερχόμενο τομέα.

Ωστόσο, πολλοί από τη βιομηχανία παιχνιδιών διαφώνησαν με την ανάλυσή τους – ιδίως δεδομένου του πόσο μικρός είναι ο τομέας του cloud gaming στο μεγάλο σχήμα των πραγμάτων και δεδομένου ότι δεν είναι εγγυημένο ότι θα γίνει ο κυρίαρχος τρόπος πρόσβασης σε παιχνίδια στο μέλλον.

Προστριβές μετά το Brexit;

Οι αμερικανικοί τεχνολογικοί κολοσσοί δεν πήραν με καλό μάτι την αρχική απόρριψη της συναλλαγής από το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο πρόεδρος της Microsoft Brad Smith δήλωσε ότι η απόφαση της CMA ήταν “κακή για τη Βρετανία”. “Κλονίζει περισσότερο την εμπιστοσύνη μας στο μέλλον της δυνατότητας ανάπτυξης μιας τεχνολογικής επιχείρησης στη Βρετανία από ό,τι έχουμε αντιμετωπίσει ποτέ στο παρελθόν”, δήλωσε σε συνέντευξή του στο BBC τον περασμένο μήνα. “Υπάρχει ένα σαφές μήνυμα εδώ – η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι ένα πιο ελκυστικό μέρος για να ξεκινήσει κανείς μια επιχείρηση από ότι το Ηνωμένο Βασίλειο”.

Η αντιπαράθεση απέχει πολύ από το να τελειώσει και διακυβεύονται πολλά χρήματα. Η Activision Blizzard, για παράδειγμα, θα λάβει ακόμα 3 δισ. δολάρια από τη Microsoft, αν η συμφωνία αποτύχει. Η ΕΕ που παίρνει αντίθετη θέση για τη μεγάλη αυτή συμφωνία θα μπορούσε να εκληφθεί από ορισμένους ως αντανάκλαση των τριβών με το Ηνωμένο Βασίλειο μετά το Brexit. Πιστεύεται ότι οι πρόσφατες 10ετείς συμφωνίες αδειοδότησης της Microsoft με τους ανταγωνιστές του cloud streaming, την GeForce Now της Nvidia, την ουκρανική Boosteroid και την ιαπωνική Ubitus, έπαιξαν ρόλο στην απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Η Nintendo και η Sony έχουν επίσης υποσχεθεί πρόσβαση για να διατηρήσουν το Call of Duty στις παιχνιδομηχανές τους – το Switch και το PlayStation. Αυτή η μη αποκλειστικότητα για το παιχνίδι της Activision Blizzard βοήθησε να εξομαλυνθεί ο δρόμος. Παρόλα αυτά, ο κατασκευαστής του Xbox δεν έχει έρθει σε συμβιβασμό με τη Valve Corp, στην οποία ανήκει η μεγαλύτερη παγκοσμίως πλατφόρμα διανομής βιντεοπαιχνιδιών Steam, ωστόσο ο διευθυντής της Gabe Newell δήλωσε ότι δεν χρειάζεται να υπογράψει κάποια συμφωνία. καθώς εμπιστεύεται τις προθέσεις τους.

Πηγή:

https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-65566438