Social Media, Διαδίκτυο

Giveaways | Μια νέα διαδικτυακή πραγματικότητα

Τα τελευταία χρόνια είναι αλήθεια ότι οι giveaway διαγωνισμοί αποτελούν μια νέα μόδα στον ψηφιακό κόσμο. Πολλοί λογαριασμοί προσφέρουν δωρεάν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσα από τη διαδικασία της κλήρωσης. Αρκετοί από τους διαγωνισμούς αυτούς  είναι διασκεδαστικοί και την ίδια στιγμή νόμιμοι. Όχι, όμως, πάντα. Έτσι,κάποιοι κυβερνοεγκληματίες εκμεταλλευόμενοι αυτή τη νέα πραγματικότητα δημιουργούν από την αρχή  giveaways με σκοπό να «παγιδεύσουν» ευκολότερα και γρηγορότερα τα θύματά τους.

Οι απατεώνες προσεγγίζουν απλό κόσμο μέσα από διαφημίσεις που προβάλλονται ακόμη και σε νόμιμους ιστότοπους, SMS, emails , μέσω διάφορων αναρτήσεων σε sites και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αρχικά,οι εγκληματίες ανοίγουν fake λογαριασμούς και μέσω αυτών προσπαθούν να οργανώσουν διαδικτυακές κληρώσεις χρησιμοποιώντας παράλληλα τεχνικές εξαπάτησης. Σε κάποιες περιπτώσεις οι χάκερς μπορεί να ζητήσουν από τους χρήστες να πατήσουν πάνω σε ένα link. Ύστερα τα θύματα μεταφέρονται σε μια παραπλανητική ιστοσελίδα και εκεί οι απατεώνες τους ζητούν να παραχωρήσουν προσωπικές πληροφορίες αποκτώντας τελικά πρόσβαση σε δεδομένα ακόμη και σε ιδιωτικούς λογαριασμούς.Η διαδικασία αυτή θυμίζει τη γνωστή κυβερνοεπίθεση του ηλεκτρονικού ψαρέματος (phishing). Με αυτόν τον τρόπο,οι scammers καταφέρνουν να ολοκληρώσουν το στόχο τους ο οποίος τις περισσότερες φορές είναι οικονομικός.

Επίσης,σε άλλους ψηφιακούς διαγωνισμούς οι χρήστες μόλις κάνουν κλικ σε έναν υπερσύνδεσμο μολύνονται αμέσως από  κακόβουλο λογισμικό. Με την εγκατάσταση, λοιπόν, ενός malware  μπορούν να προκληθούν ανεπανόρθωτες ζημιές στη συσκευή των χρηστών. Οι εγκληματίες πετυχαίνουν  να κλέψουν αρχεία , φωτογραφίες, βίντεο και  ευαίσθητα δεδομένα όπως αριθμοί καρτών κι όχι μόνο. Σε άλλη περίπτωση, οι χάκερς μπορούν να έχουν τον πλήρη έλεγχο της συσκευής αποτρέποντας την πρόσβαση από τους πραγματικούς ιδιοκτήτες.

 Πώς μπορούμε να αντιληφθούμε εάν ένας διαδικτυακός διαγωνισμός είναι παραπλανητικός;

  • Οι λογαριασμοί αυτοί έχουν δημιουργηθεί πρόσφατα και δεν παρουσιάζουν έντονη δραστηριότητα και αλληλεπίδραση
  • Δεν υπάρχουν όροι ή προϋποθέσεις που πρέπει να τηρήσουν οι διαγωνιζόμενοι. Μια ψηφιακή κλήρωση περιλαμβάνει συνήθως τις οδηγίες που απαιτούνται για να λάβει κάποιος μέρος αλλά και τους όρους επιλογής του νικητή
  • Σας ζητούνται επειγόντως ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες όπως τραπεζικά στοιχεία
  • Κάποιες φορές τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν οι χρήστες είναι περίπλοκα και δυσνόητα. Συνήθως, η διαδικασία θα πρέπει να είναι απλοποιημένη. Αν δεν συμβαίνει αυτό και οδηγείστε μέσα από διάφορους υπερσυνδέσμους από τη μία ιστοσελίδα στην άλλη, κάτι δεν πάει σίγουρα καλά
  • Δεν γίνεται καμία αναφορά στην εταιρία του προϊόντος
  • Η προσφορά φαίνεται μέσα από ψεύτικες φωτογραφίες πολύ δελεαστική, ενώ ταυτόχρονα η περιγραφή που γίνεται είναι υπερβολική για να είναι αληθινή
  • Δεν εμφανίζεται κάποιο υπαρκτό πρόσωπο ή εταιρεία ως υπεύθυνος/η του διαγωνισμού

Επομένως, οι πολίτες θα πρέπει να είναι αρκετά επιφυλακτικοί όχι μόνο σε ποιους διαγωνισμούς λαμβάνουν μέρος, αλλά και πού αποφασίζουν να πατήσουν κλικ και το σημαντικότερο πού επιλέγουν να αποκαλύψουν τα προσωπικά τους  στοιχεία. Αν τώρα πέσετε θύμα ηλεκτρονικής απάτης μη διστάσετε να επικοινωνήσετε άμεσα με τις αρμόδιες διωκτικές αρχές.