Facebook και κρυπτονομίσματα: ζήτημα εμπιστοσύνης

Από την Ελένη Ατσάρου,

Ευρώ, δολλάριο, γιέν, λίρα. Οι πιο γνωστές και κατανοητές νομισματικές μονάδες που υπάρχουν και χρησιμοποιούνται. Όμως όπως καθετί στη σύγχρονη κοινωνία έτσι και οι νομισματικές μονάδες δε θα μπορούσαν παρά να λάβουν μια πρόσκληση στην κούρσα της εξέλιξης και της αλλαγής με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τα κρυπτονομίσματα.

Καθώς αυτά δημιουργούνται από εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο και το χρειάζονται προκειμένου να αξιοποιηθούν ήταν αναμενόμενο ως ένα βαθμό πως από τη συγκεκριμένη προσπάθεια δε θα μπορούσε να απουσιάζει μια από τις πιο γνωστές εταιρείες του διαδικτύου, το Facebook. Θεωρώντας πως πρόκειται για μια σημαντική ευκαιρία το Facebook δεν άργησε να δημιουργήσει το δικό της κρυπτονόμισμα επ’ ονόματι Lιbra (Υδροχόος) το οποίο και επιθυμεί να προσφέρει στους χρήστες της κατά κύριο λόγο μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020. Η κίνηση αυτή έχει κάποια θετικά στοιχεία για τους χρήστες του Facebook, όμως υπάρχουν και κάποια αρνητικά στοιχεία που ήδη δημιουργούν προβληματισμούς.

Ας ξεκινήσουμε όμως από τα θετικά στοιχεία που μπορεί να έχει η δημιουργία ενός κρυπτονομίσματος από το Facebook:

  • Οι χρήστες έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το Libra προκειμένου να αγοράσουν εφαρμογές ή άλλα αγαθά που προσφέρονται μέσω του διαδικτύου.
  • Υπάρχει η δυνατότητα αντικατάστασης του φυσικού χρήματος με τα κρυπτονομίσματα.
  • Προσφέρεται η δυνατότητα στο Facebook να αναπτύξει το εύρος των δραστηριοτήτων του και συνεπώς να αυξήσει το μέγεθος των κερδών που συγκεντρώνει.
  • Μπορεί να προωθήσει το ηλεκτρονικό πορτοφόλι καθιστώντας προσβάσιμα τα κρυπτονομίσματα ανά πάσα στιγμή στους χρήστες, αντί να χρειάζεται να ψάχνουν να βρουν μια φυσική τράπεζα για να «σηκώσουν» χρήματα.
  • Οι χρήστες του διαδικτύου και κατά κύριο λόγω του Facebook μπορούν μέσω του Libra να δουν τα αγαθά των συνεργατών που θα έχει το Facebook με μεγαλύτερη ευκολία.
  • Δημιουργούνται καινούριες θέσεις εργασίας που αφορούν τις νέες τεχνολογίες κατά κύριο λόγο.
  • Αποτελεί μια επένδυση για το Facebook ως εταιρεία που τις προσφέρει πολλές δυνατότητες στο άμεσο και το έμμεσο μέλλον αν είναι επιτυχές το εγχείρημα.
  • Μπορεί ο χρήστης να συγκεντρώσει περισσότερα κεφάλαια μιας και η αναλογία του κρυπτονομίσματος προς τις άλλες νομισματικές μονάδες δεν είναι ένα προς ένα (δηλαδή ένα ευρώ/δολλάριο δεν είναι ίσον με ένα κρυπτονόμισμα).

 

Όλα τους σημαντικά πλεονεκτήματα που μπορούν να επηρεάσουν τους χρήστες του διαδικτύου και να τους προδιαθέσουν θετικά για το κρυπτονόμισμα Libra του Facebook. Όμως ας εξετάσουμε και τα αρνητικά στοιχεία αυτής της επένδυσης.

  1. Η αξία που έχει το κρυπτονόμισμα μπορεί να επηρεαστεί από τις αποφάσεις που λαμβάνονται από τους πολιτικούς.
  2. Τα πνευματικά δικαιώματα που έχουν οι χρήστες του διαδικτύου αρχίζουν να κινδυνεύουν καθώς για να κατοχυρωθεί ένα κρυπτονόμισμα σε ένα φυσικό πρόσωπο – χρήστη είναι απαραίτητα κάποια προσωπικά του στοιχεία.
  3. Το υφιστάμενο τραπεζικό σύστημα θα πρέπει υποχρεωτικά να αλλάξει σε τόσο μεγάλο και δραστικό βαθμό που θα οδηγήσει σίγουρα στη συρρίκνωσή του σε μεγάλο βαθμό, αν όχι στην κατάρρευσή του με αποτέλεσμα σίγουρα να μειωθούν οι θέσεις εργασίας αυτού του τομέα και να αυξηθούν τα ποσοστά ανεργίας σε υπαλλήλους αυτού του κλάδου.
  4. Τα δεδομένα των χρηστών που θα συγκεντρώνονται από το Facebook δεν είναι εξακριβωμένο πώς θα χρησιμοποιούνται από την εταιρεία σχετικά με τις δραστηριότητές τους και τις αγορές που θα πραγματοποιούν.
  5. Η χρήση των κρυπτονομισμάτων δημιουργεί προβληματισμούς ακόμη και για τις κινήσεις κεφαλαίων που θα πραγματοποιούνται καθώς υπάρχει ο κίνδυνος της μεταφοράς σημαντικών κεφαλαίων από μια χώρα σε μια άλλη μέσω εταιρειών offshore (εξωχώριων εταιρειών).
  6. Η τιμή των κρυπτονομισμάτων μπορεί να χαρακτηριστεί ως επικίνδυνη διότι δεν είναι σταθερή.
  7. Οι διαδικτυακές αγορές που πραγματοποιούνται με τη χρήση κρυπτονομισμάτων παρακολουθούνται, όπως επίσης και κάθε κίνηση των χρημάτων.
  8. Υπάρχει ο κίνδυνος ξεπλύματος μαύρου χρήματος μέσω της χρήσης των κρυπτονομισμάτων.
  9. Δεν υπάρχει κάποιος τρίτος που να λειτουργεί ως μεσάζων ώστε να δημιουργεί το αίσθημα της ασφάλειας και της σιγουριάς στους χρήστες.

Το σημαντικότερο από όλα αυτά είναι πως το Facebook, δυστυχώς, κατά καιρούς έχει απασχολήσει τη δημοσιότητα με αρνητικό τρόπο. Είτε σε θέματα που αφορούν τη διάθεση των προσωπικών μας δεδομένων, είτε όσων αφορά τους διάφορους τρόπους που χρησιμοποιεί κατά καιρούς προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση σε αυτά το Facebook (μέσω εφαρμογών όπως το Face App). Έχοντας ένα τέτοιο ιστορικό η εταιρεία Facebook ζητάει από τους χρήστες να την εμπιστευτούν για άλλη μια φορά, δίχως να γνωρίζουν σίγουρα τα αποτελέσματα και να της διαθέσουν τα προσωπικά και οικονομικά τους στοιχεία. Για το λόγο αυτό κάποιοι από τους χρήστες που έχει ήδη το Facebook ανησυχούν και δεν είναι πρόθυμοι να προσθέσουν τα στοιχεία των αγορών τους σε μια τέτοια εφαρμογή – ιστοσελίδα που έχει ήδη τα προσωπικά τους δεδομένα. Η βασική ανησυχία συνεπώς αφορά τις πιθανές διαρροές των δεδομένων τους.

Το βασικό ερώτημα συνεπώς που τίθεται είναι: μπορείς να εμπιστευτείς ξανά το Facebook κι αν ναι, σε τι βαθμό;

2019-09-23T11:08:10+00:00