Ασφάλεια διαδικτύου, Γονείς, Παιδιά

Επικίνδυνες προκλήσεις στο Διαδίκτυο και χρήσιμες συμβουλές για τους γονείς

Κοινοποιήστε το άρθρο:

Οι προκλήσεις στο Διαδίκτυο μπορεί να είναι συναρπαστικές για τους εφήβους, οι οποίοι μπορεί να είναι παρορμητικοί και να προσελκύονται από συμπεριφορές που τους καθιστούν το επίκεντρο της προσοχής – ειδικά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ορισμένες προκλήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως η πρόκληση Ice Bucket ή η πρόκληση μανεκέν (Mannequin Challenge), μπορεί να είναι διασκεδαστικές και ακίνδυνες δραστηριότητες. Άλλες όμως προκλήσεις που εμφανίζονται στο Διαδίκτυο είναι επικίνδυνες και μπορούν να προκαλέσουν μόνιμες βλάβες στους εφήβους.

Μπορεί να έχετε ακούσει για τάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, όπως η πρόκληση Tide pod, η πρόκληση Benadryl, η πρόκληση κανέλας και το παιχνίδι πνιγμού. Όλα αυτά μπορεί να προκαλέσουν σοβαρούς τραυματισμούς και δηλητηριάσεις και μερικά μπορεί ακόμη και να είναι θανατηφόρα. Η επίγνωση αυτών των προκλήσεων και η κατανόηση τού γιατί προσελκύουν τους εφήβους είναι σημαντική για όλους τους γονείς.

Γιατί είναι επιρρεπείς οι έφηβοι;

Οι εγκέφαλοι των εφήβων εξακολουθούν να αναπτύσσονται. Το τμήμα του εγκεφάλου που χειρίζεται την ορθολογική σκέψη, ο  προμετωπιαίος φλοιός, δεν έχει αναπτυχθεί πλήρως μέχρι τα μέσα της δεύτερης δεκαετίας των εφήβων. Αυτό σημαίνει ότι οι έφηβοι είναι πιο παρορμητικοί και πιθανόν να ενεργήσουν πριν σκεφτούν όλες τις επιπτώσεις.

Ο ρόλος των κοινωνικών μέσων

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιβραβεύουν την εξωφρενική συμπεριφορά και όσο πιο ακραία είναι, τόσο μεγαλύτερη «επιβράβευση» λαμβάνουν οι έφηβοι. Είναι ένα παρορμητικό περιβάλλον και ο φόβος του να μείνουν «εκτός ομάδας» είναι πραγματικός για τους εφήβους. Αυτό το περιβάλλον  επηρεάζει την υπανάπτυκτη ικανότητα ενός εφήβου να σκέφτεται τις ενέργειές του και τις πιθανές συνέπειες των πράξεών του.

Οι έφηβοι δεν θα σταματήσουν απαραίτητα να θεωρούν ότι το απορρυπαντικό πλυντηρίου είναι ένα δηλητήριο που μπορεί να κάψει τους λαιμούς τους και να βλάψει τους αεραγωγούς τους. Ή ότι η κατάχρηση φαρμάκων όπως η διφαινυδραμίνη (Benadryl) μπορεί να προκαλέσει σοβαρά καρδιακά προβλήματα, επιληπτικές κρίσεις και κώμα. Αυτό στο οποίο  θα επικεντρωθεί ένας έφηβος είναι ότι ένα δημοφιλές παιδί στην τάξη το έκανε και έλαβε εκατοντάδες likes και σχόλια.

Ο ρόλος των γονέων

Ως γονέας, μπορείτε να βοηθήσετε το έφηβο παιδί σας να δημιουργήσει πνευματικούς μύες. Δείτε πώς:

  • Για να ξεκινήσετε μια συνομιλία, ρωτήστε τους εφήβους σας για τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχουν ακούσει στον κύκλο των φίλων τους. Ενθαρρύνετέ τους να δουν αν μπορούν να σας εκπλήξουν. Ρωτήστε τους (ήρεμα και χωρίς κρίση) τι σκέφτονται για την πρόκληση. Αυτό βοηθά στην οικοδόμηση της ικανότητας κρίσης ενός κινδύνου μιλώντας για το τι θα μπορούσε να συμβεί σε κάποιον που αντιμετωπίζει την πρόκληση. Μπορείτε ακόμα να ασκήσετε τις γονικές σας επιλογές, όπως ο περιορισμός της επαφής με ορισμένα παιδιά.
  • Εάν οι έφηβοι σας αναφέρουν ενδιαφέρον για συμμετοχή σε μια πρόκληση, χρησιμοποιήστε ανοιχτές ερωτήσεις για να τους ενθαρρύνετε να σκεφτούν κάθε βήμα της πρόκλησης. Ζητήστε τους να εξετάσουν το χειρότερο αποτέλεσμα – εγκαύματα και ένα ταξίδι στο νοσοκομείο για παράδειγμα – έναντι του πιθανού αποτελέσματος – πνιγμός, βήχας, αρρώστια. Ζητήστε τους να σκεφτούν γιατί θα το έκαναν – και αν αξίζει τον κόπο.
  • Φροντίστε να γίνεται φίλοι με τους εφήβους σας στα κοινωνικά μέσα. Θα σας βοηθήσει να διατηρήσετε επαφή με αυτό που συμβαίνει στην καθημερινή τους ζωή. Παρακολουθήστε τις ιστορίες τους για ενδείξεις σχετικά με το τι συμβαίνει στο σχολείο και με τους φίλους τους.
  • Μερικές φορές τα παιδιά είναι πιο πρόθυμα να μιλήσουν για τους συνομηλίκους τους από τους ίδιους. Η υποβολή ερωτήσεων σχετικά με τις τάσεις του σχολείου και των φίλων τους μπορεί να δώσει περισσότερες απαντήσεις από τις άμεσες ερωτήσεις σχετικά με τις δικές τους δραστηριότητες. Ανεξάρτητα από αυτό, είναι σημαντικό να διατηρήσετε ανοιχτές τις γραμμές επικοινωνίας και να αποφύγετε την κριτική.

Ενώ οι έφηβοι συνεχίζουν να μεγαλώνουν, μαθαίνοντας περισσότερα για τη ζωή, τους φίλους και τη θέση τους στον κόσμο, να θυμάστε ότι ο εγκέφαλός τους εξακολουθεί να αναπτύσσεται γρήγορα. Ως γονέας, μπορείτε λοιπόν να βοηθήσετε στην καλλιέργεια αυτής της ανάπτυξης και να βοηθήσετε τους εφήβους να αναπτύξουν στοχαστική, ορθολογική σκέψη – δεξιότητες που θα συνεχίσουν να είναι σημαντικά και για τα επόμενα χρόνια.

ΠΗΓΗ: https://www.healthychildren.org/

Κοινοποιήστε το άρθρο:
The following two tabs change content below.

Γιώργος Καρανταΐδης

Ονομάζομαι Καρανταΐδης Γιώργος και είμαι Διπλωματούχος Μηχανικός της Πολυτεχνικής Σχολής του Α.Π.Θ. Εκπονώ τη διδακτορική μου διατριβή στο Τμήμα Πληροφορικής του Α.Π.Θ. με θέμα την Επεξεργασία Σήματος και Ανάλυση Πληροφοριών σε εφαρμογές ψηφιακής εγκληματολογίας. Ως υπ. Διδάκτωρ, είμαι υπότροφος του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας, καθώς και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος στην Υπολογιστική Νοημοσύνη από το Τμήμα Πληροφορικής του Α.Π.Θ. Κατέχω μεταπτυχιακό δίπλωμα στη Γεωπληροφορική από την Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ., συνεργάζομαι εθελοντικά με το CSI Institute συμμετέχοντας σε δράσεις και βοηθώντας παράλληλα στη συγγραφή ενημερωτικών και επίκαιρων άρθρων.