Επιστρέφετε στο σπίτι μετά από μία κουραστική μέρα στη δουλειά και καθώς ξεκουράζεστε, ανοίγετε τα social media και “πέφτετε” πάνω σε δημοσιεύσεις ή stories των φίλων σας που διασκεδάζουν χωρίς εσάς. Ενώ οι φίλοι σας και οι γνωστοί σας απολαμβάνουν τη ζωή τους, εσείς είστε στο σπίτι και κάνετε scroll down στα social media και νιώθετε άγχος ότι δεν κάνετε κάτι σημαντικό. Αυτό είναι το φαινόμενο του Fear of Missing Out (FoMO), δηλαδή του φόβου της αποχής από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το FoMO είναι το αίσθημα ή η αντίληψη ότι οι άλλοι περνούν καλύτερα ή ζουν καλύτερες ζωές, κάτι το οποίο επηρεάζει την αυτοεκτίμησή μας. Πέρα από το αίσθημα ζήλιας για τις ζωές των άλλων, περιλαμβάνει κι ένα αίσθημα ότι λείπετε από κάτι σημαντικό που συμβαίνει.
Η ιδέα του FoMO δεν είναι καινούργια στην εποχή μας. Υπάρχει αιώνες, αλλά ξεκίνησε να μελετάται τις τελευταίες δεκαετίες. Τα τελευταία χρόνια, όμως, βλέπουμε αυτό το φαινόμενο να εντείνεται λόγω της αυξημένης χρήσης του διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Παρατίθενται ορισμένα παραδείγματα του FoMO:
- Όταν βλέπουμε τους φίλους μας στα social media να διασκεδάζουν χωρίς εμάς.
- Όταν δεν έχουμε πρόσβαση στα social media και αισθανόμαστε ότι χάνουμε τα κοινωνικά γεγονότα στον ψηφιακό κόσμο.
- Όταν τα διαδικτυακά παιχνίδια εφαρμόζουν καθημερινές προκλήσεις που δε θέλουμε να χάσουμε.
- Όταν βλέπουμε highlights άλλων ανθρώπων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (νέα δουλειά, αποφοίτηση, νέα σχέση) και αισθανόμαστε ότι η ζωή μας δεν είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο των άλλων.
Πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε το FoMO; Με JoMO.
Το JoMO είναι το αντίθετο του FoMO. Σημαίνει Joy of Missing Out, δηλαδή χαρά της αποχής από τα social media. Το JoMO προσπαθεί να μας θυμίσει ότι παρόλο που μπορεί να χάσουμε κάποιες στιγμές από τον κοινωνικό μας περίγυρο, έχουμε τη δυνατότητα να κατευθύνουμε την προσοχή μας εσωτερικά στον εαυτό μας και να απολαύσουμε το γεγονός ότι έχουμε χάσει κάτι.
Πώς μπορούμε να πετύχουμε το JoMO;
- Μειώνουμε τον χρόνο που χρησιμοποιούμε τα social media, καθώς ο χρόνος σύνδεσης στο διαδίκτυο συνδέεται με το αίσθημα του FoMO.
- Φιλτράρουμε το περιεχόμενο που ανεβαίνει στα social media. Θυμόμαστε ότι οι άνθρωποι ανεβάζουν επιλεκτικά χαρούμενες ή ξέγνοιαστες στιγμές από τη ζωή τους. Αυτό δε σημαίνει ότι αυτές αντιπροσωπεύουν το πώς είναι συνολικά η ζωή τους.
- Είμαστε αυθεντικοί με το περιεχόμενο που ανεβάζουμε online.
- Αλλάζουμε την εστίαση της προσοχής από τον εξωτερικό κόσμο στον εσωτερικό. Κάνουμε πράγματα που μας ευχαριστούν για τον εαυτό μας κι όχι για τα social media. Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει η ενσυνειδητότητα (mindfulness) μέσα από την πρακτική του διαλογισμού.
- Αναζητάμε πραγματικές συνδέσεις με ανθρώπους και όχι αποκλειστικά διαδικτυακές.
- Καταγράφουμε τα πράγματα για τα οποία είμαστε ευγνώμονες και αυτά που έχουμε καταφέρει.
Πηγές:
Ονομάζομαι Αναστασία Χαλκιαδάκη κι είμαι φοιτήτρια Ψυχολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Είμαι leader σε μία ομάδα ενδυνάμωσης γυναικών κι εθελόντρια σε μία δομή ασυνόδευτων ανήλικων προσφύγων. Έχω παρακολουθήσει πληθώρα συνεδρίων και σεμιναρίων πάνω στην Κλινική Ψυχολογία. Το επιστημονικό μου ενδιαφέρον εστιάζει στην καταπολέμηση των φυλετικών, θρησκευτικών, σεξουαλικών κι έμφυλων διακρίσεων, καθώς και τη μελέτη της έμφυλης βίας. Συνεργάζομαι με το CSI Institute, ασχολούμενη με την αρθρογραφία και συμμετέχοντας σε διάφορες δράσεις και πρωτοβουλίες.