Chatbots, Τεχνητή Νοημοσύνη, Τεχνολογία

AI Chatbots: Πώς ο άνθρωπος ρυθμίζει τον “εγκέφαλο” των μηχανών που γνωρίζουν την απάντηση σε κάθε ερώτηση

Τα AI Chatbot υπάρχουν στην ανθρωπότητα εδώ και πολλά χρόνια, με το πρώτο Chatbot να έχει κατασκευαστεί το 1966 ονόματι ELIZA, αλλά μόλις τα τελευταία χρόνια έχουν αποκτήσει πραγματική δημοτικότητα, τόσο μεταξύ των χρηστών, όσο και των επιχειρήσεων. Το 2022 η OpenAI σύστησε στον κόσμο το ChatGPT, χωρίς όμως να έχει εφαρμόσει την αυτόματη λογοκρισία στις συνομιλίες μεταξύ χρηστών και μηχανής. Αυτή η αφέλεια της OpenAI είχε ως αποτέλεσμα να γυρίσει η ίδια τους κατασκευή εναντίον τους εφόσον πολλά “μυστικά” της επιχείρησης δημοσιοποιήθηκαν. Από τότε η συγκεκριμένη εταιρία μαζί με πολλούς άλλους γνωστούς γίγαντες της τεχνολογίας όπως η Google, Meta, Elon Musk και Microsoft κατασκεύασαν τα δικά τους AI εργαλεία και έθεσαν όρια στη λογοκρισία των μηχανών τους.

Οι μηχανισμοί λειτουργίας της αυτόματης λογοκρισίας και ο εντοπισμός επιβλαβούς περιεχομένου.

Αξίζει να σημειωθεί ότι κάθε Chatbot έχει τον δικό του μηχανισμό λογοκρισίας, σύμφωνα με την εταιρεία η οποία το έχει κατασκευάσει, την λειτουργία και τον σκοπό για τον οποίο υπάρχει. Το κύριο γρανάζι σε αυτόν τον μηχανισμό είναι το φιλτράρισμα λέξεων-κλειδιών.

Αυτή η μορφή λογοκρισίας αποσκοπεί στον εντοπισμό και το φιλτράρισμα συγκεκριμένων ακατάλληλων, προσβλητικών και κακόβουλων λέξεων κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης μεταξύ του χρήστη και του chatbot. Ορισμένα chatbot χρησιμοποιούν την ανάλυση συναισθήματος κατά τη διάρκεια μιας συζήτησης, οπότε όταν αυτή η μηχανή κρίνει ότι ο συνομιλητής του, δηλαδή ο άνθρωπος, γίνεται επιθετικός ή αρνητικός το chatbot μπορεί να αναφέρει τον χρήστη. Πίσω από τα περισσότερα chatbots κρύβονται πραγματικοί άνθρωποι, οι οποίοι έχουν τον ρόλο του συντονιστή, ελέγχουν και ρυθμίζουν σε πραγματικό χρόνο συνομιλίες μεταξύ ανθρώπων και μηχανών και μπορούν να κρίνουν παράλληλα εάν κάτι είναι προσβλητικό ή ακατάλληλο και να το απαγορεύσουν. 

Τέλος, υπάρχουν οι “μαύρες” και “λευκές” λίστες για τη καλύτερη διαχείριση περιεχομένου. Η μαύρη λίστα περιέχει απαγορευμένες λέξεις και φράσεις, ενώ η λευκή λίστα περιέχει εγκεκριμένο περιεχόμενο και έτσι τα AI chatbots μπορούν να αντιστοιχήσουν και να συγκρίνουν, έτσι ώστε να υπάρξει είτε λογοκρισία είτε έγκριση.

Προκλήσεις και περιορισμοί της απόδοσης των AI Chatbot

Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις των chatbot είναι η ικανότητα πραγματικής κατανόησης της ανθρώπινης γλώσσας και των ανθρώπινων συναισθημάτων. Ενώ τα chatbots έχουν σχεδιαστεί για συνομιλία και επίλυση προβλημάτων, αδυνατούν να καταλάβουν την αργκό των ανθρώπων και τον σαρκασμό, όπως αδυνατούν να νιώσουν συμπόνοια ή οποιοδήποτε συναίσθημα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την κακή συνεννόηση και λανθασμένες απαντήσεις μεταξύ χρηστών και chatbot, που μπορεί να οδηγήσει τους χρήστες σε απογοήτευση και να αμαυρωθεί έτσι το όνομα της εταιρίας, η οποία κατασκεύασε το συγκεκριμένο chatbot. Συνεχίζοντας, τα chatbots είναι σχεδιασμένα, για να απαντούν σε απλές κατανοητές ερωτήσεις και έτσι εάν οι χρήστες θέλουν να ρωτήσουν κάτι πιο περίπλοκο και βαθυστόχαστο, η μηχανή μπορεί να μην καταφέρει να απαντήσει στο ερώτημα με ακρίβεια και να μην ικανοποιηθούν. Επίσης, αυτές οι μηχανές δεν είναι πολύγλωσσες, οπότε θα δυσκολευτούν να κρατήσουν μια συζήτηση, η οποία δεν είναι στα αγγλικά και έτσι χάνεται η εμπιστοσύνη του χρήστη προς την εταιρία.

Για κάθε πρόβλημα όμως, υπάρχει συνήθως και μία λύση.

Οι εταιρίες που έχουν κατασκευάσει τα chatbot θα μπορούσαν να υιοθετήσουν νέους τρόπους αντιμετώπισης αυτών των προβληματισμών που αφορούν τους χρήστες.

  • Ενσωμάτωση της επεξεργασίας φυσικής γλώσσας (Natural Language Processing). Το NLP είναι μια τεχνολογία που επιτρέπει στους υπολογιστές να κατανοούν και να ερμηνεύουν την ανθρώπινη γλώσσα. Έτσι με αυτή την ενσωμάτωση στα chatbots, οι επιχειρήσεις μπορούν να βελτιώσουν την ικανότητα τους να απαντούν με ακρίβεια στα ερωτήματα των χρηστών.
  • Προσθέτοντας ένα ανθρώπινο “άγγιγμα” μπορεί να ξεπεραστεί ο περιορισμός των chatbots που στερούνται ανθρώπινη αλληλεπίδραση. Για παράδειγμα, οι επιχειρήσεις μπορούν να χρησιμοποιούν τα chatbots που έχουν σχεδιαστεί και να τα προγραμματίσουν να μιμούνται τον τόνο, το ύφος και το συναίσθημα ενός πραγματικού ανθρώπου.
  • Τέλος, η πρόκληση του χειρισμού των πολύγλωσσων συνομιλιών μπορεί να ξεπεραστεί, εάν η επιχείρηση εγκαταστήσει μεταφραστικές υπηρεσίες στα chatbots τους. Αυτές οι νέες μεταφραστικές υπηρεσίες θα βοηθήσουν τις εταιρίες να συνεργαστούν με πελάτες, που μιλάνε διαφορετικές γλώσσες και διευρύνοντας έτσι την εμβέλεια τους θα αποκτήσουν μεγαλύτερο πελατολόγιο.

Συνοψίζοντας, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τα chatbots αποτελούν μία τεράστια εξέλιξη της τεχνολογίας και καλύπτουν τις ανάγκες του ανθρώπου ανά πάσα ώρα και στιγμή, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι η κοινωνία θα βασιστεί πλήρως πάνω σε αυτά διότι πίσω από αυτή τη τεχνολογική εξέλιξη κρύβεται η ανθρώπινη ικανότητα να ικανοποιεί καθημερινά μεγάλες ανάγκες. Καλό θα ήταν να υπάρχει αρμονία μεταξύ ανθρώπων και ρομπότ διότι αυτά τα δύο σε συνδυασμό μπορούν να επιφέρουν μία πιο εύκολη ζωή σε όλη την υφήλιο μόνο όταν χρησιμοποιούνται ορθά.

Πηγές

How AI chatbots are censored and what they won’t say (qz.com)

What Is AI Chatbot Censorship and How Does It Affect You? (makeuseof.com) Royalty-free Images, Photo Stock, Video & Music | Depositphotos

The History Of Chatbots  From ELIZA to ChatGPT  Onlim

How to Overcome Chatbot Challenges and Limitations  aicourses.com