Επιμέλεια Ιφιγένεια Κολιού
Η τεχνολογία έχει βελτιωθεί σε τέτοιο βαθμό, ώστε η μάθηση να είναι προσιτή σε παιδιά όλων των ηλικιών και σταδίων. Πολλές φορές το να εξερευνείς και να αποκτάς γνώσεις μέσω μίας συσκευής, καθίσταται λιγότερη αγχωτική διαδικασία σε σχέση με τον κατεστημένο τρόπο εκπαίδευσης στα σχολικά πλαίσια. Παρακάτω προτείνονται εφαρμογές που βοηθούν τα παιδιά στην επικοινωνία, την οργανωτικότητα, ακόμη και σε δεξιότητες κοινωνικής ευαισθητοποίησης (στην αγγλική γλώσσα).
- Awakee Morning Routine Planner : Πρόκειται για εφαρμογή διαχείρισης χρόνου, με την οποία τα παιδιά μπορούν να φτιάξουν ένα καθημερινό πρόγραμμα με ποικίλες δραστηριότητες και χρονομετρημένες, όπως πλύσιμο δοντιών, διαλογισμός και γυμναστική.
- Calm Counter Social Story & Anger Management Tool : Έξυπνη εφαρμογή που βοηθά τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, προβλήματα άγχους ή θυμού, να έχουν αυτογνωσία και να γνωρίζουν πότε χρειάζονται ένα διάλειμμα για να ηρεμήσουν. Συνοπτικά, πρόκειται για μια εφαρμογή ρύθμισης συναισθημάτων.
- First Then Visual Schedule HD : Είναι εφαρμογή πολυαισθητηριακής διεπαφής που προσφέρει τη δυνατότητα σε παιδιά με μαθησιακές και αναπτυξιακές δυσκολίες, προβλήματα άγχους, συγκέντρωσης και ακοής καθώς και στην επεξεργασία πληροφοριών, να προγραμματίζουν τις δραστηριότητες της καθημερινότητάς τους.
- Hopster Saturday Club: Empathy : Η ενσυναίσθηση αποτελεί σημαντικό προσόν, την οποία τα παιδιά αποκτούν από μικρή ηλικία, επομένως αυτή η εφαρμογή βοηθά στον προσδιορισμό των συναισθημάτων μέσα από δραστηριότητες, όπως το να γράφουν σε ημερολόγιο τα συναισθήματα που βίωσαν μέσα στην ημέρα. Άλλη μία βοηθητική εφαρμογή είναι η Social Detective.
- MyLife Meditation : Εφαρμογή που ενθαρρύνει τα παιδιά να συλλογίζονται και να αντιμετωπίζουν τους άλλους με ευγένεια, μαθαίνοντας αρετές όπως, επιμονή και συμπόνια. Τα παιδιά εξασκούνται στο διαλογισμό, όπως και στο να παίρνουν απόσταση από τις καταστάσεις για να αναγνωρίζουν τα συναισθήματά τους, παίρνοντας μια βαθιά ανάσα για να ηρεμήσουν, εκφράζοντας παράλληλα τις συναισθηματικές τους ανάγκες.
- Peppy Pals Sammy Helps Out : Αυτή η εφαρμογή απευθύνεται όχι μόνο σε μικρότερα παιδιά, αλλά και σε μεγαλύτερα, που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στις κοινωνικές τους σχέσεις και με την ενσυναίσθηση, βοηθώντας τα να διαμορφώσουν την προσωπικότητά τους, χτίζοντας συναισθηματικές και κοινωνικές δεξιότητες. Σε συνεργασία με τον γονέα ή με κάποιον δάσκαλο, τίθενται ερωτήσεις στα παιδιά, ώστε να συζητήσουν και να καθοδηγήσουν τα παιδιά στην εκμάθηση δεξιοτήτων, εκτός οθόνης. Παρόμοια εφαρμογή εκμάθησης συναισθηματικών και κοινωνικών ικανοτήτων, είναι και η Peppy Pals Social Skills, όπου προσφέρονται βίντεο και παιχνίδια αντίστοιχου περιεχομένου.
- Popplet : Κατάλληλο για παιδιά με δυσκολίες οργάνωσης και οπτικής μνήμης. Περιλαμβάνει παιχνίδια με εικόνες και προσφέρει τη δυνατότητα ζωγραφικής. Αρκετά διαδραστικό και διασκεδαστικό.
- Proloquo2Go : Δραστηριότητες για παιδιά με δυσκολίες στην ομιλία, που περιλαμβάνουν ασκήσεις έκφρασης αναγκών, συναισθημάτων, απόψεων, τρόπων συμπεριφοράς κλπ.
- The Social Express II : Αυτή η εφαρμογή ενισχύει τις δεξιότητες κοινωνικής ευαισθητοποίησης των παιδιών. Τα παιδιά μπορούν να μάθουν να αναγνωρίζουν πως αισθάνονται οι συνομήλικοί τους, να αναπτύσσουν στρατηγικές αντιμετώπισης, να αναγνωρίζουν τη σημασία της οπτικής επαφής και να μαθαίνουν μια σειρά από βασικές κοινωνικές δεξιότητες που απαιτούνται για να λειτουργήσουν στην καθημερινή ζωή.
Πηγή: https://www.commonsensemedia.org/blog/apps-for-kids-on-the-autism-spectrum
Ονομάζομαι Ιφιγένεια Κολιού και είμαι τελειόφοιτη του τμήματος Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχω παρακολουθήσει τη διημερίδα της Εταιρείας Γνωσιακών και Συμπεριφοριστικών Σπουδών, σχετικά με περιστατικά και ιστορικά ασθενών και έχω λάβει το αντίστοιχο πιστοποιητικό παρακολούθησης, καθώς και το online σεμινάριο της Ψυχαναλυτικής Ένωσης του Πανεπιστημίου του Essex με θέμα Ψυχανάλυση και Νευροεπιστήμη. Επιπλέον έχω λάβει πιστοποιητικό παρακολούθησης της Διαδικτυακής Επιμόρφωσης της Μονάδας Εφηβικής Υγείας Β’ Παιδιατρικής Κλινικής ΕΚΠΑ, σχετικά με τον εκφοβισμό και την έκφραση βίας ανηλίκων στις ημέρες της πανδημίας.