Η διεθνής ημέρα σπουδαστών γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 17 Νοέμβρη σε ανάμνηση των φοιτητών που έπεσαν θύματα Ναζί στην Τσεχοσλοβακία το 1939. Επίσης, σχετίζεται με την δική μας εξέγερση του Πολυτεχνείου το 1973, η οποία συμβολίζει τον αγώνα των φοιτητών όλου του κόσμου για Δημοκρατία και δημοκρατική εκπαίδευση.
Η μόρφωση και η εκπαίδευση είναι απαραίτητες στην ζωή κάθε ανθρώπου. Μέσω του σχολείου αποκτάμε γνώσεις και κίνητρα, αν αυτά τα εκμεταλλευτούμε σωστά θα βοηθήσουμε στην πρόοδο του εαυτού μας και αργότερα στην πρόοδο της κοινωνίας. Η μόρφωση είναι απαραίτητη για την άσκηση οποιουδήποτε επαγγέλματος. Ενώ η μόρφωση σημαίνει την ηθική, πνευματική και κοινωνική διαμόρφωση της προσωπικότητας, η παιδεία σημαίνει ορθή διαπαιδαγώγηση, μόρφωση και καλλιέργεια των ικανοτήτων και αρετών του ανθρώπου. Η τύχη κάθε οργανωμένης κοινωνίας εξαρτάται λοιπόν, από την παιδεία των νέων. Δυστυχώς υπάρχουν άτομα τα οποία παρατάνε το σχολείο σε μικρή ηλικία, για διάφορους λόγους, και κάποιες φορές επειδή θεωρούν ότι είναι πολύ αντιπαραγωγικό για το μέλλον του νέου. Στις μέρες μας είναι γεγονός πως όσες περισσότερες γνώσεις και προσόντα έχεις, τόσο περισσότερες πιθανότητες έχεις να βρεις τον δρόμο σου στην ζωή. Από την άλλη υπάρχουν άτομα που θα προσπαθήσουν να δώσουν εξετάσεις πανελληνίων και πάνω από δύο φορές για να περάσουν στην σχολή που επιθυμούν.
Με αφορμή λοιπόν, την ημέρα των σπουδαστών, θα αναφερθούμε στα κριτήρια επιλογής σπουδών των νέων στην Ελλάδα.
- Πρώτο κριτήριο, για την επιλογή των σπουδών τους είναι η επαγγελματική αποκατάσταση. Σε εποχές κρίσης η επαγγελματική αποκατάσταση δεν είναι εύκολη, οι νέοι συχνά αδυνατούν να επιλέξουν τι θέλουν να σπουδάσουν και βαδίζουν στα τυφλά.
- Δεύτερο κριτήριο, είναι η κληρονομικότητα του επαγγέλματος. Έχει διαπιστωθεί πως τα παιδιά δικηγόρων, γιατρών, κλπ. θέλουν να ακολουθήσουν το επάγγελμα των γονιών τους. Όσοι θέλουν δηλαδή να συνεχίσουν την επιχείρηση των γονιών τους επιλέγουν σχολές με βάση το επάγγελμα αυτών, καθώς πιστεύουν πως στο μέλλον θα έχουν έτοιμες δουλειές.
- Τρίτο κριτήριο, είναι η σχολή να βρίσκεται κοντά στο τόπο διαμονής τους. Τα τελευταία δύσκολα χρόνια, που η οικονομία της χώρας μας δεν είναι στα καλύτερα της, οι υποψήφιοι των χαμηλών και μεσαίων κοινωνικών στρωμάτων επιλέγουν σχολές κοντά στον τόπο διαμονής τους. Η επιλογή αυτή για άτομα με χαμηλό εισόδημα είναι σχεδόν μονόδρομος.
- Τέταρτο κριτήριο, είναι οι υψηλοί στόχοι πολύ καλών μαθητών, οι οποίοι συνήθως επιλέγουν σχολές των νομικών, ιατρικών, πολυτεχνικών, βιολογικών, φυσικών, τμήματα οικονομικών, χρηματοοικονομικών, διοίκησης επιχειρήσεων κλπ. Ενώ οι αδύναμοι σχετικά μαθητές επιλέγουν συνήθως σχολές ΤΕΙ.
- Πέμπτο κριτήριο, είναι η δυνατότητα μετεγγραφής, οι υποψήφιοι που συγκεντρώνουν τα μόρια που τους εξασφαλίζουν την μετεγγραφή, δηλώνουν στις πρώτες θέσεις σχολές που βρίσκονται μακριά από τον τόπο διαμονής τους, γιατί είναι σίγουροι πως θα εξασφαλιστεί η μετεγγραφή τους αργότερα.
- Έκτο κριτήριο, είναι η αγάπη για το επάγγελμα, συνήθως κάποια άτομα από μικρή ηλικία ήθελαν να κάνουν ένα συγκεκριμένο επάγγελμα, και πορεύονται με τον στόχο να το καταφέρουν. Τέτοια άτομα, είναι αυτά που θέλουν να αξιοποιήσουν το ταλέντο τους (παραδείγματα τέτοιων σχολών είναι οι σχολές ψυχολογίας, καλών τεχνών κλπ.).
- Έβδομο και τελευταίο κριτήριο είναι η δεύτερη ευκαιρία για τα παιδιά της προηγούμενης χρονιάς και παλαιότερων οι οποίοι δεν κατάφεραν να εισαχθούν σε κάποια σχολή ή θέλουν να σπουδάσουν κάτι άλλο, για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση. Εδώ ανήκουν άτομα που αναζητούν μία δεύτερη ευκαιρία, ένα νέο επάγγελμα ίσως από αυτό που σπούδασαν πρώτο, ή μία ακόμα ευκαιρία για να εισαχθούν στην σχολή που τελικά επιθυμούν.
Σύμφωνα με τα φετινά δεδομένα, οι νέοι προτίμησαν κάποιες σχολές περισσότερο από άλλες. Με λίγα λόγια ως πρώτες επιλογές στο μηχανογραφικό τους οι νέοι είχαν βάλει: σχολές ιατρικής, παιδαγωγικών, ψυχολογίας, νομικής, εκπαίδευσης και αγωγής στην προσχολική ηλικία, ηλεκτρολόγων μηχανικών και μηχανικών υπολογιστών, διοικητικής επιστήμης και τεχνολογίας, αξιωματικών ελληνικής αστυνομίας, αξιωματικών πυροσβεστικής ακαδημίας, επιστήμης φυσικής αγωγής και αθλητισμού, πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών, χημείας, οργάνωσης και διοίκησης επιχειρήσεων, σχολή πλοιάρχων, μηχανολόγων μηχανικών, πολιτικών μηχανικών, οικονομικών επιστημών και κοινωνικής εργασίας.
Παρά τις δυσκολίες που συναντούν στο δρόμο τους οι νέοι, δεν παύουν συνήθως να έχουν στόχους για ένα καλύτερο μέλλον, καθώς το μέλλον είναι πάντα στα χέρια των νέων.
Όπως είπε και ο φιλόσοφος Μαϊμονίδης: “Δώσε στον άνθρωπο ένα ψάρι και θα τον χορτάσεις μία φορά. Μάθε τον να πιάνει ψάρια και θα είναι χορτασμένος σε όλη του την ζωή”.
Πηγή: www.in.gr
Ονομάζομαι Ελένη Καρανάνου και είμαι φοιτήτρια στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Παντείου πανεπιστημίου. Εθελοντικά είμαι μέλος στην προσβάσιμη πολυτροπική ηλεκτρονική βιβλιοθήκη για έντυπό- ανάπηρους αναγνώστες (AMELib) και είμαι μέλος του εργαστηρίου αστεακής εγκληματολογίας. Αυτόν τον καιρό πραγματοποιώ την πρακτική μου στο CSIi.