Φήμες «ζόμπι»: Πώς οι ψευδείς ιστορίες πολλαπλασιάζονται στο διαδίκτυο

Σύμφωνα με την Claire Wardle, ιδρύτρια του First Draft News κάθε μέρα βλέπουμε νέες εικόνες, φήμες που χτυπούν τους βαθύτερους φόβους μας αλλά και τους φόβους της οικογένειάς μας καθώς τα ψέματα και τα αληθινά γεγονότα “κάθονται” δίπλα-δίπλα, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά σε δημοσίευμα του BBC.

Δυστυχώς όμως ο όρος “ψεύτικα νέα” (fake news) έχει γίνει συνώνυμος της ψεύτικης αφήγησης λόγω της συχνής χρήσης του στην καθημερινότητα μας. Τα ψεύτικα νέα καλύπτουν ψέματα, φήμες, θεωρίες συνωμοσίας αλλά χρησιμοποιούνται επίσης ως όρος από πολιτικούς σε όλο τον κόσμο για να επιτεθούν σε έναν ελεύθερο και ανεξάρτητο τύπο, σύμφωνα με την Claire.

Ο Roger McNamee, επιχειρηματίας και αρχικός επενδυτής στο Facebook, μίλησε στην εκπομπή TED για το πώς οι απρόβλεπτες συνέπειες του επιχειρηματικού μοντέλου του Facebook καθιστούσαν εύκολη την ανταλλαγή αμφισβητήσιμου περιεχομένου, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να διορθωθεί.

Επιπλέον το 2016 είχε πει στον κ. Zuckerberg και τον επικεφαλή του Facebook, Sheryl Sandberg, ότι η εταιρεία είχε πρόβλημα, ισχυριζόμενος ότι μία ομάδα  δημοσίευε εικόνες μισογυνισμού, που φαινόταν ότι κάποιος πλήρωνε για να δημοσιευθούν παντού. Λίγο αργότερα, έγινε φανερό ότι το Facebook είχε ένα πολύ μεγαλύτερο πρόβλημα όταν ανακαλύφθηκε ότι 126 εκατομμύρια χρήστες του Facebook είχαν γίνει στόχος από Ρώσους που διέδιδαν ψευδείς πληροφορίες.

Το Facebook εισήγαγε νέους κανόνες όσον αφορά τις εκλογές, για να καταστήσουν πιο διαφανείς τις πολιτικές διαφημίσεις, αναφέροντας αρχικά ποιος τοποθετεί τις διαφημίσεις και απαιτεί από αυτούς να έχουν μια διεύθυνση στη χώρα όπου διεξάγονται οι εκλογές.

Σύμφωνα με τον κ. McNamee χρειάζονται πολλά να γίνουν, επειδή οι επιπτώσεις των διαδικτυακών κακών ‘ηθοποιών’ έχουν πλέον εξαπλωθεί και εκτός σύνδεσης. Κατηγορούσε τους τεχνολογικούς γίγαντες ότι χειραγωγούσαν για να μάθουν περισσότερα για τους χρήστες τους και να βελτιώσουν τις υπηρεσίες τους.

Τέλος σύμφωνα με τον Andrew Marantz, συγγραφέα του New Yorker, υπάρχει μία σύνθετη εικόνα, με κατασκευαστές περιεχομένου απογοητευμένους εφήβους. Κάποιοι το είδαν ως έναν τρόπο να κερδίσουν χρήματα διαδικτυακά ενώ πολλοί άρχισαν ένα άρρωστο αστείο και έπειτα έπαιρναν τόσα πολλά likes και κοινοποιήσεις που άρχιζαν να πιστεύουν τα δικά τους αστεία.

Τα κοινωνικά δίκτυα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη καθώς οι αλγόριθμοι κοινωνικών μέσων δεν κατασκευάστηκαν ποτέ για να ξεχωρίσουν το καλό και το κακό ή το αληθινό και το ψεύτικο. Εάν οι αλγόριθμοι χτίστηκαν για συναισθηματική εμπλοκή και αυτό έχει αρνητικές συνέπειες στον πραγματικό κόσμο, τότε πρέπει να βελτιστοποιηθούν  σύμφωνα με τον κ. Marantz.

 

 

 

 

 

2019-04-23T10:16:27+00:00