Τέλος στην ηλεκτρονική παραπληροφόρηση: έξι τρόποι που μπορείτε να βοηθήσετε

Η παραπληροφόρηση στις μέρες μας δεν αποτελεί κάποιο αστείο γεγονός και θα πρέπει όλοι μας να εργαστούμε από κοινού για να σταματήσουμε την εξάπλωση αυτού του φαινομένου. Παρακάτω ακολουθούν μερικές πρακτικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν να το εντοπίσετε στο διαδίκτυο.

Η παραπληροφόρηση είναι οποιαδήποτε ψευδή ή παραπλανητική πληροφορία που δημιουργείται, παρουσιάζεται και διαδίδεται για οικονομικό όφελος ή για να εξαπατήσει σκόπιμα το κοινό. Αυτό δεν σημαίνει ότι η παραπληροφόρηση είναι πάντα “ψευδής” ή αναληθής. Η εξάπλωση των μισών αληθειών, η ανάμειξη γεγονότων με τη μυθοπλασία ή η επαναχρησιμοποίηση περιεχομένου από παλαιότερες υποθέσεις είναι κοινές πρακτικές που στοχεύουν στην εξαπάτηση των αναγνωστών.

Επίσης μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την κοινωνία και τη δημοκρατία ενός κράτους. Μπορεί εύκολα να επηρεάσει πολιτικές διαδικασίες όπως η λήψη αποφάσεων των πολιτών και μάλιστα να θέσει θέματα υψίστης σημασία όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η υγεία, και η προσωπική ασφάλεια σε πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο.

eurActiv.gr

Εκείνοι που εξαπλώνουν παραπληροφόρηση χρησιμοποιούν πολλά κόλπα για να επιτύχουν τους στόχους τους. Εδώ είναι έξι τρόποι που σας βοηθήσουν να εντοπίσετε την παραπληροφόρηση και να σταματήσετε την εξάπλωσή της στο διαδίκτυο:

 

  1. Πάντα να ελέγχετε την πηγή της πληροφορίας

Είστε εξοικειωμένοι με την υπηρεσία ειδήσεων που μοιράζεται τις πληροφορίες; Η εμφάνιση αυτής της πηγής μοιάζει με έναν πολύ γνωστό ιστότοπο, αλλά δεν είναι ακριβώς το ίδιο; Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι η πηγή είναι αναξιόπιστη ή παραπλανητική.

  1. Ελέγξτε τον συγγραφέα

Εάν ένας συγγραφέας ή δημοσιογράφος είναι αξιόπιστος, θα πρέπει να μπορείτε να παρακολουθείτε προηγούμενες εργασίες του και να βρείτε σε ποιους οργανισμούς έχει εργαστεί. Θα πρέπει επίσης να μπορείτε να βρείτε άλλα άρθρα ή δημοσιεύσεις που έχει γράψει.

Να λάβετε υπόψη ότι μερικές φορές ένας «εμπειρογνώμονας σε απευθείας σύνδεση» μπορεί να μην είναι πραγματικά ειδικός στο θέμα. Υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ ενός ειδικού και ενός ατόμου που έχει εμμονή με θεωρίες συνωμοσίας.

Αν δείτε έναν λογαριασμό κοινωνικών μέσων που δημοσιεύει εκατοντάδες φορές την ημέρα, ειδικά στο Twitter, και συχνά σε ύποπτες στιγμές όπως στις 4 π.μ., είναι πολύ πιθανό να είναι ψεύτικο.

  1. Ελέγξτε το περιεχόμενο

Η ιστορία που θέλετε να μοιραστείτε καλύπτεται από τα μέσα ενημέρωσης, όπως οι εφημερίδες ή οι ραδιοτηλεοπτικοί φορείς; Ταιριάζει με τις πληροφορίες που βάζουν οι δημόσιες αρχές και τα θεσμικά όργανα ή τα ΜΚΟ; Να θυμάστε ότι τα αξιόπιστα μέσα ενημέρωσης έχουν σαφώς καθορισμένα πρότυπα αναφοράς και τα νέα που παρουσιάζουν είναι ισορροπημένα, από αξιόπιστες πηγές.

 

  1. Ελέγξτε τις φωτογραφίες και τα βίντεο

Το «να πιστεύεις ότι βλέπεις» δεν είναι πλέον δεδομένο. Η χρήση παλιών ή απολύτως ψεύτικων εικόνων σε «καινούργια νέα» συμβαίνει πλέον πάρα πολύ συχνά. Για να επαληθεύσετε αν μια εικόνα είναι πραγματική, μπορείτε πάντα να προσπαθήσετε να εντοπίσετε την αρχική πηγή. Επίσης θα πρέπει όλοι μας να γνωρίζουμε ότι η τεχνολογία παραπληροφόρησης εξελίσσεται συνεχώς, όπως υποδηλώνεται από την εμφάνιση ψεύτικων ή παραπλανητικών βίντεο.

  1. Κάντε αναφορά

Αν νομίζετε ότι κάποιος λογαριασμός είναι φορέας παραπληροφόρησης, κάντε του αναφορά!

Η καταπολέμηση της παραπληροφόρησης πρέπει να είναι μια συντονισμένη προσπάθεια που θα περιλαμβάνει όλους τους σχετικούς παράγοντες – από τα θεσμικά όργανα έως τις κοινωνικές πλατφόρμες, τα μέσα ενημέρωσης αλλά και όλους εμάς.

 

Με πληροφορίες από Medium.com.

2019-08-29T12:19:10+00:00