Σημάδια κατάθλιψης στα παιδιά και πώς να τα βοηθήσουμε να τα ξεπεράσουν

Τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, μπορεί να υποφέρουν από κατάθλιψη. Μερικές φορές φαινομενικά φυσιολογικά παιδιά χωρίς σημαντικά προβλήματα ζωής μπορεί να πάσχουν από αυτό . Αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας χημικής ανισορροπίας στον εγκέφαλο που προκαλεί κλινική κατάθλιψη. Υπάρχουν συγκεκριμένα στοιχεία που πρέπει να αναγνωρίσετε στο παιδί σας εάν είναι κατάθλιψη. Η παροχή βοήθειας και θεραπείας, λοιπόν είναι ζωτικής σημασίας για την ψυχική τους ευεξία.

Σε αυτό το άρθρο, θα εξετάσουμε τα σημάδια της κατάθλιψης στα παιδιά και πώς οι γονείς μπορούν να τους βοηθήσουν να το ξεπεράσουν.

Σημάδια της κατάθλιψης στα παιδιά

Το DSM (Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικής Διαταραχής) είναι ο ευρέως αποδεκτός οδηγός που χρησιμοποιούν οι επαγγελματίες για τη διάγνωση ψυχικών διαταραχών. Το DSM χαρακτηρίζει ένα επεισόδιο ως καταθλιπτική συμπεριφορά όταν διαρκεί για δύο εβδομάδες ή περισσότερο. Ως εκ τούτου, αν το παιδί σας έχει «βυθιστεί», αισθάνεται απελπισία ή νιώθει θλίψη για περισσότερο από δύο εβδομάδες, πρέπει να προκαλεί ανησυχία στους γονείς και να διερευνάται.

Παρακάτω υπάρχουν ενδείξεις κατάθλιψης σύμφωνα με το εγχειρίδιο DSM. Το άτομο πρέπει να έχει τουλάχιστον πέντε από αυτές τις συμπεριφορές για μια περίοδο δύο εβδομάδων ή και περισσότερο για να διαγνωστεί επισήμως ότι έχει MDD (Μεγάλη Καταθλιπτική Διαταραχή). Παρακάτω υπάρχει μια γενίκευση από το εγχειρίδιο του DSM:

  • Αίσθημα βαθιάς θλίψης που διαρκεί στο μεγαλύτερο μέρος της ημέρας (για δύο εβδομάδες ή περισσότερο).
  • Μειωμένο ενδιαφέρον για δραστηριότητες (πάλι την πλειοψηφία της ημέρας ή όλη την ώρα).
  • Σημαντική απώλεια βάρους (όχι μέσω της δίαιτας), ή μείωση της όρεξης ή βουλιμία.
  • Δυσκολία στον ύπνο (αϋπνία).
  • Κόπωση και απώλεια ενέργειας.
  • Τα συναισθήματα της υπερβολικής ενοχής κάθε μέρα.
  • Δυσκολία σκέψης, λήψης αποφάσεων ή συγκέντρωσης κάθε μέρα. Αυτό μπορεί να αντανακλάται στους βαθμούς τους.
  • Σκέψεις αυτοκτονίας.

Αν φαίνεται να έχουν κολλήσει στο στάδιο της κατάθλιψης, τότε είναι καιρός να ακολουθήσετε κάποια βήματα για να τους βοηθήσετε κατά τη διάρκεια της διαδικασίας.

Η κατάθλιψη δεν πρέπει να ληφθεί ελαφρά. Ειδικά αν υπάρχουν αυτοκτονικές σκέψεις. Τα αισθήματα του παιδιού είναι πραγματικά και πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη. Σύμφωνα με το Εθνικό Ινστιτούτο Ψυχικής Υγείας η αυτοκτονία είναι η δεύτερη αιτία θανάτου για άτομα ηλικίας μεταξύ 10 και 34 ετών.

Συνιστάται επαγγελματική βοήθεια εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας ταιριάζει με τα κριτήρια για MDD (Μεγάλη Καταθλιπτική Διαταραχή). Μπορείτε να πάτε το παιδί σας στον παιδίατρο για αξιολόγηση . Ανάλογα με τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων, μπορεί να χρειαστούν φάρμακα όπως αντικαταθλιπτικά.

Υπάρχουν πολλά είδη θεραπείας διαθέσιμα σήμερα. Είναι σημαντικό να βρείτε έναν επαγγελματία που ειδικεύεται στην παιδική κατάθλιψη και τη θεραπεία τέτοιων.

Η γνωστική συμπεριφορική θεραπεία είναι μία από τις κύριες μεθόδους θεραπείας στην παιδική κατάθλιψη. Για τα μικρότερα παιδιά, η θεατρική θεραπεία είναι χρήσιμη στην παιδική κατάθλιψη, καθώς τα παιδιά συχνά μπορούν να επικοινωνούν καλύτερα μέσω του παιχνιδιού παρά μόνο με τη συνομιλία.

Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς στο σπίτι για να βοηθήσουν το παιδί τους

Εκτός από την αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας, υπάρχουν μερικά πράγματα που οι γονείς μπορούν να κάνουν στο σπίτι για να βοηθήσουν το παιδί τους που πάσχει από κατάθλιψη:

  1. Συζητήστε με το παιδί σας σχετικά με τα συναισθήματά του.

Πηγαίνετε μια βόλτα, παίξτε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι ή παίξτε μαζί με το παιδί σας οτιδήποτε μπορεί να του επιτρέψει να χαλαρώσει και να ανοίξει τα συναισθήματά του.

  1. Περιορίστε την ώρα της οθόνης.

Η τεχνολογία δεν βοηθάει να καταστήσετε το παιδί σας λιγότερο καταθλιπτικό. Μπορεί συχνά να είναι μια διαφυγή που το κρατά από το περαιτέρω άνοιγμα για τα συναισθήματα του.

Περιορίστε το χρόνο μπροστά από την τηλεόραση, το φορητό υπολογιστή, το έξυπνο τηλέφωνο, τα βιντεοπαιχνίδια και τα tablet κ.λπ. Κάθε ηλεκτρονικό σύστημα που φαίνεται να εμποδίζει το παιδί σας από την αλληλεπίδραση πρόσωπο με πρόσωπο θα πρέπει να είναι περιορισμένο.  Παρέχετε εναλλακτικές δραστηριότητες για να αντικαταστήσετε την ώρα της οθόνης, όπως πεζοπορία, χειροτεχνία, σχεδίαση, κατασκευή, ποδηλασία και παιχνίδι, κλπ.

  1. Βοηθήστε το παιδί σας όταν προκύψουν προβλήματα και δυσκολίες.

Βοηθήστε τους να διασπάσουν το θέμα σε μικρότερα και πιο διαχειρίσιμα μέρη. Τα παιδιά με κατάθλιψη συχνά δυσκολεύονται να αναλάβουν μεγάλα προβλήματα και καθήκοντα.  Έτσι, θα οδηγηθούν σε ενίσχυση της εμπιστοσύνης τους όταν τα μικρά καθήκοντα κατακτηθούν σιγά σιγά.

  1. Βοηθήστε το παιδί σας να μειώσει το στρες.

Όταν τα παιδιά είναι καταθλιπτικά, έχουν μεγαλύτερη δυσκολία να χειριστούν τις δραστηριότητες ζωής. Περιορίστε τις δραστηριότητες που προκαλούν άγχος και αναζητήστε τρόπους για να μειώσετε το άγχος στη ζωή του παιδιού σας.

  1. Φτιάξτε μια θετική ατμόσφαιρα στο σπίτι.

Μειώστε ή εξαλείψτε τις αρνητικές στάσεις και συνομιλίες. Αποφύγετε επίσης τις ανυψωμένες φωνές, τις επιθετικές συμπεριφορές και οποιαδήποτε μορφή σωματικής βίας στο σπίτι.

6.Βοηθήστε το παιδί σας να ζήσει έναν υγιεινό τρόπο ζωής.

Ο ύπνος είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας για τη διάθεση του παιδιού σας. Η μη λήψη επαρκούς ύπνου μπορεί να προκαλέσει μια ολόκληρη ημέρα να είναι αναστατωμένη. Τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 3 και 18 ετών χρειάζονται μεταξύ 8 και 12 ωρών ύπνου κάθε βράδυ.

Με πληροφορίες από lifehack.org

2020-02-12T16:23:34+00:00