Πώς οι εφαρμογές σχεδιάζονται έτσι ώστε να σας χειραγωγούν

Πολλές είναι οι φορές που έρχεται μια ειδοποίηση στο Twitter – συνήθως ασήμαντη, και χωρίς να το καταλάβεις έχεις μπει να κάνεις scroll στη αρχική σελίδα.

Το ίδιο μοτίβο σχεδιασμού χρησιμοποιείται και από τα υπόλοιπα κοινωνικά δίκτυα όπως το Facebook και το LinkedIn. Με μια αφορμή βρίσκεις τον εαυτό σου με τις ώρες να χαζεύει δημοσιεύσεις και φωτογραφίες.

Με το Instagram, ωστόσο, συμβαίνει κάτι διαφορετικό. Έχει αρχίσει να ενσωματώνει τελευταία μια ωραία αλλαγή, που σημαίνει ότι μόλις δείτε όλες τις φωτογραφίες που χάσατε από την τελευταία φορά, θα εμφανιστεί ένας δείκτης λέγοντας ότι «τα παρακάτω τα έχετε δει». Αυτό είναι αρκετά καλό, αφού μπορεί να υπενθυμίσει στο χρήστη να παραμερίσει το κινητό. Αλλά το θέμα είναι: εταιρείες πολλών δισεκατομμυρίων χρησιμοποιούν εθιστικά σχέδια για να σας συνδέσουν με το προϊόν τους και να σας κάνουν να ό, τι θέλουν και ίσως το παραπάνω δεν τους συμφέρει και πολύ.

Ας μιλήσουμε λοιπόν για κάποιους άλλους τρόπους εκμετάλλευσης του ανθρώπινου μυαλού, ώστε να είστε πιο προσεκτικοί.

Σκούρα μοτίβα

Στη βιομηχανία υπάρχει ένας όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει σκόπιμες πράξεις παραπλάνησης ή εξαναγκασμού ενός ατόμου να κάνει κάτι που δεν θέλει να κάνει: σκούρα μοτίβα. Υπάρχει μια ολόκληρη σειρά παραδειγμάτων – και αυτά δεν προέρχονται μόνο από μικρές επιχειρήσεις που προσπαθούν να επιταχύνουν την ανάπτυξη, εμφανίζονται συχνά σε κορυφαίες εφαρμογές και ιστότοπους. Αυτό κάνει την είσοδο στις εφαρμογές πολύ εύκολη, και την έξοδο πολύ πιο δύσκολη.

Τυχερά παιχνίδια με πληρωμές

Η βιομηχανία τυχερών παιχνιδιών πετυχαίνει εξαιρετικά όταν τα παιχνίδια και οι διαδικασίες τους είναι ιδιαίτερα εθιστικές. Ας σκεφτούμε ένα παράδειγμα. FIFA και eFootball Pro Evolution Soccer. Οι χρήστες μπορούν να επιλέξουν τους αγαπημένους τους παίκτες όλων των εποχών και να δημιουργήσουν μια ομάδα για να μάχονται τοπικά ή online. Οι χρήστες μπορούν να αγοράσουν πακέτα με υψηλότερη πιθανότητα να πάρουν έναν «χρυσό» ή «σπάνιο» παίκτη, δίνοντας έτσι χρήματα χωρίς πολλή σκέψη.

Gamification των KPIs

Όταν ακούτε για gamification, πιθανότατα δεν σκέφτεστε περί χειραγώγησης. Ωστόσο, υπάρχουν εταιρείες που θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν για το δικό τους κέρδος, χωρίς να ανησυχούν για το αντίκτυπο στον χρήστη. Για παράδειγμα, πιθανότατα έχετε χρησιμοποιήσει έναν ιστότοπο που σας δίνει μερικούς πόντους για την εγγραφή σας, και στη συνέχεια σας δίνει μερικούς περισσότερους  για την παραπομπή σε έναν φίλο σας, και στη συνέχεια άλλους για να παραμείνετε ενεργοί. Είναι πραγματικά αυτά που θέλατε να κάνετε; Ή μήπως το αντάλλαγμα ήταν πολύ δελεαστικό;

Cookies

Τα cookies είναι κομμάτια πληροφοριών που συνήθως βοηθούν τους ιστότοπους να θυμούνται ποιος χρήστης είναι, κι έτσι δεν χρειάζεται να κάνετε πράγματα όπως σύνδεση ξανά και ξανά. Ωστόσο, εγκαθιστούν κάποια cookies, ώστε να μπορούν να σας στοχεύσουν με μια επόμενη διαφήμιση.

Και η αποχώρηση από αυτά τα cookies είναι δύσκολη. Οι ιστότοποι θέλουν να κάνετε κλικ στις διαφημίσεις τους. Έτσι θα βγάλουν τα χρήματά τους. Λέγοντας ότι δεν θέλετε να βλέπετε στοχευμένες διαφημίσεις, αυτό σημαίνει σε πραγματικούς όρους ότι ο αριθμός των διαφημίσεων που κάνετε κλικ στον ιστότοπό τους θα μειωθεί.

Συμπέρασμα

Οι κινητές συσκευές και η τεχνολογία είναι ένα φανταστικό εργαλείο στο σύγχρονο κόσμο. Ωστόσο, καθώς οι υπολογιστές γίνονται ταχύτεροι και πιο έξυπνοι και καθώς ο ανταγωνισμός αυξάνεται για την προσοχή σας, οι εφαρμογές και το λογισμικό θα δημιουργήσουν πιο έξυπνα προφίλ από εσάς.

Πρέπει να εκτιμούμε εταιρίες που έχουν ισχυρό ηθικό υπόβαθρο και σέβονται πραγματικά τους χρήστες τους.

Αν σας δοθεί, λοιπόν η επιλογή μεταξύ μιας διαφήμισης προσανατολισμένης σε ένα προϊόν ή μιας που νοιάζεται για την ευημερία σας, ποια θα επιλέξετε ;

Με πληροφορίες από uxdesign.cc

 

 

 

2019-07-25T07:49:17+00:00