Πανελλήνιες μέσα από μια οθόνη

Από την Χαρά Σώτα

Είναι λογικό στην εποχή που ζούμε οι περισσότερες εργασίες μας να γίνονται στους υπολογιστές και το μεγαλύτερο μέρος του διαβάσματός μας ή της έρευνας να γίνεται μέσω διαδικτύου. Οι γονείς όμως, από τη μεριά τους, ανησυχούν μήπως όλη αυτή η διάδραση με την οθόνη αποσπά τα παιδιά από το διάβασμα και την επίτευξη του στόχου τους.

Το διαδίκτυο αποτελεί μια αστείρευτη πηγή πληροφοριών και γνώσης η οποία είναι πολύ χρήσιμη για τα άτομα που εργάζονται μέσα από αυτό ή μελετούν. Φυσικά και θέλει προσοχή γιατί οι πληροφορίες που διακινούνται στο διαδίκτυο δεν είναι όλες έγκυρες και αληθείς. Παρόλα αυτά είναι ένα σημαντικό εργαλείο για όλους.
Οι γονείς βλέποντας τα παιδιά τους «κολλημένα» στις οθόνες πολλές φορές είναι δύσκολο να διακρίνουν αν το παιδί όντως διαβάζει κάτι σχετικό με τις εργασίες του ή τη μελέτη του ή απλώς «χαζεύει». Εκεί είναι και ο μεγαλύτερος κίνδυνος λάθους από τη μεριά τους. Βλέποντας ένα παιδί αφοσιωμένο σε μια οθόνη και δίχως να γνωρίζεις τον πραγματικό λόγο είναι φυσιολογικό να βγάλεις ένα βιαστικό συμπέρασμα.

Η συνήθης κατάληξη είναι τσακωμός και κλείσιμο του υπολογιστή. Ας το δούμε όμως, από μια άλλη οπτική γωνία. Ναι, είναι ανησυχητικό να περνάει κάποιος ώρες ατελείωτες μπροστά σε μια οθόνη. Ναι, είναι λογικό σαν γονέας να ανησυχείς μήπως παρεκκλίνει από το στόχο του, που στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι οι εξετάσεις. Ναι, θέλεις το καλύτερο για το παιδί σου και οι πανελλήνιες είναι το πρώτο σκαλοπάτι προς το μέλλον του. Τι κάνεις όμως;

Το κάθε παιδί έχει διαφορετικό τρόπο να συγκεντρώνεται, να μελετά, να κάνει διάλλειμα από το διάβασμα και να εκτονώνει την ενέργειά του. Είναι δύσκολο να μπορέσει κάποιος να διακρίνει τι από όλα αυτά κάνει ένα παιδί, όταν όλα αυτά συνδέονται με το διαδίκτυο και την ενασχόλησή του με αυτό. Η μελέτη μέσα από τις πηγές γνώσης του διαδικτύου, η συγγραφή εργασιών και σημειώσεων και το διάλλειμα με ένα βίντεο στο youtube ή ένα παιχνίδι, όλα γίνονται μέσα από την οθόνη του υπολογιστή.

Πριν όμως πανικοβληθούμε ας σκεφτούμε λιγάκι πως είναι να είμαστε στη θέση τους. Γεννήθηκαν μέσα στη τεχνολογία και είναι μια από τις μεγαλύτερές τους δεξιότητες. Είναι άτομα που έχουν συνδέσει όλη τους τη ζωή με το διαδίκτυο, είτε πρόκειται για δουλειά είτε για διασκέδαση. Όσο κι αν ανησυχούμε ότι όντας «κολλημένοι» σε μια οθόνη δεν θα έχει θετικά αποτελέσματα, πρέπει να κατανοήσουμε πλήρως τον τρόπο που τα παιδιά έχουν ανάγκη να λειτουργήσουν για να αποδώσουν. Και αν παραστρατήσουν να είμαστε εκεί για να τα καθοδηγήσουμε και όχι για να τα τιμωρήσουμε.

in2ition

Οι πανελλήνιες είναι ένα σημαντικό στάδιο για τη μετάβαση του παιδιού από το σχολείο στο πανεπιστήμιο, αλλά δεν είναι ο μόνος τρόπος. Επίσης, οι βαθμοί που θα βγάλουν δεν εξαρτώνται απόλυτα από το πόσο χρόνο πέρασαν μπροστά στον υπολογιστή, ούτε και καθορίζουν τις προσωπικότητές τους. Η χρήση του υπολογιστή, ναι μεν πρέπει να περιορίζεται, όπως λέμε, ώστε να αποφευχθούν μετέπειτα προβλήματα, όπως εθισμός, αυτό όμως δεν ισχύει για όλες τις περιπτώσεις και σίγουρα δεν αποτελεί κανόνα το γεγονός ότι αν κάθεσαι πολλές ώρες στον υπολογιστή θα εθιστείς και θα παραμελήσεις τις υποχρεώσεις σου.

Άρα τι κάνουμε; Προσπαθήστε να κατανοήσετε σε βάθος τις ανάγκες των παιδιών σας. Μάθετε το πρόγραμμά τους και συμβάλλετε στην καλύτερη πραγματοποίηση του με την αμέριστη συμπαράσταση και στήριξή σας. Μπείτε στη διαδικασία να δείτε πώς δουλεύουν, πώς επιλέγουν να ψυχαγωγηθούν και πώς έχουν ανάγκη να κάνουν το διάλλειμά τους ώστε να επιστρέψουν στη δουλειά τους πιο παραγωγικά. Κατανοήστε πριν να κρίνετε!

Η περίοδος των εξετάσεων είναι μια από τις πιο στρεσογόνες περιόδους στη ζωή ενός ανθρώπου και χρειάζεται να υπάρχει ένα κλίμα κατανόησης. Είναι φυσιολογικό οι γονείς να ανησυχούν και να αγχώνονται, γιατί και εκείνοι θέλουν το ίδιο και ίσως περισσότερο τα παιδιά τους να έχουν μια καλή πορεία στη ζωή τους. Η οθόνη φαντάζει τρομακτικό εμπόδιο για την επίτευξη των στόχων τους. Πρέπει να κατανοήσουμε, όμως, ότι είναι κομμάτι της ζωής τους και πέρα από τα αρνητικά έχει πολλά θετικά να τους προσφέρει.

Ενημερωθείτε και επιμορφωθείτε τεχνολογικά για να μπορέσετε να κατανοήσετε. Εάν υπάρχουν σημάδια που σας ανησυχούν συζητήστε τα με κάποιον ειδικό. Μιλήστε στα παιδιά σας όχι μόνο για να τα ενημερώσετε για τους κινδύνους αλλά και για να μάθετε τις ανάγκες τους. Μάθετε τι είδους χρήση επιλέγει το παιδί σας να κάνει στο διαδίκτυο και πόση ώρα χρειάζεται. Προσπαθήστε να του βρείτε εναλλακτικές και αν δεν υπάρχουν ή δεν του φαίνονται το ίδιο βολικές αφήστε το να δράσει όπως νομίζει. Δείξτε τους πως είστε εκεί για ό,τι χρειαστούν!

2019-06-21T18:21:38+00:00